Annons

vita himlar

Produkter
(logga in för att koppla)

dante77

Medlem
hej, jag har nyligen börjat fotografera med en nikon n90 och har problem med att himlen alltid blir vit utan teckning när jag fotograferar svartvitt. Har provat med orangefilter men det hjälper inte. Är det någon som har tips hur jag ska göra?

/ Patrick
 
Två sätt du kan lösa det på: Antingen att underexponera och hoppas att det går att lösa i photoshop senare, eller att du investerar i ett graduerat gråfilter. ett graduerat gråfilter gör att det släpps in mindre ljus på den del som är maskerad av den gråa ytan och ger i sin tur att himlen(som då ska vara i det maskerade området) inte blir överexponerad. Men det kanske finns fler sätt, vad vet jag?

Nu är det väl inte en digital kamera du kör med så det kan ju vara lite svårt att labba fram rätt resultat snabbt.

ifos kan du ju underexponera och maskera i mörkrummet om du gör detta själv.
 
Jag minns att jag körde med rödfilter förr när jag fotade mycket svartvitt, men det gjorde ju i sin tur att ALLT blev mörkt och läskigt.. jag hade kanske behövt öva lite på mina mörkrums-skills.. ;)
 
Att fotografera med ett Cirkulært polfilter kan gøra susen! Sen gør du om bilderna till svart/vitt i efterhand i datorn. Lek lite med lab-færger så får du full kontroll øver vilka færger du vill ha fram och som sen kommer att synas som gråskalor.
 
Du borde kunna använda dig av "gaffling" för att komma till rätta med det. Förutsatt att det är stillastående motiv.

Alltså att du tar flera bilder i sekvens men olika exponering (under, normal- och överexponerad). Du kan sen lägga bilderna i lager i photoshop och framhäva de bästa delarna från de olika exponeringarna?

Är jag ute och cyklar?
 
Jag använder mest ett gulfilter och får i princip aldrig vita himlar med det. Kör du med orange och ändå får utfrätta himlar så måste du exponera ganska fel väl? Men om du scannar filmen så kan det ju vara inställningarna vid scanningen som inte är optimala?
 
ja, jag är ju ganska ny på det här men jag fotograferar analogt i svartvitt och framkallar själv. Huvudmotivet blir alltid bra men som sagt, himlen blir helt vit. Kanske är det så att jag förlitar mig för mycket på autoexponeringen, de exponeringar kameran rekommenderar. Har också provat olika ljusmätningsmetoder (matrix, spot och centrumavvägd)men utan resultat. Som det är nu måste jag alltid efterbelysa de vita partierna i mörkrummet men känns lite tråkigt att behöva göra det alltid. Men men, jag får väl prova mig fram, bästa sättet att lära sig..
 
ja, jag är ju ganska ny på det här men jag fotograferar analogt i svartvitt och framkallar själv. Huvudmotivet blir alltid bra men som sagt, himlen blir helt vit. Kanske är det så att jag förlitar mig för mycket på autoexponeringen, de exponeringar kameran rekommenderar. Har också provat olika ljusmätningsmetoder (matrix, spot och centrumavvägd)men utan resultat. Som det är nu måste jag alltid efterbelysa de vita partierna i mörkrummet men känns lite tråkigt att behöva göra det alltid. Men men, jag får väl prova mig fram, bästa sättet att lära sig..

Har du detaljer i himlen som kommer fram vid efterbelysning är det ju ingen katastrof, men visst vore det bättre att slippa efterbelysa. Så helt utfrätt kan det ju inte vara då? Ett tips är då att efterbelysa himlen med ett mjukare filter (om du kör med variabel-contrast papper). Tvåbadsframkallning är ett annat sätt att få fram mera detaljer i hela registret, fast kanske mest för att få fram kontraster/detaljer i skuggorna.
 
Ett tredje sätt är att inte framkalla filmen för mycket, att ligga lite svagt på minus så att inte högdagrarna (ofta himlar) sticker iväg och blir för ljusa (för mörka på negativet). Det är nämligen så att framkallningen påverkar mest i högdagrarna medan exponeringen påverkar mest i skuggorna. Se till att exponera rätt så att du får fram detaljer i skuggorna och framkalla sedan filmen så att inte högdagrarna blir överframkallade. Det är innebörden av den gamla devisen "exponera efter skuggorna och framkalla efter högdagrarna".

Det kan ju vara det du råkat ut för? Du har exponerat rätt eftersom du får bra teckning i marken/övriga detaljer, men framkallat lite för mycket eftersom himlarna blir utfrätta. Prova att framkalla filmen 10-20% kortare tid.
 
Tack för råden nils. Ja det kan ju faktiskt vara där problemet ligger, lite för lång framkallning. Ska prova med nästa film.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.