Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vista och drivrutiner till äldre utrustning

Produkter
(logga in för att koppla)

leffe-p

Aktiv medlem
Jag planerar att uppgradera min dator med Windows Vista. Inser att jag kan få problem med drivrutiner till en del äldre utrustning som jag har

Skanner Dimage Scan Dual III
På KonicaMinoltas supportsida står följande:
"There is no plan to provide any updated softwares that have compatibilities with new PC operating systems including Microsoft Windows Vista operating system. Thank you for your kind understanding"
De har ju lämnat den här marknaden och vi får väl vara bara glada att de inte har släckt ned supportsidan också.

Skanner Epson Perfektion 1650, Skrivare Cannon Pixma IP4200 och skrivare Brother HL-2040
På respektive tillverkares hemsida finns länkar till nedladdning av uppdaterade drivrutiner.

Någon som har erfarenhet av gamla uppdaterade drivrutiner under Vista? Borde ju fungera men det är ju mycket som man tycker "borde fungera" i datorvärlden.

Någon som kan ge ett tips om ett skannerprogram som får min Dimage Scan Dual III att fungera under Vista.

/Leif

leffe-p skrev:

Någon som har erfarenhet av gamla uppdaterade drivrutiner under Vista? Borde ju fungera men det är ju mycket som man tycker "borde fungera" i datorvärlden.

/Leif

Förstår inte riktigt vad som menas med "gamla uppdaterade drivrutiner". Är drivrutinerna utvecklade för xp respektive vista så borde det inte vara något problem.

När jag installerade Vista så kunde jag inte använda Nikons scannerprogram till min Coolscan så nu använder jag Vuescan. Fungerar säkert till din Dimage.
http://www.hamrick.com/

Minolta/Konica

QuickScan 35
Konica Qscan
Scan Dual
Scan Dual II
Scan Dual III
Scan Dual IV
Scan Elite
Scan Elite II
Scan Elite 5400
Scan Elite 5400 II
Scan Multi
Scan Multi II
Scan Multi Pro
Scan Speed
SC-110
SC-215

Christer

Senast ändrad:
Re: Re: Vista och drivrutiner till äldre utrustning

Zebulah skrev:
Förstår inte riktigt vad som menas med "gamla uppdaterade drivrutiner". Är drivrutinerna utvecklade för xp respektive vista så borde det inte vara något problem.

Vad jag tänkte på var drivrutiner utvecklade för XP och tidigare op och nu uppdaterade för Vista. Jag kan iofs ingenting om utveckling av drivrutiner men det är väl inte alltför långsökt att tänka sig att man, när det kommer ett nytt op, tar en befintligt rutin och uppdaterar den istället för att utveckla den från grunden.
/Leif

staika skrev:
När jag installerade Vista så kunde jag inte använda Nikons scannerprogram till min Coolscan så nu använder jag Vuescan. Fungerar säkert till din Dimage.
http://www.hamrick.com/

Laddade ner en testverision från deras hemsida och den fungerade med min skanner också. (Bortsett från en massa fula dollartecken över hela bilden. Men de försvinner väl om man betalar in $$$$ till tillverkaren antar jag)
Tack för hjälpen

/Leif

Re: Re: Re: Vista och drivrutiner till äldre utrustning

leffe-p skrev:
Vad jag tänkte på var drivrutiner utvecklade för XP och tidigare op och nu uppdaterade för Vista. Jag kan iofs ingenting om utveckling av drivrutiner men det är väl inte alltför långsökt att tänka sig att man, när det kommer ett nytt op, tar en befintligt rutin och uppdaterar den istället för att utveckla den från grunden.
/Leif

Har ingen som helst aning om hur man utvecklar drivrutiner men det spelar nog ingen roll om man tar gamla och utvecklar dem för nya os eller om man utvecklar dem helt och hållet från grunden så länge de fyller de krav som os'et har.

Om man tar tex Dell's datorer som exempel så finns det oftast inte drivrutiner för windows 2003 server till deras desktop-modeller men går man till tillverkaren av grafikkortet, nätverkskortet etc så passar deras drivrutiner oftast till båda os eftersom samma/likartat chip ofta används oavsett om de sitter i en server eller en vanlig dator. Tyvärr är det inte så enkelt när det gäller scannrar. Går man över på 64-bitars windows är det oftast ännu sämre med drivrutiner.

Det spelar en viss roll hur noga man är när man uppdaterar rutiner för gamla utgångna modeller.
Som jag skrev tidigare det borde fungera men det är inte alltid det gör så.

Jag kanske verkar lite onödigt kritisk men jag har under en tid, i samband med utbyte av ett affärssystem på mitt dåvarade jobb, testat en del dataapplikationer som kom från en konsultfirma. Vi döpte dem till The Bug Factory!

/Leif

staika skrev:
Passa på att ladda ner och köp nu när dollarn är billig.

Christer

Jag har inte bestämt mig slutgiltigt än. Det ligger några skivor med Vista på mitt skrivbord. just nu Jag har fått dem som sponsring, jag arbetar ideellt som cirkelledare inom Seniornet och vi har blivit sponsrade med Vista. Detta för att vi skall kunna hänga med när vi får cirkeldeltagare med nyinköpta datorer.
Men som sagt, jag tvekar, det är en hel del att tänka på innan man byter op. Bl a måste jag köpa Elements 6 eftersom det jag har nu inte kommer att fungera under Vista.

/Leif

PS
Jag såg att du gillar långfärdsskridsko. Om ni får dåligt med is i Stockholmstrakten i vinter och du får abstinensbesvär så kan det vara bra att veta att Vinterstaden brukar ploga upp 2 mil skridskobana på Storsjön
DS

leffe-p skrev:
Jag planerar att uppgradera min dator med Windows Vista.

Varför? Är det verkligen en uppgradering? Vad är det i Vista som lockar som du inte har i XP?

Om jag köpte en ny dator idag kanske jag skulle välja Vista men att uppgradera en gammal ser jag väldigt lite nytta i. Förutom licenskostnaden kanske du måste skaffa mer minne och så har du risken att program- och hårdvara inte funkar.

Bara några tankar.

Mvh
Anders

EDIT: Såg nu dina motiv.

Senast ändrad:
Re: Re: Vista och drivrutiner till äldre utrustning

AFJ skrev:
Varför? Är det verkligen en uppgradering? Vad är det i Vista som lockar som du inte har i XP?

Om jag köpte en ny dator idag kanske jag skulle välja Vista men att uppgradera en gammal ser jag väldigt lite nytta i. Förutom licenskostnaden kanske du måste skaffa mer minne och så har du risken att program- och hårdvara inte funkar.

Bara några tankar.

Mvh
Anders

EDIT: Såg nu dina motiv.

Just det. Jag har ingen licenskostnad men måste köpa minst två nya program, Vuescan och Elements 6. Dessutom, som du mycket riktigt påpekar, sannolikt mer minne.
Men å andra sidan, för några år sedan satt jag med Windows ME och upptäckte att jag behövde XP för att kunna köra ett program som jag ville ha.
Men sådant är ju livet i datorvärlden.
Funderar vidare

/Leif

Lösning för Minolta Scan Dual II, III o VI under Vista

Konica Minolta uppdaterade inte drivrutinerna för scannern Scan Dual II, III och IV när Windows Vista kom för två år sedan. Inte heller SONY gjorde något för att hjälpa de som köpt Minoltas Skannrar.

MEN, Nu finns äntligen en lösning på detta problem.

På denna länk finns en lösning under texten "Solution 3", (välj Aug. 6 2009 varianten).

http://www.fixya.com/support/t372531-minolta_dimage_scan_dual_iv

En privatperson som heter Kain Anderson har alltså knåpat ihop instruktioner för en drivrutinsfil (newminolta.inf) som man skall använda för att i "Kontrollpanelen" - "Enhetshanteraren" uppdatera drivrutinen för den Minolta Scan Dual skanner som man har.

Jag tycker att Minoltas program för scanning ger väsentligt bättre resultat än skannerprogrammet Vue Scan när man skannar dia.

Dåligt att inte SONY - som förvärvade Konica/Minolta - alt. Konica/Minolta själva kunde har hjälpt till med denna lilla .inf-fil när Vista kom.

VueScan scannerprogram fungerar liksom tidigare som vanligt / parallellt med Minoltas program om man vill ha båda programmen tillgängliga.

Nu behöver man alltså inte lägga ut 40 dollar för programmet Vue Scan för att kunna använda dessa gamla Minolta skannrar under Windows Vista med Minoltas originalprogram.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar