Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visoflex 2 gänga till bajonett?

Produkter
(logga in för att koppla)

popper

Medlem
Jag har fått tag i 2 st Visoflex 2 hus och jag har en Leica M3. Det ena har en bajonettfattning som passar min kamera, men spegeln fungerar mycket dåligt och generellt är huset i dåligt skick. Det andra Visoflexhuset är i mycket bättre skick mekaniskt men har en m39-gänga som inte passar min kamera.

Går det att byta ut m39-gängan mot bajonettfattningen från det andra spegelhuset? Det se så ut och förfaller ganska enkelt.

Jan

Jag vet inte hur bitarna passar ihop, du måste nog ta mått för att se om det passar, men det går jättebra att sätta på det gängade med adapter. Då måste man också ha objektiv eller fokuseringsanordning med gänga för att det ska lira ihop, men det finns en hel del gamla Hektor och Telyt som kan passa. Också Novoflex gjorde fokuseringshandtag med gänga till Visoflex och passande objektiv.

Kolla med Alois Kosnar på KSC
http://www.ksc.nu/cv,kamerareparat.html

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar