Annons

Vita fläckar i bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Bozi

Aktiv medlem
Hej,

Jag har upptäckt små vita fläckar på en del bilder som jag tagit med mitt 17-85 IS Objektiv (tillsammans med en 20D). Något som jag inte sett med mitt andra objektiv (50 mm 1,8).

Jag har ringt och skrivit till Canon och de svarar att det kan vara damm på linsen och att jag bör kontakta en serviceverkstad. Kan det stämma? Det som jag har fått för mig är att om det är damm så är det svarta fläckar och inte vita (bifogar en utsnitt från en bild som visar lite av bekymret - är dock betydligt fler fläckar i bilden).

Något som jag även finner lite märkligt är att objektivet inte är mer än 7 månader gammalt och att det kommit damm in i det (om det nu är det som är felet). Hur är det möjligt att damm kan komma in på linsen? Jag har absolut inte rört mig i några konstiga miljöer och när jag inte använder kameran så är den nerpackad i en fotoväska. Är det då något som går på garanti?

Tack på förhand
Från en undrande och mycket frågande Bosse :)

Bilagor

• vitaflackar.jpg
    vitaflackar.jpg
    53.7 KB · Visningar: 295
Damm i objektivet ger inte skarpa fläckar mer än i extrema fall. T ex supervidvinkel i motljus med bländare 22.

Hej Magnus, och tack för ditt svar.

Ja, jag tycker också det är märkligt men det var det svar jag fick från Canon:s e-post support. Jag ringde först och de ville att jag skulle skicka in en exempelbild. Tyvärr så finns det ingen möjlighet att bifoga någon bild när man gick in på deras medlemsservice.....

Har nu varit i kontakt med en serviceverkstad och de ville att jag skulle skicka med kameran också. Så även de verka misstänka något annat.

Återigen, tack för ditt svar.

Mvh
Bosse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar