Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vissa bilder blir randiga

Produkter
(logga in för att koppla)

llesrof

Aktiv medlem
Hej! Detta blir mitt första inlägg här och om någon anser att jag skriver i fel forumsdel så får någon moderator gärna flytta inlägget. Jag har till exempel ingen Pentax, men väl en Samsung XG20.

Jag har ett litet problem med den. Vissa bilder blir randiga. Det blir som ett raster över hela eller delar av bilden. Jag upptäckte detta första gången i vintras på några bilder. Sedan har det vart lugnt men nu har jag sett det på vissa andra bilder som jag tagit senare.

Här är länkar till två av bilderna som uppvisar detta skumma raster.
http://www.llesrof.se/bilder/foto/streck.jpg
http://www.llesrof.se/bilder/foto/merstreck.JPG
Kollar man sista bilden ser det nästan ut som bit-djupet på färgerna reducerats.

Vad beror detta på? Jag har provat olika objektiv och kört med olika inställningar och det har vart olika ljust vid de olika tillfällena. Jag kan ta en serie i princip identiska bilder där en blir på detta viset.

Ja, det är skumt. Ränderna syns tydligt om man visar bilcen i full storlek. De syns även i kamerans display men när man förstorar bilden i displayen så kan de försvinna och sedan komma tillbaka, men det beror nog på att displayen inte kan hantera grafiken speciellt bra.

Ja, det är skumt. Ränderna syns tydligt om man visar bilcen i full storlek. De syns även i kamerans display men när man förstorar bilden i displayen så kan de försvinna och sedan komma tillbaka, men det beror nog på att displayen inte kan hantera grafiken speciellt bra.

Jag har upplevt exakt samma sak med Pentax K20D i kraftig kyla. Och det ser onekligen kallt ut på dina bilder). Jag löste det genom att alltid plåta i burst-mode, dvs ta 3 skott i snabb följd av samma motiv. Det var på var tredje eller fjärde jag fick ränderna i genomsnitt. Det var ca -20 och blåst.

Tack för era svar. Jag har också vart inne på att det vart vid kyla, men jag har fått samma fenomen när jag tagit bilder inomhus. I måndags knäppte jag av några bilder genom fönstret på grannen (nu åter det väl som att jag är en sådan där typ som smygfotar, men jag gillar att fota och se vad jag får med för detaljer på bilden) och det blev också randigt. Då stod jag innomhus. Jag knäppte några bilder i vintras när jag kört i diket och sedan en tidig morgon, där blev några bilder randiga och det kan nog ha berott på kyla. Fast jag var bara ute några minuter, men det kanske räcker?

Jag sitter på jobbet nu men har med kameran och minneskortet och skall se om jag kan länka ut några fler bilder med ränder under dagen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar