Annons

Vitbalans - färgtemperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

fredtiger

Aktiv medlem
Har svårt att få till bra färgåtergivning när jag fotar inomhus (särskilt på kvällen). Har försökt att ställa in vitbalans med Kelvingrader och laborerar då runt 3000K, men tycker inte att resultatet blir riktigt bra. Min orsaksanalys har två spår:

1). Då jag fotar med ISO1600 så påverkar detta färgåtergivning och omöjliggör riktigt bra resultat?

2). Det finns något "smart" knep att få kameran att hitta "rätt" vitbalans.

Fotar med Canon 40D och ett Tamron 17-50/2.8 objektiv.


//Fredrik
 
Enklast och bäst är det att använda RAW-format och ändra vitbalansen i efterhand i RAW-konverteraren.
Ibland är det inte bara vitbalansen utan också färgstick från tak, väggar eller andra ytor som spökar.
 
Blandljus?

Om du har ljus från flera olika ljuskällor, så är det högst troligt att dessa har olika färgtemperatur, vilket kan vara en orsak.

Tycker dock att du ska testa att fota i RAW, och sedan prova olika temperaturer i RAW-konverteraren, ett annat tips är att använda "egen vitbalans" (Se manualen).
 
För det första så måste man inse att det inte finns något som är "rätt" när det gäller vitbalans. Det är en smakfråga. Att ställa vitbalansen så att det ser ut som om det vore dagsljus inomhus på kvällen är i mitt tycke väldigt långt från "rätt", medan andra strävar efter detta.

Vitbalansen använder man för att korrigera för den färgtemperatur som ljuskällan ger. Denna mäts i Kelvin, vilket är samma som Celsius fast skalan börjar vid den absoluta nollpunkten (ungefär -273°C). Vid dagsljus utan moln, är färgtemperaturen ungefär 5500K, vilket också är den reella temperaturen på solens yta. Väldigt logiskt egentligen.
Ju varmare ett föremål är, desto kallare ljus sänder det ut, vilket inte är lika logiskt. Glödlampsljus har en färgtemperatur som motsvarar glödtrådens faktiska temperatur, vilket är nånstans kring 2500-3000K.

Nå, detta innebär i alla fall att en bild tagen i glödlampsljus kommer att exponera röd kanal mycket mer än blå och grön. Det i sin tur gör att man vid vitbalansering som ska kompensera för detta, kommer att höja ISO för blå och grön kanal, vilket medför ökat brus och kanske även sämre färgåtergivning. Man kan alltså inte räkna med att resultaten blir lika bra i glödlampsljus som i vitt ljus (motsvarande dagsljus).

Det som händer när du manuellt ställer vitbalansen till 3000K är att kameran kompenserar motivets färgtemperatur så att den kommer att motsvara 5500K, förutsatt att motivet faktiskt håller 3000K. Siffran ska alltså matcha motivets färgtemperatur, vilket kan vara lite förvirrande. Det är inte en siffra som talar om bildens temperatur, alltså.

Vill man ha full kontroll över vitbalansen så bör man fotografera i råformat. Då kan man blanda de tre färgkanalerna bäst man vill, även efter exponeringen. Det sker ingen ytterligare kvalitetsförlust jämfört med att göra det i kameran, eftersom respektive kanal ändå kommer att ha exponerats utefter motivets ljus, och allt detta sparas som det är i råfilen. Vitbalansinställningen i kameran påverkar egentligen bara JPG-filer, eftersom man då måste "låsa" inställningen för att filen inte kan innehålla separat information för de tre kanalerna.
 
Dessutom är vitbalansvalet blixt tänkt för studioblixtar, inte en elektronblixt (Speedlite eller motsvarande) på kameran.
 
Tack för nyttiga tips och råd.

Ska helt klart fota lite i RAW inomhus och experimentera i konverteraren. Annars har jag för tillfället lagt RAW åt sidan för att istället fokusera 100% på bildskapandet (komponering, motiv & exponering). Missförstå mig rätt, vill fota i RAW men för tillfället resulterar det mest i att min fototid slukas av datorn snarare än att vara ute och fota..

..i det här fallet verkar det klart vettigt att fota i RAW för sedan kunna påverka vitbalans vid datorn och se hur resultatet påverkar av olika parametrar.

Tack igen!


//Fredrik


Ps. Bildkritik är alltid kul ifall någon orkar bemöda sig med att titta på mina bilder... Ds.
 
I en studio har man ju oftast neutrala väggar, tak och golv som inte påverkar vitbalansen och färgtemperatur nämnvärt.
Så ser det däremot inte ut i våra hem. Ett furutak ger kraftigt varmare färgton. En röd bordsduk nu till jul kan ge människorna som sitter runt bordet en röd färgton i ansiktet.
Så ljuset kommer färgas och påverkas av sin omgivning. DEt är inte lätt att hitta rätt Kelvintal för att kompensera det.
Det enda är väl att smälla blixten rakt på så att ljuset från blixten dominerar över det ljus som studsar från omgivningen. Hur kul är det?
Eller så använder man RAW och fixar den vitbalans och färgkorrigering man tycker passar bilden i efterhand.
 
Förr hade man film och den hade ju konstant "vitbalans", har för mig att en diafilm för utomhus låg på just 5500 k.
Så fick det bli vad det blev när man fotograferade i andra ljus.

Med D80 kan man ställa in olika förinställda ljustemperaturer, exvis moln, skugga, glödljus plasmaljus (lysrör) etc.
När jag var på Volvomuseet för några veckor sedan var det en saligt blandljussoppa, och bilderna blev väldigt olika om man försökte med glöd, lysrör etc. Frågan är hur man gör? Med blixt som huvudljuskälla blev det bättre. Ibland letade sig utomhus ljuset in.
Det som förvånar är att när man ser utställningarna med ögat så ser det trevligt ut, men bilderna reagerar man direkt på.

Ögat har förståss automatisk vitbalans och automatiskt kontrast inställning, plus tycke och smak.

Men vad jag vill komma fram till är kontrasten, med hög konstrast som kameran verkar vilja ge så överdrivs de olika ljusens utseende, med en inställning med lägre kontrast kanske man kan få mer lugna blandljusbilder ???? Hög kontrast verkar inte bara vara i ljustyrkedomänet utan även i färgdomänet.

Dock vill man ju ha lite kraftig och mustig kontrast ibland.

Jag emotser mer tips för blandljusbilder av den här typen.

Jag överväger att lära mig fotografera med grader Kelvin inställning framöver. Har skrivit ut listan ur kameramanualen.
Ett problem är att lysrör, och lågenergilampor finns i så många olika färgtemperaturer numera. Även de blandas på många ställen.

RAW är förstås bra men det har i varje fall jag inte lust med....
 
Ett förslag är att använda blixten, men att sätta på filter framför som matchar ljusrörstemperaturen eller temperaturen på glödlamporna. Vitsen med det, är att om du fotar ihop med glödlampor och har ett gult filter på blixten, blir även det som blixten täcker upp, gult. Sedan när du öppnar din bild i datorn har allt blivit jämngult och när du sätter vitpunkten blir även ljuskällorna vita.

Har du blixt på utan filter, ger ju blixtljuset en vit färg, och du har en miss-match i ljuskällorna som är knepigare att få bort än om du hade färg på blixten. Gult för vanliga lampor och grönt för ljusrör.

Sedan är ju det inte så här enkelt i och med att färgerna i lampor och rör kan skifta. Men detta är ju ett steg på vägen och gel-filter finns att köpa i olika nyanser.

Köpa, köpa, köpa... Börjar man kommer man på att man behöver mer... och mer... och mer...

//L
 
Ska helt klart fota lite i RAW inomhus och experimentera i konverteraren. Annars har jag för tillfället lagt RAW åt sidan för att istället fokusera 100% på bildskapandet (komponering, motiv & exponering). Missförstå mig rätt, vill fota i RAW men för tillfället resulterar det mest i att min fototid slukas av datorn snarare än att vara ute och fota..
Ett tips är att fota i RAW + JPG om din kamera tillåter det. Mitt bildflöde bygger jag på detta, och jag slänger helt enkelt alla råfiler där JPG-filen duger, eller där jag anser att jag aldrig kommer orka göra något mer åt bilden. Bilder som blev lite extra bra sparar jag råfilen för, så att man har bättre möjligheter för vidare efterarbete. Även bilder där vitbalansen eller exponeringen blev åt skogen fel är bra att ha i råformat. En annan bra anledning att plåta i två format är att man kan använda JPG-filerna för förhandsvisning, då råkonverterare ofta är mycket sega eller ibland inte alls låter en se bilden innan man öppnat den.

Jag överväger att lära mig fotografera med grader Kelvin inställning framöver.
Jag tror tyvärr att det är dömt att misslyckas. Hjärnan kompenserar för det ljus som ögat uppfattar, så det är otroligt svårt att avgöra vilken färgtemperatur som ligger närmast det som motivet har. Dessutom ska man inte ens lita på displayen, eftersom du uppfattar den olika beroende på hur det omgivande ljuset är. Det är först när du öppnar bilderna i ett större sammanhang (på datorskärmen till exempel) som du kommer att se om vitbalansen blev bra eller inte.

Det finns ett trick som jag inte provat själv, men som bör funka bra. Om man tar ett halvgenomskinligt filter av något slag - det kan vara en neutralvit plastbit till exempel - och vitbalanserar manuellt med detta över kameralinsen, så kommer man få vitbalansen efter ett medelvärde i motivet. Observera att filtret inte får ha någon avvikande färgton, utan det ska vara helt neutralt. Det finns särskilda filter som är gjorda för detta, men de kostar en slant och många har rapporterat att det funkar i stort sett lika bra med till exempel en utskuren bit från en halvgenomskinlig plastdunk eller liknande, som man bara håller framför objektivet vid vitbalansering.
 
Jag håller med Martin om det med att se färgtemperaturen är nog bara att lägga ner, du kan få en känsla som hamnar halvrätt genom att bedömma ljuset men vitbalansera med ögat är nog inte möjligt. En sak till som gör "riktig vitbalans bättre är att det inte bara handlar om kelvingrader du har en "tint"(jag vet inte vad det heter på svenska) axel mellan grönt och magenta också.

kelvin går främst mellan blå och gul

skaffa ett qp card dom kostar bara ca 100-150kr i en välsorterad fotobutik, eller ett colourchecker men dom kostar mer.

http://www.morrisphoto.co.uk/ProductDetails~productID~6561~categoryid~203.html

Alternativt om du kör raw så den nya pro versionen av capture one har en hudtons kalibrerings funktion som är helt ok om du har en person i bilden, den går att ladda ner som fullt fungerade demo i 30 dar här

http://www.phaseone.com/Content/Downloads/CO4.aspx
 
Köpte en sådan tingest som heter Colorright. Rekommenderades på sina håll i Usa som mirakel medicin. Inte värt pengarna. Testade några gånger och såg ingen större effekt med detta högteknologiska filter. Nu ligger det i kameraväskan och skräpar.
 
Innan jag hade Live view så gafflade jag mig fram till ett schysst kelvinvärde så det såg bra ut på skärmen. Mycket, mycket bättre än att förlita sig på färdiga program som jag tycker har en slags bitter underton av "kameran är rätt inställd - nu är det fel på ljuset i lokalen!".

Numera behöver jag inte gaffla, utan tjongar bara igång Live viewen och rattar kelvinet rätt (när man inte kör blixt förståss).

Obs! Det som är "rätt" är det man tycker är snyggast! Fysiska färgtemperaturer från ljuskällor är underordnat tycke och smak.
 
Ett tips är att fota i RAW + JPG om din kamera tillåter det. Mitt bildflöde bygger jag på detta, och jag slänger helt enkelt alla råfiler där JPG-filen duger, eller där jag anser att jag aldrig kommer orka göra något mer åt bilden. Bilder som blev lite extra bra sparar jag råfilen för, så att man har bättre möjligheter för vidare efterarbete. Även bilder där vitbalansen eller exponeringen blev åt skogen fel är bra att ha i råformat. En annan bra anledning att plåta i två format är att man kan använda JPG-filerna för förhandsvisning, då råkonverterare ofta är mycket sega eller ibland inte alls låter en se bilden innan man öppnat den.

Det var så jag fotade i början. Problemet var väl att jag inte var effektiv på att "rensa ut" när jag var klar. Det resulterade i alltför många "dubletter" av alltför många meningslösa motiv. Undantag har gjort för "viktiga" bilder såsom från BB när Nils föddes (dessa har jag i RAW). Kommer att börja fota i jpeg + RAW så småningom. Tillsvidare kör jag vara så när det är "viktiga" motiv eller bilder som ska tas.

I övrigt vill jag tacka för alla råd, tips och idéer jag fått på den här tråden. Har lärt mig en del nytt och kommer att lära mig ännu mer när jag läser om tråden och samtidigt leker lite med kameran, vitbalansen och DPP.

Tack igen!


//Fredrik

Ps. Det är kul och givande med kommentarer på bilder som ligger upplagda på min profilsida Ds.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar