Annons

Vita/svarta/ojämna kanter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag antar att det här är en puckofråga, eller att den redan blivit ältad en massa gånger här på forumet, men jag har inte tid att söka just nu.

Efter en massa mörkrumsarbete så har jag nu svårt att vänja mig av med vita kanter på mina kopior. Jobbade på en fotokedja tills nyligen och där gjorde jag alltid vita kanter som tillägg på mina digitala bilder, men det gjordes med bara ett knapptryck på printern.

Så det jag undrar nu är alltså, hur fixar jag till vita/svarta kanter i photoshop enklast möjligast? Jag har gått en kurs i Photoshop 7.0 men av nån anledning gick vi aldrig igenom det... märkligt...


Förövrigt, lite off topic men ändå relaterat:
Hur maskar man egentligen i mörkerrum så att kopiorna får den här svarta ojämna, lite trasade gamla känslan i kanterna? Jag vet att om man tar med kanterna på negativet så blir det ju såklart svarta kanter, men hur får man till just det som jag beskrev ovan?
Verkar som att det är grundkunskaper, fattar inte varför jag inte lyckats lära mig detta ännu.


Jättetacksam för lite enkla, bra förkaringar!
 
Senast ändrad:
Lättaste sättet i Photoshop är att använda Image>Canvas Size och sedan öka denna lite grann, ramen får då den färg du har som bakgrundsfärg. I Photoshop kan du också göra makron för att t.ex. först få en tunn svart rand och sedan en bred vit ram på dina bilder (kör Canvas Size två ggr med olika bakgrundsfärger). Dessutom finns massor med hemmasnickrade "actions" som man kan tanka ner för att få diverse ramar eller kanter på sina bilder.

Jag vet inte riktigt vad du menar med "trasade" kanter men lättaste sättet att få en svart kant är att göra en kopia på hela negativet och dessutom ta med en halv eller en millimeter av filmbasen runt om bilden. Denna är ju helt genomskinlig och ger således en svart ram på kopian.
 
En trasig kant får du om du filar lite på negativinlägget i förstoringsapparaten. Något man kanske helst inte vill göra.

/ Marcus
 
Tack så mycket för svaret! Det var nånstans där i krokarna jag misstänkte att jag skulle hitta svaret i photoshop, har bara varit för otålig för att testa...

Gällande svarta ramar på vanliga kopior så har jag gjort så som du beskrivit, men det är inte riktigt så jag menar...

ska försöka hitta en bild som jag kan referera till, så att det blir lite enklare att få hjälp med det... återkommer!
 
förstår vad du menar med ojämna kanterna men hur man gör det på ett bra och ett snyggt sät är jag inte riktigt säker på tyvär =(
 
ooo...jaaa... exakt sådana! Ojämna kanter... finns det ngn plugin för ps till detta eller kan man göra dem själv? hur?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.