Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans vs färgfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Eveningstar

Aktiv medlem
Jag gjorde en snabb sökning men det verkar inte vara någon som yppat nånting i liknande banor tidigare so here we go:

Jag har märkt att i bilder där jag har använt en extrem vitbalansinställning, så har bilderna blivit mer brusiga än bilder tagna med en neutral inställning.
Med extrem menar jag en som är så långt ifrån dagsljus-inställningen som möjligt, dvs tex glödljus eller skugga.
Det är ju självklart inte alla kanalerna som blir mer brusiga utan bara den kanalen som kameran kompenserar vitbalansen med, dvs blå kanal under glödljus. En snabbkonvertering av dessa bilder till s/v brukar se förskräckligt brusiga ut, nästan "leriga".

Bilden jag bifogar visar exakt samma utsnitt för var och en av de tre kanalerna röd, grön och blå, i en bild tagen under glödlampsbelysning med kameran inställd på glödljus. Den är iofs tagen med iso 6400 men den visar väldigt bra vad jag menar.

Så mina tanke banor går: Om jag använder ett färgfilter som är till för att man ska kunna använda dagssljus-färgneg/dia under glödljusbelysning, och sen sätter kameran på dagsljus, då borde jag iofs få öka exponeringstiden lite, men jag kommer att få mer uniformt brusiga kanaler iaf.

Nån som tänkt liknande?

Bilagor

• rgb.jpg
    rgb.jpg
    47.9 KB · Visningar: 223
Ja, det stämmer. Många har nog blivit lata när man har möjlighet att använda färgkanaler för att kompensera för färgstick. Men optimalt brus får man först när man använder färgade filter.

Ställ in färgtemperaturen till 5500K och använd ett filter som ökar eller sänker den befintliga färgtemperaturen. T ex Hoya har prisvärda filter som dessutom kan kombineras för rätt temperatur.

Jo, om man inte är beroende av en kort exponeringstid så vore det bästa med en så liten skalning som möjligt av röda och blå kanalerna vid dagsljus och sedan filtrera i annat ljus. Kodaks sensorer tror jag generellt har mindre skalning än andras.

Fördelen med att skala upp rött i dagsljus är att rött sedan inte skalas alls i glödljus. Skalningen av kanalerna ger också ett litet reservomfång om man råkar överexponera och fotar RAW.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar