Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visst behöver jag en 12-24?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Hjälp! Visst behöver jag en 12-24 till min aps-c-kamera? Visst kommer jag att ha glädje av den oftare än den (rätt usla) 70-300 telezoom jag sällan använder?

Hjälp mig med argument, så att jag får fingrarna ur ni-vet-vad och tar sparpengar till en Tokina 12-24(*)! Jag gillar hus och inbillar mig att livet kommer att få en annan mening när jag kan en tur på stan och fotografera hus med en 12-24 på kameran!

Visst är det så?

Per.

*) Nikon 12-24 är förstås bättre, men prislappen på en Tokina är mer lättsmält och Tokinan verkar vara rätt bra den också.

Det är nog det roligaste brännviddsintervallet man kan ha på en kamera. Det blir ett nytt sätt att fotografera. Man får jobba mer med perspektiv och sånt som för- och bakgrund. Det blir mer djup i bilderna om man tänker till.

Visst är det så!
Är det den du vill ha så köp den.
Har inte testat den själv men enligt photozone har den väldigt otrevlig CA.
I den här prisklassen kan jag rekomendera Sigmas 10-20 som jag själv använder. Optiskt likvärdig och betydligt bättre CA värden.

Hus mot himmel och dåliga CA värden är ingen bra kombination.

Micke.

Lawson skrev:
Visst är det så!
Är det den du vill ha så köp den.
Har inte testat den själv men enligt photozone har den väldigt otrevlig CA.

Jo, jag vet. Jag har aldrig prövat själv, men det sägs på diverse fora att CA går att filtrera bort med automatiska medel, som t.ex. PTLens. Vad säger ni om det?

Per.

perstromgren skrev:
Jo, jag vet. Jag har aldrig prövat själv, men det sägs på diverse fora att CA går att filtrera bort med automatiska medel, som t.ex. PTLens. Vad säger ni om det?

Per.

Visst går CA att jobba bort, finns en hel del olika program som klarar det. Den är dessutom ljusstarkare än Sigmat i 20/24 mm läget. Men ändå så sålde jag mitt Tokina 12-24 och köpte mig ett Sigma, för jag tycker det känns mycket skönare att slippa sitta i datorn och pilla bort CA när man kan få dom bättre rakt ur kameran.

Bara min lilla åsikt:)

Kul att känna igen sig i den där mysigt frustrerande känslan av att hitta en pryl som man gillar och sedan känna begäret sakta stegras till, så som du beskriver det, att man känner att livet får en ny mening tack vare prylen :)

Det är ingen idé att kämpa emot. När du har din extrema vidvinkel kommer du efter ett tag att hitta någon ny pryl som du måste ha. Det är roligt och dyrt. Men vad ska man annars ha pengarna till?

Extrem vidvinkelzoom är som sagt väldigt kul att plåta med. Innan jag hade en var jag väldigt ofta nere på den kortaste brännvidden på normalzoomen. Man riskerar att överanvända effekten ett tag efter införskaffandet har jag märkt men efter den första förtjusningen tror jag mig ha fått en lite mer sansad inställning till mitt 10-20 och använder normalzoomen oftare.

Jag har själv Tokinas 12-24 till min Nikon. Även jag har läst om CA och annat otyg, men jag har svårt att se problemet i mina bilder. De få gånger jag sett det, har jag använt verktyget i ACR/Lightroom som trollat bort det utan prut. Kalasobjektiv med kalasbrännvidd. Rocka loss och köp!

Flumpe skrev:
Visst går CA att jobba bort, finns en hel del olika program som klarar det. Den är dessutom ljusstarkare än Sigmat i 20/24 mm läget. Men ändå så sålde jag mitt Tokina 12-24 och köpte mig ett Sigma, för jag tycker det känns mycket skönare att slippa sitta i datorn och pilla bort CA när man kan få dom bättre rakt ur kameran.

Bara min lilla åsikt:)

Den är mycket värd!

Vad säger du om skillnaden i byggkvalitet, som brukar hävdas till Tokinans fördel, då?

Per.

12-24

Jaaaaaa tokinas 12-14 e bara såååååå underbar å man hittar nya aspekter i fotograferandet.
Räcker det eller ska vi ha mera argument.

CA e inget stort problem fråga din mamma va hon tycker om bilden så ska vi se att hon inte klagar på CA :)

E bara petnoga Fotografer som vet att det finns CA i bilden (petnoga fotografer ska inte ta detta personligt)

Sebastian Skarp skrev:
Enligt Ken Rockwell (om man nu väljer att lita på honom) så:

"Executive Summary: Get the Nikon if you can afford it, otherwise go for the Tokina."

Det har jag läst och tagit till mig, men inte vågat referera till här, Mr R är inte så väl sedd.

Tack grabbar, för dessa ryggdunkningar! Nu är jag nog beredd att krossa spargrisen!

... men Sigma 10-20 eller Tokina 12-24... Jäkla marknad! Varför finns det inte bara en av varje?

Jo, jag vet varför, men det hjälps inte. Det lutar åt känslan av robusthet i Tokina, även fast det suger lite i 10mm-tarmen och ni säger att CA:n är bättre, vilket befästs av mätningarna.

Jag gissar att lyckan finns med båda.

Per.

perstromgren skrev:
Det har jag läst och tagit till mig, men inte vågat referera till här, Mr R är inte så väl sedd.

Tack grabbar, för dessa ryggdunkningar! Nu är jag nog beredd att krossa spargrisen!

... men Sigma 10-20 eller Tokina 12-24... Jäkla marknad! Varför finns det inte bara en av varje?

Jo, jag vet varför, men det hjälps inte. Det lutar åt känslan av robusthet i Tokina, även fast det suger lite i 10mm-tarmen och ni säger att CA:n är bättre, vilket befästs av mätningarna.

Jag gissar att lyckan finns med båda.

Per.

Jag tror ärligt talat att du blir väldigt nöjd vilken du än köper. Båda är bra och har sina för å nackdelar.

Ett hett tips är att singla slant om du inte lyckas bestämma dig!;)

Det finns en aspekt vad gäller ljusstyrkan - Tokinan har fast ljusstyrka 4.0, det har inte Sigman. Om du avser att använda objektivet i vardagslag, är Tokinat att föredra som jag ser det. Dessutom en längre "slutbrännvidd" 24 mm (motsv 35 mm). Det gör att objektivet är mer allmänt brukbart som enda objektiv.

Byggkvalitén finns intet att erinra mot.

Återigen, CA är inget problem, klart hanterbart. Jag är ganska petig för egen del avs bildkvalitet och jag har inte fått någon farhåga bekräftad.

Har även jag ett Tokina 12-24 till min D300 och är nöjd med vad gluggen presterar. Det man måste tänka på är att motljusskyddet inte täcker linsen, speciellt vid snett motljus. Som t.ex. när solen står lågt. Blir rätt otäcka gröna streck och punkter ("flares") som strålar in från ljuskällans riktning. Enda sättet att någorlunda få bort dessa "flares" är att täcka med handen. Om man nu kommer ihåg detta.

Bilagor

• flare.jpg
    flare.jpg
    73 KB · Visningar: 541
Senast ändrad:
Jag har haft en Tokina 12-24, och sålde den efter max 150 bilder.

Det var inget fel på den - Tvärtom! Ett bra objektiv. Mycket välbyggd, skarp och fin, men för min typ av fotograferande blev den bara liggande i väskan.

Jag gillade helt enkelt inte perspektivet.
Lägg 3500-4000 på ett begagnat och testa om det är något för dig!

Ta även en titt på Tokinas nya 11-16, spöar både Tokinas och Nikons 12-24 optiskt. Med kortare zoomomfång. Till ett riktigt bra pris dock.

Sigmas 10-20 tycker jag inte du ska lägga pengar på, blir så trött när folk fortsätter rekommendera den, den är ju en total oskärpekatastrof jämfört med dom andra. Den kanske är en kul leksak med den absolut kortaste brännvidden som går att få på en DX kamera, men då bör ju nämnas vart den brister oxå.

Provade ett Sigma 10-20 men det var helt enkelt inte skarpt nog. Sen tyckte jag 20 var lite begränsande, det blir lätt att man vill byta objektiv hela tiden.

Köpte...brrr...Nikons 12-24, kanonskoj i stan.

Skarpt och bra motljusegenskaper.

Du kanske kan spara lite till, köpa i USA eller köpa beggat?

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto