Annons

vita fläcken

Produkter
(logga in för att koppla)

finnfelet

Ny medlem
Hej!

Vet någon möjligtvis vad som orsakar den "vita fläck" som syns på detta foto? Vänligen bortse från fotots kvalitet i övrigt. Denna vita fläck uppträder slumpvis på mina kort med jämna mellanrum, de är aldrig på samma plats. Kameran är en digitalkamera av kompaktmodell (Sony) som är ca 4 år gammal.

Bilagor

• whitespot.jpg
    whitespot.jpg
    20.7 KB · Visningar: 406
Den vita fläck som du avser är väl där nere vid bordsduken? Jag såg den inte först och måste redigera mitt inlägg. Det där kan vara något som ligger och skvalpar i linsen som ger en reflex.

Är det när du använder blixt eller har motljus/starka vita fält i bilden så kanske det kan vara en "flare"... Har du en större bild är det nog lättare att gissa.

Den vita fläck som du avser är väl där nere vid bordsduken? Jag såg den inte först och måste redigera mitt inlägg. Det där kan vara något som ligger och skvalpar i linsen som ger en reflex.

Oj, här får man snabba svar! Tack för det. Fläcken jag menar är alltså den (i brösthöjd) på personen som sitter ned. Blixten går automatiskt av på alla bilder som tas. Jag lägger bilden på en länk i större storlek (tydligen begränsat här).

http://s733.photobucket.com/albums/ww339/ijustwannagetanaccount/

Jag kanske ska förtydliga att det inte är nån "skit på linsen" , då skulle ju fläcken dessutom alltid finnas på samma ställe vilket den ej gör.

Vad är en "flare" ?

Det kan vara en (damm-)partikel i luften nära frontlinsen som belyses kraftigt av blixten. Jag har fått liknande fenomen när jag fotat t ex katter inomhus och hår far runt i luften. Bara hänt när kamerans inbyggda blixt används.

En "flare" är en ljusreflex/ljusbrytning i objektivet, men det här tycker jag inte ser ut som det.

En fundering - ser fläcken ungefär likadan ut varje gång fast den sitter på olika ställen så röstar jag på att det finns något löst inne i objektivet, annars låter förklaringen med damm som lyses upp av blixten möjlig.

Ta fram en ficklampa, lägg dig på rygg och skaka lite på kameran och se om du kan locka fram något som lägger sig på insidan av linsen.

En fundering - ser fläcken ungefär likadan ut varje gång fast den sitter på olika ställen så röstar jag på att det finns något löst inne i objektivet, annars låter förklaringen med damm som lyses upp av blixten möjlig.

Ta fram en ficklampa, lägg dig på rygg och skaka lite på kameran och se om du kan locka fram något som lägger sig på insidan av linsen.

Ok, jag kollade efter lösa delar i kameran, dessbättre(-värre?) fanns inga sådana. Ja, fläcken ser ungefär likadan ut varje gång, ungefär lika stor men uppträder på olika ställen. På en annan bild var motivet inte alls så utpräglat med vita inslag utan i en mer dämpad färgskala.

Det verkar väl som om kameran gjort sitt då, får väl köpa en ny. Lite besviken blir man ju om en kompaktkamera inte håller längre än så här, har ändå varit försiktig med den, aldrig tappat den eller doppat den i ölglaset. Kanske var det ett måndagsex. jag fick tag i.

Tack för alla svar med möjliga förklaringar jag fått här!

Får du fläcken utomhus oxå, där ställer inte blixten till med så mycket. Kan vara nåt skräp från tillverkningen oxå, alltså kanske inne i kameran.

Det verkar väl som om kameran gjort sitt då, får väl köpa en ny. Lite besviken blir man ju om en kompaktkamera inte håller längre än så här, har ändå varit försiktig med den, aldrig tappat den eller doppat den i ölglaset. Kanske var det ett måndagsex. jag fick tag i.

Tack för alla svar med möjliga förklaringar jag fått här!

men som Conny Holm skrev då.... det verkar ju troligt och då behöver du ju inte köpa ny kamera.

HELT säker kan man(jag) ju inte vara. Men det känns absolut som en dammpartikel som fått mycket blixt och som "råkar" befinna sig nära dig. Prova att ta en bild med fokus några meter bort. Samtidigt som du använder blixt och dessutom blåser upp lite damm framför kameran så kommer du se "exakt" likadana fenomen.

Senast ändrad:
HELT säker kan man(jag) ju inte vara. Men det känns absolut som en dammpartikel som fått mycket blixt och som "råkar" befinna sig nära dig. Prova att ta en bild med fokus några meter bort. Samtidigt som du använder blixt och dessutom blåser upp lite damm framför kameran så kommer du se "exakt" likadana fenomen.

Jo, jag ska prova det först innan kameran går till återvinningen. För att se om jag kan "återskapa" förhållandena då fläcken blev till. Och ha kvar kameran ett tag till tills jag är säker. Men, om det nu är damm som ställer till det, hur har jag då kunnat använda den till 100-tals liknande kort tidigare utan att fenomenet uppkommit? Strange indeed... :(

Inga fläckar på utomhuskort har jag sett förresten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar