Annons

Vit studiobakgrund så billigt som möjligt

Produkter
(logga in för att koppla)

the_Rose

Aktiv medlem
Jag håller som bäst på och bygger upp min egen hemmastudio. Jag har en helt vit vägg i ett ganska stort rum som fungerar bra som vit bakgrund, men det är inte väldigt bra för helkroppsbilder då skarven mellan golv och vägg blir lite konstig och ser tråkig ut.

Så nu undrar jag vad man ska tänka på när det gäller inköp av upphängningsbar bakgrund som går från väggen och en bra bit ut på golvet.

Än så länge är jag bara intresserad av vit bakgrund och jag har bra slavblixtar att belysa den med.

Min spontana tanke är att sy ihpop något eget med hjälp tex Ikeas 19kr per meter 1,5m breda bomulls tyg.

Jag är inte i stånd att investera i riktiga proffsgrejer för flera tusen men om någon kommer med riktigt tunga argument så kan jag såklart påverka mina planer.

Bifogar en bild på hur det ser ut nu, där jag måste kräma på jättemycket med bakgrundsblixten för att fräta bort skarven golv vägg.

tack på förhand
Mårten

Bilagor

• golv-1.jpg
    golv-1.jpg
    42.1 KB · Visningar: 3,021
Jag köpte en hel rulle vitt sammetstyg (krossad sammet) på Jysk. Går att antingen belysa så att det inte syns alls eller så ka man ha kvar strukturen.

I mitt galleri finns ett julporträtt av min dotter. Hon sitter på tyget som är lagd i en fåtölj. Inte jättesnyggt, men du ser iaf ungefär hur det ser ut.

Minns inte vad det kostade, men jag tror att det kostade 75 kr för hela rullen, dvs 140 x några meter. Minns inte... Finns i flera färger, jag köpte vinrött också, vill ha i grått och svart också. :)

Då jag vill hänga upp den i taket så använder jag IKEA gardinstång i "öglor" och håller fast tyget med stooora plastklämmor som finns på Rusta. Typ som tvingar för mindre saker.

the_Rose skrev:

Jag är inte i stånd att investera i riktiga proffsgrejer för flera tusen men om någon kommer med riktigt tunga argument så kan jag såklart påverka mina planer.

Flera tusen? Köp en pappersbakgrund 2,7 m bred, kostar ca 700:- Jag har hängt upp min flexibelt på konsoler på väggen. Att få osynliga skarvar och övergångar med "ikea-tyg" är i praktiken ett omöjligt företag. Ser oftast billigt ut.

Jag använde billiga presenningar från Bauhaus, vita som kostar en spottstyver.

Dom kan användas som bakgrund när man vill bränna ut. Dom kan också användas som jättereflexskärmar då dom är reflekterande. En annan användning är att mjuka upp ljus då dom är lite genomskinliga, jättediffusor.

Finns på Jula från 29:-
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Sök på presenning

Senast ändrad:
Billiga bakgrunder, går att få snuttar från tidningstryckerier, kostar en tårta eller så till grabbarna ca 180 bred
Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar