Eveningstar
Aktiv medlem
Jag gjorde en snabb sökning men det verkar inte vara någon som yppat nånting i liknande banor tidigare so here we go:
Jag har märkt att i bilder där jag har använt en extrem vitbalansinställning, så har bilderna blivit mer brusiga än bilder tagna med en neutral inställning.
Med extrem menar jag en som är så långt ifrån dagsljus-inställningen som möjligt, dvs tex glödljus eller skugga.
Det är ju självklart inte alla kanalerna som blir mer brusiga utan bara den kanalen som kameran kompenserar vitbalansen med, dvs blå kanal under glödljus. En snabbkonvertering av dessa bilder till s/v brukar se förskräckligt brusiga ut, nästan "leriga".
Bilden jag bifogar visar exakt samma utsnitt för var och en av de tre kanalerna röd, grön och blå, i en bild tagen under glödlampsbelysning med kameran inställd på glödljus. Den är iofs tagen med iso 6400 men den visar väldigt bra vad jag menar.
Så mina tanke banor går: Om jag använder ett färgfilter som är till för att man ska kunna använda dagssljus-färgneg/dia under glödljusbelysning, och sen sätter kameran på dagsljus, då borde jag iofs få öka exponeringstiden lite, men jag kommer att få mer uniformt brusiga kanaler iaf.
Nån som tänkt liknande?
Jag har märkt att i bilder där jag har använt en extrem vitbalansinställning, så har bilderna blivit mer brusiga än bilder tagna med en neutral inställning.
Med extrem menar jag en som är så långt ifrån dagsljus-inställningen som möjligt, dvs tex glödljus eller skugga.
Det är ju självklart inte alla kanalerna som blir mer brusiga utan bara den kanalen som kameran kompenserar vitbalansen med, dvs blå kanal under glödljus. En snabbkonvertering av dessa bilder till s/v brukar se förskräckligt brusiga ut, nästan "leriga".
Bilden jag bifogar visar exakt samma utsnitt för var och en av de tre kanalerna röd, grön och blå, i en bild tagen under glödlampsbelysning med kameran inställd på glödljus. Den är iofs tagen med iso 6400 men den visar väldigt bra vad jag menar.
Så mina tanke banor går: Om jag använder ett färgfilter som är till för att man ska kunna använda dagssljus-färgneg/dia under glödljusbelysning, och sen sätter kameran på dagsljus, då borde jag iofs få öka exponeringstiden lite, men jag kommer att få mer uniformt brusiga kanaler iaf.
Nån som tänkt liknande?