Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vitbalans och inställningar 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dave

Aktiv medlem
Undrar över vitbalans: Ska man lita på kameran eller ange sin egen? fotar natur och inomhus växlande. Vill möjliggöra bästa färger direkt, men kan inte så mycket om det.

Sen detta med inställningarna i kameran: parametrarna 1, 2 , 3 och ADOBE. Vad välja här? och hur ställa in dessa parametrar? jag har testat lite men ser ingen skillnad på korten? gör jag något fel tro, kör med P som kamerainställning.

Tacksam för lite stöd här damit!

Dave

Jag kör med +1 på alla inställningar inklusive färgton samt -1/3 underexponering. Det känns rätt bra, men jag hade också svårt att se skillnad mellan olika inställningar. Men jag tog en serie kort och sedan så satte jag och min fru oss ner och eliminerade bort de varianter som vi inte gillade. Det tog tid, men jag tror att jag kom fram till de inställningar som vi trivs bäst med.

Jag använder dessutom mest "Av" och låter kameran styra slutartiden. Jag började med "P" men kände att jag ville ha bättre kontroll över skärpedjupet utan att behöva fundera så mycket varje gång:)

--jalle

Det är skillnad på vitbalans och de inställningar som du ändrat på Jarl.

Vitbalansen skall egentligen alltid ändras till rådande förhållande, för bästa/korrekt resultat. Det funkar, med några undantag ganska bra med AUTO. Bäst blir det förstås om du ställer vitbalansen enligt rådande förhållande. Fel vitbalans kan förstöra en bild.

Om man ska skicka bilderna till tryck är AdobeRGB den bästa färgrymden att använda, pga att den har en större färgrymd. Till webbilder funkar sRGB bäst.

Dessutom måste du ha ett program som klarar att visa bilderna i AdobeRGB (Photoshop t.ex). Annars ser man ingen skillnad på skärmen.

Du har sedan tre olika inställningar du kan ställa in.. Det är på dessa tre platser som du kan ange de inställningar som Jarl säger. Det står i manualen hur man ställer in dessa och vad skillnaden är/blir.

Jeppe skrev:
Bäst blir det förstås om du ställer vitbalansen enligt rådande förhållande.
Fast hur ställer man in vitbalansen när vitt inte ska vara exakt vitt? Då är det lättare att spara bilden i sitt råformat och testa sig fram med olika färgtemperatur eller efteråt.

Jag vet

Men i frågan fanns också en fråga om parameter 1, 2 och 3 och det var den delen som jag tänkte triggade (och då glömde totalt bort den delen aom handlade om vitbalans).

Jeppe skrev:
Det är skillnad på vitbalans och de inställningar som du ändrat på Jarl.

Oj.. Ja Jarl.. det var inte personligt menat utan korrekt ska vara:

Det är skillnad på vitbalans och de inställningar som Jarl har ändrat på.

Anders, japp.. jag kör själv alltid i RAW och anpassar bilden sedan.

Re: Re: Vitbalans och inställningar 300D

JalleS skrev:
Jag kör med +1 på alla inställningar inklusive färgton samt -1/3 underexponering. Det känns rätt bra, men jag hade också svårt att se skillnad mellan olika inställningar. Men jag tog en serie kort och sedan så satte jag och min fru oss ner och eliminerade bort de varianter som vi inte gillade. Det tog tid, men jag tror att jag kom fram till de inställningar som vi trivs bäst med.

Jag använder dessutom mest "Av" och låter kameran styra slutartiden. Jag började med "P" men kände att jag ville ha bättre kontroll över skärpedjupet utan att behöva fundera så mycket varje gång:)

--jalle

Intressant att vi har kommit till ungefär samma slutsatser vad gäller inställningarna av kameran.
Jag har inte labborerat så mycket med vit balansen. Jag kör också -1/3 underexponering, provad först -2/3 men det blev förmycket. PÅ min Canon G2 fick ställa -2/3, tyckte det blev bäst så. Tänker prova ditt exempel att öka kontrast,skärpa m.m. Du menar att från noll har du ökat ett snäpp på alla dom här inställningarna.

Det är viktigt att lära sig alla kamerans instställningsmöjligheter och hur den beter sig.

Re: Re: Re: Vitbalans och inställningar 300D

Rätt uppfattat. Det blir som parameter 1 men jag skruvar också upp färgtonen ett steg.

--jalle

Bengt-Arne skrev:
Du menar att från noll har du ökat ett snäpp på alla dom här inställningarna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar