Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Voigtländer Bessamatic

Produkter
(logga in för att koppla)

widdde

Medlem
Hej!

Jag har en gammal Voigtländer Bessamatic
som har varit min farfars en gång i tiden.
Den har stått och samlat damm några år
nu och tänkte kolla om ni duktiga fotografer
har lite koll på vad en sådan kan vara värd ungefär?

Kamera, två objektiv (ett sitter på och ett finns bredvid),
originalväska (med 2 nycklar till), manual,
Bauer-blixt (inkl. manual), samt ett gäng filter.
Till och med den ursprungliga etiketten som hängde
på väskan finns kvar :)
Se bilder nedan.

Tack på förhand!
Mvh
Fredrik

bessamatic.png

bessamatic2.png

Jag hittar tre avslutade Bessamatic-auktioner på Tradera. Egentligen fyra, men i en av dem blev kameran osåld.

Den som bäst motsvarar din kamera och objektivuppsättning gick för 500 kr, så ungefär det borde du kunna förvänta dig att få den såld för (under förutsättning att allting fungerar). Eventellt mer, eventuellt mindre. Det är en så liten marknad att priserna kan variera en hel del.

Jag hittar tre avslutade Bessamatic-auktioner på Tradera. Egentligen fyra, men i en av dem blev kameran osåld.

Den som bäst motsvarar din kamera och objektivuppsättning gick för 500 kr, så ungefär det borde du kunna förvänta dig att få den såld för (under förutsättning att allting fungerar). Eventellt mer, eventuellt mindre. Det är en så liten marknad att priserna kan variera en hel del.

Tack! Då vet jag :)
Det var inget vidare värde i dom med andra ord :)

Det kan förstås gå att få mer för grejerna om de är i bra skick, men det är lite av ett lotteri eftersom man måste hitta rätt köpare. Det går inte riktigt att se hur skicket är på bilderna, utom att väskan verkar vara i väldigt bra skick. Det viktigaste är att optiken är fri från beläggningar, framförallt på insidan, och att sökaren och spegeln är i bra skick. Dessutom bör förstås slutare och bländare fungera. Om sen också ljusmätaren fungerar så är det väldigt bra.

Om allt ovanstående är infriat så tror jag nog att det kan gå att få ett rätt hyfsat pris av rätt köpare, men man måste nog vara beredd att vänta, och man ska inte räkna med flera tusenlappar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar