Annons

Voigtländer 21 f4 tips för skarpare kanter

Produkter
(logga in för att koppla)

dadlas

Aktiv medlem
Har testat lite på min A7 och har fått förvirrande resultat.
Men tror att hörnproblemet avseende oskärpan är hanterbart om man hyperfokalfokuserar (strax under 2 m) i stället och bländar ner ett par steg. Det syns ju när man använder fokus peaking att kanterna börjar komma först under 2 m inställningen. Då kommer ju bakre linsen aningen längre från filmplanet och antar att det är tricket för optiken är superskarp på vanlig film. Däremot verkar detta inte funka lika bra på närhåll men jag ska fortsätta kolla upp detta. Jag kanske inte bländade ner. HAde ju varit enkelt om man kunde köra skärpa på strax under 2 m för allt. Då behöver men ju inte funder på det nåt mer utan tejpa fast optiken där. Har någon ett bra tips för att fixa färgskiftningarna? Jag har bara CS 5 så man kanske måste skaffa lightroom eller hämta någon korrektion på nätet?

Tyvärr funkar objektiv av denna typ inget vidare på a7 eftersom det tjocka sensorfiltret ger astigmatism och krökt skärpefält, som du märkt. Det går faktiskt att modifiera kameran för några tusenlappar om man är beredd att skicka iväg den: http://www.kolarivision.com/thinfilterconversion.html
Då kommer den att fungera betydligt bättre med allehanda objektiv för mätsökarkameror, men även vissa spegelreflexobjektiv funkar också bättre.

Mitt tips är att du byter Voigtländern mot ett Olympus OM 21/3,5 istället. Det blir visserligen inte fullt lika litet eftersom adaptern är betydligt större, men fortfarande är det en väldigt smutt glugg på a7 som ge mycket trevliga resultat.

Vill du ändå fortsätta med Voigtländern så kan du åtminstone korrigera färgförskjutningen utåt hörnen med gratisprogrammet Cornerfix: http://sourceforge.net/projects/cornerfix/
Det innebär dock att du först också måste konvertera råfilerna till DNG, så det är en del pillande om man fotar mycket åt gången.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar