Annons

Vitbalansera K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

Desmodromic

Aktiv medlem
Är det någon som har utvärderat de olika varianterna till vitbalans hos K10D?

Här finns ju möjlighet att köra hela skalan från "Auto" till helt manuell. Själv har jag hittills ställt in något av förvalen som finns inprogramerade. (sol, moln o.s.v.) Skulle balanseringen bli säkrare om jag vitbalanserade mot ex. ett vitt ark som manualen föreskriver?

Hälsningar/Lasse

Själv brukar jag alltid köra på Auto, om inte ljuset blir för varmt inomhus så jag ställer den på Incandescent. Jag tycker att Auto brukar fungera väldigt bra.

jag kør oftast på auto sjælv och tycker med att det fungerar bra.

det ær nog inte vitbalansen som ær helt galen nær det blir lite knepiga kort :)

För glödlampsljus så fungerar inte den automatiska vitbalansen (det står i kamerans handbok) så där är det förvalen (presets) som gäller. Utomhus tycker jag att den automatiska vitbalansen fungerar väldigt bra.

Vill man ha en exakt vitbalansering så är det manuell mätning mot vitt papper som gäller.

En till möjlighet är att justera vitabalansen, alltså du kan ta en "förtitt" och justera vitbalansen i kameran tills färgerna ser rätt ut. (du behöver ha kameran inställd på elektronisk förtitt, och då använder du skärpedjupsreglaget för att ta "förtitten"). Även förvalen går att justera/ändra manuellt.

Sen så har ju kameran även alternativexponering av vitbalans, kallas för "utökad alternativexponering" i menyn. I detta läge så tar kameran själv bilder med olika inställningar för vitbalans så kan du sedan välja den som du tycker ser mest rätt ut (vilket helst förutsätter en färgkalibrerad skärm).

Hälsar
R

Om du fotar i RAW kan du alltid justera vitbalansen i RAW-konverteraren efteråt.
Det underlättar om du använder ett vitt papper eller gråkort om du ska ta en serie bilder med samma ljusförhållanden. Då är det lätt att göra samma ändring på många bilder (lite beroende på vilken RAW-konverterare du använder).

/Mats

Jonas B skrev et godt innlegg på dpreview om dette. Dersom du vil at histogrammet skal vise riktig når du bruker RAW så må du stille hvitbalanse på 5000K. Les innlegget til Jonas B. Du finner den hvis du søker.

I tillegg bruker jeg expodisc for å måle temperatur på innfallende lys. Dette er en mye sikrere måte å gjøre det på enn AWB. Jeg tar et bilde med expodisc og så bruker jeg den eksponeringen til å justere hvitbalanse når jeg etterbehandler bildene. Kameraet står fast på 5000K.

vitt papper från kopieringsmaskinen ska man inte använda som referens för vitbalans,

använd ett riktigt gråkort/vitbalanskort,

Hur använder man gråkort? Det är något jag inte riktigt förstått.
Och då menar jag gråa gråkort :p

EDIT: Okej, Google är visst min vän. Jag måste ha ett vitbalanskort!

Senast ändrad:
J.Paul skrev:
Någon som kan säga något om Whibal Pocket? Det är i kreditkortsstorlek. http://www.whibal.com/products/whibal/index.html
Finns det någon anledning till att man skulle vilja ha ett större, eller går det bra med det lilla formatet?
Det kostar $42 inkl. frakt, men det måste det väl vara värt?
Kodak gråkorts pack består av 2 st 18X24cm? och ett litet 10X15cm?, finns antagligen på Photax för kanske 150:-. En sida grå för exponeringsmätning (18% reflektion), och den andra sidan vit som funkar bra till vitbalans.
Mina grå har nån info om alternativ, men minns inte riktigt.

Bofoto2 skrev:
Kodak gråkorts pack består av 2 st 18X24cm? och ett litet 10X15cm?, finns antagligen på Photax för kanske 150:-. En sida grå för exponeringsmätning (18% reflektion), och den andra sidan vit som funkar bra till vitbalans.
Mina grå har nån info om alternativ, men minns inte riktigt.
Ja, men det har alltså inget svart fält? Och jag hade för mig att det var i kartong? I sådana fall tror jag att jag hellre lägger 300 spänn på en Whibal, det verkar vara lite trevligare.

J.Paul skrev:
Någon som kan säga något om Whibal Pocket? Det är i kreditkortsstorlek. http://www.whibal.com/products/whibal/index.html
Finns det någon anledning till att man skulle vilja ha ett större, eller går det bra med det lilla formatet?
Det kostar $42 inkl. frakt, men det måste det väl vara värt?

Jag köpte ett sådan för något halvår sedan. Det har hittills klarat biffen i alla fall där jag tidigare hade problem. Storleken funkar bra för mig, men det beror ju på hur och vad du fotar. Jag skulle gärna köpt den lite större modelen också, men ville hålla mig billigt för att slippa fastna i tullen och betalöa en förmögenhet för att lösa ut det (brukar hända mig).

Summerat så kan jag starkt rekommendera Whibal även om det är mycket pengar för en liten plastbit.

Tack, det låter bra. Jag testar lite Kaffebrus-papp först, räcker inte det för mig blir det nog en Whibal.

Undrar vad som har högst kilopris, Omni-Bounce eller Whibal. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar