Annons

Vitbalans och konstiga ljusförhållanden

Produkter
(logga in för att koppla)

Amenslupus

Medlem
Hej, total nybörjare med drygt 2 månader erfarenhet på nacken med min Canon eos 1000D

Jag vet att man kan slippa många konstiga ljusförhållande med att välja rätt vitbalans däremot så tycker jag att inställningarna är ytterst begränsade om man inte ställer in de helmanuellt och finns de i så fall någon form av smart samlad lista m,an kan skriva ut för att ha lite mer koll, iofs kanske går att fixa med någon form av ljusmätare kanske, men de är inte helt gratis och som amatör så håller jag gärna lite i pengarna än så länge. Det största problemet jag känt än så länge är de skarpa bleka "vår ljuset" som råder nu och de är ett mindre helvete att försöka kompensera upp detta i photoshop.

Har någon några smarta gärna enkla och grundläggande tipps så skulle de uppskattas mycket .

Ett första tips skulle vara att fota i raw-format och fixa vitbalansen i Camera Raw (som du har om du har Photoshop).

Köp ett gråkort, http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-10-x-15-cm-257.html det där är vykortsstort så lätt att ta med.

om du fotar i RAW:
Ta med det och fota första bilden med det in frame, repetera varje gång du flyttar dig eller ljuset ändras.
Sen kan du i din RAWkonverterare säga att att det här är grått och vips så sitter vitpunkten rätt. och kopiera den vitpunkten till alla kort i sessionen.

om du fotar i jpg:
Ta med det och fota en bild där gråkortet täcker i princip hela bilden, sen i kamerans' vitbalans kan du välja custom och välja bilden du precis tog. Återigen, repetera när ljusförhållandet ändras.

Fixat :)

Korkad följdfråga , hjälper de på den bleka och utfrätta färgerna som gärna blir följden av de starka bleka vårljuset ? =) Om man lär sig denna erfarenhet så bör man kunna fixa sammaproblem i andra svåra ljusförhållanden =)

Bleka färger är förmodligen resultatet av överexponering. När ljuset är hårt måste man helt enkelt välja mellan att få skuggorna eller högdagrarna rätt - kameran klarar inte av båda samtidigt.

Köp ett gråkort, http://www.kaffebrus.com/grakort-18-procent-10-x-15-cm-257.html det där är vykortsstort så lätt att ta med.

om du fotar i RAW:
Ta med det och fota första bilden med det in frame, repetera varje gång du flyttar dig eller ljuset ändras.
Sen kan du i din RAWkonverterare säga att att det här är grått och vips så sitter vitpunkten rätt. och kopiera den vitpunkten till alla kort i sessionen.

om du fotar i jpg:
Ta med det och fota en bild där gråkortet täcker i princip hela bilden, sen i kamerans' vitbalans kan du välja custom och välja bilden du precis tog. Återigen, repetera när ljusförhållandet ändras.

Fixat :)

Vilket ju iofs. också innebär att om du använder ovan nämnda metod vid lite mer extrema ljusförhållanden som ett mysigt sken från öppen eld eller värmeljus så kommer den manuella vitbalanseringen med gråkort skapa ett helt neutralt ljus som visserligen är "korrekt" men som ser kallt ut. Elden kommer inte längre att kasta ett varmt ljus utan ett helt neutralt ljus och inte åtespegla känslan vid tillfället. Har du värmeljusen med i bild så kommer de se lite blåaktiga eller gråa ut om du vitbalanserar sådant ljus med ett gråkort.

ANNONS