Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans

Produkter
(logga in för att koppla)

redrosie

Aktiv medlem
Jag skulle vilja lära mej lite mer om hur man använder vitbalansen när man fotograferar. Vill gärna höra era erfarenheter och tar gärna länkar eller förslag på läsning på annat håll.

Carola

redrosie skrev:
Jag skulle vilja lära mej lite mer om hur man använder vitbalansen när man fotograferar. Vill gärna höra era erfarenheter och tar gärna länkar eller förslag på läsning på annat håll.

Carola
Finns i princip fem sätt:
1. Fotografera i RAW-format, ställ in vitbalansen vid RAW-konverteringen. Sannolikt bästa sättet, full kontroll över resultatet.
2. Låt kameran välja vitbalansjustering (Auto-läge för vitbalans). Funkar inte optimalt, iaf inte med Canons DSLR.
3. Ställ in kamerans vitbalans på någon av de fördefinierade värdena (glödljus, lysrör, etc). Hyfsat resultat men eftersom olika ljuskällors färgtemperatur kan variera så mycket så blir det inte alltid perfekt.
4. Egendefinierad vitbalans. Ta en bild av ett vitt föremål och be kameran beräkna vitbalans utifrån den. Funkar mycket bra och är ganska smidigt.
5. Strunta i vitbalansen och försöka korrigera färgstick i Photoshop (eller låta bli). Eg ungefär som 2.

Dessutom har en del kameror vitbalans-bracketing, d v s du kan få flera bilder tagna med automatiska variationer i vitbalansen (ungefär motsv exponeringsbracketing).

Vet inte om det var detta du undrade över...?

Nej jag tänkte väl mer att man kanske kan laborera med det när man fotar för att uppnå olika effekter...Jag är en nyfiken nybörjare.

redrosie skrev:
Nej jag tänkte väl mer att man kanske kan laborera med det när man fotar för att uppnå olika effekter...Jag är en nyfiken nybörjare.
Ja, det kan man givetvis göra. Fast det behöver du väl inte fråga om, det är väl bara att sätta igång?! ;-)

Neeej såklart :eek:) Jag funderade väl mest om det var något speciellt man skulle tänka på.

Kanske mer detta med ISO som man borde läsa på lite...

ANNONS