Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans och Parply

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto Fredrik

Aktiv medlem
Vet faktiskt inte om denna fråga blivit besvarad. Har i alla fall försökt leta efter ett svar.

Leker lite med min egna amatörstudio.

Har 2 bygglampor á 500w med vita paraplyer som jag lyser igenom.

Använder mig av en Nikon D70.

Jag undrar alltså helt enkelt hur jag ska ställa vitbalasen om jag inte vill simulera dagsljus eller liknande. Ska jag ställa den på auto eller ställa in något vitabalans program och justera den +-. Kanske någon vet vilken temperatur jag ska kalibrera till???

Hålla upp ett vitt papper kanske???

Hoppas att någon kan ge mig ett svar. Blir bra ibland vid auto men har bara haft kameran nån månad eller två så är ingen proffs direkt:).

MVH//Fredrik

Visserligen...

...men det är ju jobbigt att göra detta med den mängden bilder som produceras, speciellt på en dator under 1500 mhz.

Det måste väl nästan vara bäst att ställa mot ett vitt papper.

MVH/ Fredrik

Du kan kalibrera mot en vit yta och på så sätt sätta vitablansen till ett eget värde.

Jag rekomenderar att du plåtar med RAW för att i efterbehandligen kunna ställa färgtemperaturen exakt.

Är inte säker på vilken programvara du använder som kräver denna enorma datorkraft som 1,5 Ghz för att hantera bilderna, men med en Intel Pentium III/350Mhz 128Mb och Win98 tillsammans med Capture One Rebel ser jag inte detta som något problem med arbetsgången och tiden när jag tar ut bilder från RAW. Prova gärna någon av Capture Ones programvaror och se om de fungerar bättre än den du har.

Kanon

Ska ta och titta på dessa direkt. Kör Nikons capture 4 eller vad det heter men ska testa detta program. Kanske funkar bättre....

Tackar för svaret //Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar