ANNONS
Annons

Vita älgar, orimligt?

Produkter
(logga in för att koppla)

henriknilsson

Aktiv medlem
Hej,

Hade varit roligt att fotografera de vita älgarna i Värmland/Bohuslän. Åtminstone se en.

Ryktet säger att det finns 50-100 vita älgar i Värmland, medan det finns ca 200 000 bruna älgar i landet i övrigt.

Är det orimligt att tro att man ska hitta och fånga dessa vita älgar i Värmland om man åker ner och letar INTENSIVT i 7-10 dagar i sommar? Vart ska man börja leta ni som har lokal kännedom?

Vh
Henrik

Hej,

Hade varit roligt att fotografera de vita älgarna i Värmland/Bohuslän. Åtminstone se en.

Ryktet säger att det finns 50-100 vita älgar i Värmland, medan det finns ca 200 000 bruna älgar i landet i övrigt.

Är det orimligt att tro att man ska hitta och fånga dessa vita älgar i Värmland om man åker ner och letar INTENSIVT i 7-10 dagar i sommar? Vart ska man börja leta ni som har lokal kännedom?

Vh
Henrik

Kolla länsstyrelsens hemsida eller maila dom o hör, ibland har man tur att det sitter någon smart bakom tangentbordet och svarar på ditt mail

Dom brukar gå på ungefär samma ställe. Det finns en stor älgtjur som har gått på samma ställe hur många år som helst isär i värmland. Har dock aldrig varit där själv men har en jobbarkompis som har bott typ där och han såg den ofta. Så om du tar reda på var dom brukar finnas så finns det ju en chans i alla fall om du ska vara där såpass länge.

Jag tänker inte tala om vart denna älgen finns då jag vet att många inte gillar att man sprider ut det.
Men om du googlar vit älg och sen värmland så dyker det upp ;)

ok tack för svaren hittills,

Det blir en rejäl höstack att hitta nålen i även om jag begränsar sökandet till Eda kommun och viltmarkerna omkring Charlottenberg, men kan nog fortfarande vara värt ett besök. I jämtland brukar jag se en uppemot 30 vanliga brunälgar under en vecka varje sommar så det är just den vita älgen som vore häftig att fotografera.

Dom brukar gå på ungefär samma ställe. Det finns en stor älgtjur som har gått på samma ställe hur många år som helst isär i värmland. Har dock aldrig varit där själv men har en jobbarkompis som har bott typ där och han såg den ofta. Så om du tar reda på var dom brukar finnas så finns det ju en chans i alla fall om du ska vara där såpass länge.

Jag tänker inte tala om vart denna älgen finns då jag vet att många inte gillar att man sprider ut det.
Men om du googlar vit älg och sen värmland så dyker det upp ;)

Denna menar du ;) http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3317032.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar