Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans på a7R

Produkter
(logga in för att koppla)

Michael Johansson

Aktiv medlem
Jag har nu varit på semester under halvannan månad i England. Kameran har blivit flitigt använd, inställd på RAW och WB på Dagsljus.

När jag nu öppnar bilderna i Lightroom så har alla bilder en färgtemparatur på 8200 och således ganska gula. Det är ett trist jobb att ändra men går naturligtvis.

Frågan är dock hur det kan komma sig att det blivit så här från början. Har jag lyckats pilla in något värde någonstans som ställ till det eller är det LR som missköter sig? På displayen visas en sol med tillägget A6 som jag är lite osäker på vad det betyder. Ställer jag på andra fasta vitbalanser ändras värdet till A7 eller A5 osv. Ställer jag in AWB så visas inget A#.

Öppna inställningen för vitbalans och tryck höger med dagsljus markerad. Då får du upp en liten färgkarta där du kan ljustera vitbalansen för dagsljus. Troligtvis så har du råkat flytta markören längst till höger här, vilket ger en varmare vitbalans och markeras som A7. Flytta tillbaks markören till mitten bara, så ska det stämma igen.

Det är lätt att ändra vitbalansen på alla bilder samtidigt i LR. Antingen markerar du alla bilder och väljer framkallningsmodulen - med Autosync (längs ner till höger) aktivt justeras då alla samtidigt, eller så fixar du en bild och trycker CTRL+SHIFT+C och väljer vilka inställningar du vill kopiera och klistrar sedan in dem på de andra bilderna med CTRL+SHIFT+V.

Jag kör alltid med auto-WB just för att det ändå är så enkelt att fixa i batch i LR :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar