Annons

Vitbalansering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jenny_Larsson

Avslutat medlemskap
Jag fotar uteslutande sport och har lite frågor om vitbalansering.
När man fotar hockey brukar jag vitbalansera mot isen precis efter uppvärmningen och innan ismaskiner kör. Men hur gör man tex i handboll/ innebandy/ basket ?
Vad jag har förståt så ska man ju vitbalansera ljuset ute på planen och man kan ju inte springa in på planen.
Jag har fått ett tips att man kan använda insidan på sin kamera väska ( om den är grå) för att visualisera. Om jag använder väskan så tänkte jag placera den precis vid planen, kommer det att funka ?
Hur gör man om man har ett gråkort ? Håller man det framför kameran eller lägger man det på golvet inne på planen och sedan tar ett kort ?
Vad skall man ha för inställningar (ljusmätning) när man vitbalanserar ?
 
Det går alldeles utmärkt att vitbalansera JPG-bilder i efterhand också, det är inte där problemet ligger.

Går gör det väl, men man har ju inte alls lika stora marginaler. Å andra sidan så brukar vitbalans = auto för det mesta gissa hyfsat rätt, och då kräver justeringen sällan stora marginaler. Om man däremot har valt "fel" vitbalansinställning så är man rätt rökt om man bara fotar JPEG.
 
Går gör det väl, men man har ju inte alls lika stora marginaler. Å andra sidan så brukar vitbalans = auto för det mesta gissa hyfsat rätt, och då kräver justeringen sällan stora marginaler. Om man däremot har valt "fel" vitbalansinställning så är man rätt rökt om man bara fotar JPEG.

Vi ska inte överdriva! Det är klart att om man eftersträvar fotobokkorrekt färgåtergivning, bör bilden passera raw-hantering, men när det kommer till nyhetsbilder duger det mesta, inklusive svartvitt!

Åter till frågan: hur hittar man färgbalansen vid innebandy och handboll?

Per.
 
Om "tillräckligt bra" duger så är det ju bara att vitbalansera mot något som är "hyfsat neutralt" i samma ljus som man sen tänker fotografera i. Eller så tar man bara några testbilder med olika vitbalansinställningar och kollar hur det ser ut på kamerans display. Man bör kunna se om det blir tillräckligt bra eller inte.

RAW är ju annars en bra lösning då man kan strunta i detta. När man sen kommer hem så hittar man rätt vitbalans i datorn för en bild, och sen batch-justerar men det på alla övriga i ett svep.
 
Jag brukar använda ett vitt papper.
Sedan tar jag några provskott och ser om jag blir nöjd.
Om inte kör jag auto eller försöker ställa vitbalansen mot något annat.
Visst kan man justera vitbalansen i efterhand då man kör jpg men behöver man justera mycket blir det inte bra.
 
Jag brukar använda ett vitt papper.
Sedan tar jag några provskott och ser om jag blir nöjd.
Om inte kör jag auto eller försöker ställa vitbalansen mot något annat.
Visst kan man justera vitbalansen i efterhand då man kör jpg men behöver man justera mycket blir det inte bra.
håller du det vita pappret framför objektivet eller lägger du det på golvet ?
Skall inte pappret vara 18% grått ?
 
Vitbalansering Fotbollsmatch i skymning

Hur gör ni med vitbalansera när ni fotar en fotbollsmatch där det är ljus när matchen börjar men strålkastarljus i slutet på matchen ? Ändrar ni vitbalansen under matchen ?
 
Hur gör ni med vitbalansera när ni fotar en fotbollsmatch där det är ljus när matchen börjar men strålkastarljus i slutet på matchen ? Ändrar ni vitbalansen under matchen ?

Hur du än gör så kan du ju när du hittat en bra vitbalans hemma i datorn ändra på alla liknande bilder samtidigt.

När jag fotat många bilder brukar ta en bild och fixa alla inställningar som går att göra i camera raw och sen kopierar jag dessa inställningar till alla bilder som har liknande ljus mm.
 
Hur du än gör så kan du ju när du hittat en bra vitbalans hemma i datorn ändra på alla liknande bilder samtidigt.

När jag fotat många bilder brukar ta en bild och fixa alla inställningar som går att göra i camera raw och sen kopierar jag dessa inställningar till alla bilder som har liknande ljus mm.

Jag läste en tråd här på FS där en hade fotat i svagt ljus ich bilden blev långt ifrån bra, alla i den tråden var överens om att det berodde på att han inte hade vitbalanserar på plats mot ett gråkort.
Jag vill lära mig hur man gör ! Man ska väl alltid sträva efter att bilden skall lämna kameran så bra som möjligt !
 
Jag vill lära mig hur man gör ! Man ska väl alltid sträva efter att bilden skall lämna kameran så bra som möjligt !
Det beror väl på vad man menar med så bra som möjligt. Jag tar ofta bilder som ser dåliga ut i kameran eftersom jag har en viss redigering i åtanke, t.ex. exponera efter högdagrarna och dra upp skuggorna i efterhand. Vitbalansen bryr jag mig sällan om att ställa in korrekt eftersom jag tycker det är enklare att justera den efter tycke och smak när jag redigerar bilderna.

Men när det gäller vitbalanseringskort så är det ljuset i motivet som du vill ha på kortet. Så i t.ex. en sporthall inomhus med endast takbelysning så får du rikta kortet så att ljuset från taket faller på det, t.ex. genom att lägga det på golvet. Att använda ett vitbalanseringskort för att ställa in vitbalansen ger dock en neutral "korrekt" vitbalans, vilket inte alltid är vad man är ute efter. Om man t.ex. fotar en solnedgång så vill man ju ha en väldigt varm vitbalans. Så när jag använder ett vitbalanseringskort är det mest för att få rätt nyans på bilden, och sen justerar jag temperaturen i efterhand.

Om du inte har möjlighet att placera kortet i samma ljusförhållande som motivet så finns det också objektivlock som man kan ställa in vitbalansen med, t.ex. dessa (finns säkert många andra, tog bara första bästa länk jag hittade). Idén är då att man sätter vitbalansen genom att fota motivet igenom objektivlocket. Denna metod sägs vara sämre än att använda vitbalanskort eftersom man använder ljuset från motivet istället för ljuset på motivet, men jag har inte provat det själv.

En annan metod är att helt enkelt testa kamerans förinställda vitbalansinställningar. Det brukar finnas en del olika inställningar för olika sorters belysning, och någon av dem matchar troligtvis ganska bra.
 
Man ska väl alltid sträva efter att bilden skall lämna kameran så bra som möjligt !

Rätt tänkt rent generellt

Men vitbalans är ett undantag som i allmänhet har en väsentligt högre tolerans av slarv/ignorans jämfört med korrekt exponering och/eller komposition vid fotograferingstillfället. Så länge ljuset/temperaturen inte är väldigt stökigt vill säga.

Häng inte upp dig på 18% grått, väskor vid planen etc - bättre att öva ditt färgsinne att hitta neutrala färger i en befintlig miljö. I sporthallar är väl ljuset inte så våldsamt tillkrånglat temperaturmässigt. Och någon yta på spelarnas kläder borde vara hyffsat färgneutral, eller någon reklamskylt utmed planen. Eller markeringar på golvet.
 
Det finns även "expo disc" och andra kopior som fixar problemet. Kort sagt ett objektiv lock som är vitt, peta det mot motivet och knäpp en bild du sätter vitbalansen efter. Eftersom den mäter efter det reflekterade ljuset så slipper man springa ned på planen och lägga ett papper 😃

Budgetversionen är ett lock från take away kaffe! 😎
 
Det finns även "expo disc" och andra kopior som fixar problemet. Kort sagt ett objektiv lock som är vitt, peta det mot motivet och knäpp en bild du sätter vitbalansen efter. Eftersom den mäter efter det reflekterade ljuset så slipper man springa ned på planen och lägga ett papper 😃

Budgetversionen är ett lock från take away kaffe! 😎

Mja, skall man inte rikta den mot ljuskällan?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.