Annons

Vitbalans vid skidfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

contender

Aktiv medlem
Drar ner till Chamonix på fredag och hade tänkt släpa med kameran. Har tidigare fotograferat lite tidigare med en gammal kompakt och om man inte hade den i läget beach&ski fick alla bilderna en blå ton.

Jag har läset de två artiklar om skidfotografering som finns här på fotosidan men är lite osäker på hur jag ska ställa vitbalansen. Fungerar AWB eller kommer bilderna få en tråkig ton? Hur ska jag då ställa den? Jag hade tänkt fotografera i JPEG, dels för att spara lagringsutrymme (har bara 2.5gb cf med mig) men framför allt för att inte fylla bufferten så lätt. Så att ställa vitbalansen i efterhand är inget alternativ. Jag har ett gråkort men det känns lite onödigt att dra fram det hela tiden.
Alla andra tips mottages tacksamt oxå.
 
Ta en bild mot snön (enbart snö) och ställ vitbalansen manuellt efter den bilden så kommer alla bilder ha snö utan färgstick, busenkelt. Ända tills solen flyttar sig vill säga. Kan vara läge att göra om balanseringen med jämna mellanrum om du är ute länge.
 
Hehe lite snö är där ju iaf :)
Kommer säkert dumpa som fan den här veckan och varje natt när vi är där, så att vi kan åka bottenlöst varje dag :)
 
Tack :)
Ska testa "Branta Korridorer" med UCPA och hoppas på att få lite fin åkning och iaf lite fotoväder.

Inga andra tips ni kan komma med? Hade tänkt ha mitt 70-200 monterat och 17-70 i väskan. Låter det lämpligt?
 
Hmm..är det dagsljus..så är det väl bara att använda dagljusbalansen? Sen förstår jag inte det här med minneskapaciteten... Spring och köp..Det är billigt. Man får ju 4GB för tusenlappen numera.

Annars låter väl 70-200:at helrätt. Glöm inte att kolla exponeringen. Kör minst +1 steg. Annars blir snön lätt grå. Så vitt som möjligt utan att fräta ut är det bästa ju :)
 
För en student med 1500 på kontot är 1000 kr mycket pengar :D Så inför denna semester får det bli de kort jag har. Om bilderna får ett blåstick då har jag satt vitbalansen för lågt lr?
 
Det är stor skillnad på snö i solljus och snö i skugga. Om du har båda typerna i samma bild så får du färgstick i någon av dem.

Är det soligt så välj "dagsljus", är det molnigt välj "molnigt". Eller ställ manuellt mot den snö du vill ha vit.

Om du har tillgång till snö i närheten innan du åker så är det ju bara att testa.
 
ta med mitt 50-200 i en LowePro TLZ2 med bröstsele eller inte?

För det mesta fungerar AWB mycket bra, men om man fotar omväxlande i sol och skugga kan man behöva mäta och använda en egen uppmätt vitbalans. Det är dock lätt att glömma kvar en sådan till nästa bild som då får färgstick. Illustrerar med två exempel hur det kan dra åt blått eller gult. Tips: Fotar man i RAW, så har man ju full kontroll att i efterhand kunna justera WB godtyckligt.

Håller med Jesper, se till att ha med mycket minneskapacitet, eller att kunna dumpa till en CD/DVD; Chamonix eller Argentiere borde kunna erbjuda sådan möjlighet på något Internet-café.

Vad ska du med ett stort 70-200 till? Räcker inte 17-70? Jag frågar eftersom jag också ska på en skidvecka till Alperna snart och undrar om jag ska ta med mitt 50-200 i en LowePro TLZ2 med bröstsele eller inte. Ifjol räckte kit-gluggen 14-45 mer än väl till.

P.S: Lycka till med couloir åkningen. Dessa åk lär nog ge en del adrenalin-kickar. Själv behöver jag träna mycket för att ge mig på sådant igen.

Ref:
 
contender skrev:
För en student med 1500 på kontot är 1000 kr mycket pengar :D Så inför denna semester får det bli de kort jag har. Om bilderna får ett blåstick då har jag satt vitbalansen för lågt lr?

:) Men till Charmonix har du råd att åka.. ;)

Bara skojar med dig...Helt korrekt vitbalansering är svårt, i kombination med jpg är det ännu svårare.. Eller jag kanske inte ska säga svårt, utan att det gäller att lägga mer tid på att få rätt. Du bör vitbalansera om varje gång som förutsättningarna ändras i så fall. Lycka till! Break a leg som man säger...eller inte :)
 
Inte för att vara neggig, men varför släpa på så mycket utrustning? Speciellt om du kommer åka på hög höjd är det ingen hit att bära på extra kilon. Du är väl där för att käka pudersnö!
Personligen tycker jag att en vidvinkel är mer användbar än ett teleobjektiv. Dels är det större chans att du prickar skärpan, men även att du kan få lite vyer.

Vitbalansen är nog det minsta du behöver oroa dig över. Över och underexponerade bilder tror jag att du får mer problem med.
 
Både 70-200 (förmodar att det är 2,8) och 17-70 tycker jag låter lite för mycket om du vill njuta av skidåkningen också. Jag skulle nöjt mig med 17-70. 70-200 är inget roligt att åka skidor med ... tänk också på att du ska byta glugg medan dina kompisar vill åka och inte vänta på dig.

Jag var i österrike i höstas och valde Nikon D200 (utan batt.grepp) + 18-70/3,5-4,5 i en midjeväska på ryggen - skönt att åka och enkelt att plåta med handskar och allt på.

Jag fick bland annt dessa bilder:
http://www.skidlararlinjen.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=838528
http://www.skidlararlinjen.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=838534
http://www.skidlararlinjen.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=838543
http://www.skidlararlinjen.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=839298
 
Kan tillägga att jag ofta har kamera med mig i backen eftersom jag jobbar i skidbacken och när jag vill åka själv väljer jag en 18-70 (eller liknande) och när jag vet att jag ska stå mycket still tar jag min Nikon 70-200/2,8. Visserligen går det att åka med den på ryggen men det tar bort en del av tjusningen med själva skidåkningen. Dessutom kostar det att vurpa ...!

Jag har oftast en midjeväska på mig för då kan jag mycket snabbt få fram kamerna och hinna dra iväg ett par bilder med handskarna på mig.

När jag är ute för att bara fota i backen har jag två olika ryggsäckar och kan välja vilken jag vill ta med mig beroende på om det ska med en 300:a och stativ plus lite annat men då är det fotografering jag är ute på och inte skidåkning.

Alexander: I ditt fall skulle jag välja så lite prylar som möjligt för att gynna skidåkningen. Du kommer att bli förvånad hur mycket du kan göra med ganska få objektiv i backen. Du får väl be dina kompisar åka lite närmare istället ... :)
 
eftersom jag inte gillar o köra på full fräs med kamera grejer med mig i backen så brukar jag välja någon dag då jag satsar hela dan på att fota. då slänger jag ner en standard-zoom och en telezoom. brukar täcka in det mesta, i vinter åker nog blixten med också...i vissa fall får stativ och annat smått o gått åka med.

men o mdu inte har så många dagar på dig så gör som Ola säger, plocka med en standard-zoom som tar lite plats och går attt skydda på ett bra sätt. inte kul o dropa drivor/klippor med kameran i ryggan....
 
Grejen är väl den att man inte vill stå sådär jättenära heller. Om det skulle släppa så vill man ju bara att åkaren skall släpas med.
Gjorde tre månader i Whistler Kanada förra säsongen och hade bara med två kompaktkameror. Tyckte konstant att vi saknade brännvidd. Vi gjorde en del längre utflykter då man hade med sig rejält med dricka och mat + videokamera etc så jag vet att det är bättre att ha lite på ryggen, men samtidigt är jag relativt van vid det. Telet är ju bara 1,3kg till, det är ju ingenting :D

Men kommer göra så att jag testar första dagen att dra med båda objektiven och blixten, blir det för tungt så får jag dra ner på utrustningen.
Min kompis kör med identisk ryggsäck, och han är inte så glad för att droppa klippor å så. Så vi kan alltid byta rygga om jag skulle hitta ngn fin klippa :)
 
När du skriver "släppa" så misstänker jag att du menar laviner och att resonera på det viset du gör är mig helt främmande ... menar du att ni leker med elden så ... ja då förstår jag att du vill ha tele med dig. Frågan är väl snarare vilken skidåkare du ska ta med dig om ni planerar att åka bland laviner ... vilka bilder är värt det?

Tittade förresten på spår från laviner här i Åre i dag från den lavin som tog med sig två personer i helgen ... mindre festligt!
 
jag håller med ola här, men det är svårt om inte omöjligt att åka helt säkert, ur lavinsynpunkt. om man int eåker flackt och i tät skog(kan diskuteras). så jag tycker ändå att synpunkten är vettig, det är bättre att kunna stå på avsåtnd och kunna gripa in om någon skulle åka med ett släpp.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.