Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Vitbalans
- Trådstartare redrosie
- Start datum
niklasl
Aktiv medlem
Finns i princip fem sätt:redrosie skrev:
Jag skulle vilja lära mej lite mer om hur man använder vitbalansen när man fotograferar. Vill gärna höra era erfarenheter och tar gärna länkar eller förslag på läsning på annat håll.
Carola
1. Fotografera i RAW-format, ställ in vitbalansen vid RAW-konverteringen. Sannolikt bästa sättet, full kontroll över resultatet.
2. Låt kameran välja vitbalansjustering (Auto-läge för vitbalans). Funkar inte optimalt, iaf inte med Canons DSLR.
3. Ställ in kamerans vitbalans på någon av de fördefinierade värdena (glödljus, lysrör, etc). Hyfsat resultat men eftersom olika ljuskällors färgtemperatur kan variera så mycket så blir det inte alltid perfekt.
4. Egendefinierad vitbalans. Ta en bild av ett vitt föremål och be kameran beräkna vitbalans utifrån den. Funkar mycket bra och är ganska smidigt.
5. Strunta i vitbalansen och försöka korrigera färgstick i Photoshop (eller låta bli). Eg ungefär som 2.
Dessutom har en del kameror vitbalans-bracketing, d v s du kan få flera bilder tagna med automatiska variationer i vitbalansen (ungefär motsv exponeringsbracketing).
Vet inte om det var detta du undrade över...?
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
När jag var ute på Landsort testade jag att köra Vitbalans inställt på Dagljus under gryning/skymning. Det gav ett rtevligt blått resultat.
Landsort 1
Landsort 2
Hade jag kört AUTOVITBALANS hade de blivit gråa/svarta,,
Patrik
Landsort 1
Landsort 2
Hade jag kört AUTOVITBALANS hade de blivit gråa/svarta,,
Patrik
PatrikAdolfsson
Aktiv medlem
Jo, det har du rätt i
niklasl
Aktiv medlem
Ja, det kan man givetvis göra. Fast det behöver du väl inte fråga om, det är väl bara att sätta igång?! ;-)redrosie skrev:
Nej jag tänkte väl mer att man kanske kan laborera med det när man fotar för att uppnå olika effekter...Jag är en nyfiken nybörjare.