Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vivian Maier - Her Discovered Work - länk

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonka

Medlem
Hittade inget inlägg om detta.
Tycker bilderna är smått fantastiska. Historien också.

Klippt från sajten...

"This was created in dedication to the photographer Vivian Maier, a street photographer from the 1950s - 1970s. Vivian's work was discovered at an auction here in Chicago where she lived for 50 years but was originally a native to France. Her discovered work includes over 40,000 mostly medium format negatives. Born February 1, 1926 and passed away on Tuesday, April 21, 2009."

http://vivianmaier.blogspot.com/
 
Sådär skulle jag säga. Bilderna är lite intressanta ur ett historiskt perspektiv och det är främst där det glimmar till emellanåt tycker jag.

Det är dock intressant att se att det ändå fanns några kvinnor som fotograferade på den tiden också.

/Maverick
 
Jag gillade verkligen hennes bilder.

Denna sajt får en också att fundera på det digitala mediets förgänglighet jämfört med traditionella foton. Vem kommer gå igenom gamla upphittade hårddiskar i framtiden? Kommer det överhuvudtaget att gå att hitta och öppna bilder? Hur beständiga är fotoalbum på Internet?
 
There is now a "professional" site dedicated to her:

http://www.vivianmaier.com/

Absolutely worth exploring. She was a Master of street photography, there's no question about that at all. Her legacy of approximately 100,000 negatives is a treasure trove of life in the 1900's and anyone interested in street and/or film photography should look at her work.
 
Såg utställningen i veckan

Då jag är boende i Budapest blev jag överlycklig att utställningen har nått hit.
Så jag passade på i måndags att besöka den och det var väldigt intressant. Många foton var fina och visst finns det en intressant story i serien.

Nu kanske inte så många kommer läsa detta inlägg, men om ni snart åker till Budapest kan jag rekommendera utställningen.

30 kronor / person är inget att bråka om.
 
Tittar just nu på SVT's program "Vivian Meiers okända bildskatt". Grymma bilder! Leta gärna upp avsnittet på SVT play eller kolla länkar högre upp i tråden...
 
Aha. Nå, det löste sig för mig också, finns ju andra källor är just SVT. Fascinerande historia, fantastiska bilder!
 
Såg dokumentären häromdagen. Gav verkligen ett helt annat intryck av henne än vad jag fått från att läsa åtskilliga nyhetsartiklar om bilderna.
 
Såg dokumentären häromdagen. Gav verkligen ett helt annat intryck av henne än vad jag fått från att läsa åtskilliga nyhetsartiklar om bilderna.

Såg ovan för någon vecka sedan.

Håller helt med. Kanske är så att för att bli riktigt bra på någonting så måste något annat offras.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.