Annons

Visningprogram för CD

Produkter
(logga in för att koppla)

Konke

Aktiv medlem
Jag är på jakt efter något program som är enkelt att använda och framförallt enkelt för kunden att använda, som fungerar som ett vanligt bildspel i CD-format. Jag vill bränna ut några jpeg-bilder till bekanta och bara skapa ett snyggt och smidigt bildspel, så de slipper gå in via någon katalog och kolla på jpeg-bilderna för sig, lite klass liksom. Gärna som fungerar på både i Windows och OS X. Ett program som inte kräver några andra program från användarens sida utan går att starta och kolla igenom på vilken burk som helst. De är ganska gamla och kan lite om datorer. Tips?

Jag är på jakt efter något program som är enkelt att använda och framförallt enkelt för kunden att använda, som fungerar som ett vanligt bildspel i CD-format. Jag vill bränna ut några jpeg-bilder till bekanta och bara skapa ett snyggt och smidigt bildspel, så de slipper gå in via någon katalog och kolla på jpeg-bilderna för sig, lite klass liksom. Gärna som fungerar på både i Windows och OS X. Ett program som inte kräver några andra program från användarens sida utan går att starta och kolla igenom på vilken burk som helst. De är ganska gamla och kan lite om datorer. Tips?

Använder du Mac?

Låder som att du får göra ett "film-bildspel" i iPhoto/nero/toast/"vad-det-nu-kan-heta-i-windowsmiljö" Då kan alla kolla på det...!?!!

Jag jobbar både i Windows och OS X och därför skulle jag även vilja att bildspelet kan köras på alla plattformar och operativsystem som har stöd för vanliga CD-skivor.

Ni menar alltså att Macs inbyggda iPhoto har stöd för bildspel som går att bränna på CD-skiva och sedan också spela i Windows-datorer utan att installera något annat? Det ska alltså gå direkt från skivan utan krångel, så enkelt det kan bli.

Nero äger jag inte, är det ett bättre alternativ?

Gör ett bildspel i iPhoto 09 som du Bill att det ska vara, välj Exportera uppe menyraden, då har du skapat en vanlig film (.mov) som du kan spela vart du vill... Men då är det en film med bilder och inte ett bildspel du i efterhand kan välj läng på bilderna mm

Programmet FastStone kan göra bildspel som bara är att klicka igång. Skaparen väljer om det ska vara självspelande eller om tittaren ska klicka sej fram själv. Men även den självspelande showen kan stoppas och startas och backas på ett enkelt sätt. Funkar på alla Windowsdatorer och alla versioner. Dessvärre funkar det inte i Mac.

Programmet är gratis för privatpersoner men en licens för kommersiellt bruk för all framtid kostar inte mycket. Det behöver ställas in av användarenvad gäller bakgrundsfärg mm enligt min mening. Jag har använt det i många år.
www.faststone.org

Programmet FastStone kan göra bildspel som bara är att klicka igång. Skaparen väljer om det ska vara självspelande eller om tittaren ska klicka sej fram själv. Men även den självspelande showen kan stoppas och startas och backas på ett enkelt sätt. Funkar på alla Windowsdatorer och alla versioner. Dessvärre funkar det inte i Mac.

Programmet är gratis för privatpersoner men en licens för kommersiellt bruk för all framtid kostar inte mycket. Det behöver ställas in av användarenvad gäller bakgrundsfärg mm enligt min mening. Jag har använt det i många år.
www.faststone.org

Något sådant vore bättre än en .mov-film där personen i fråga inte ens kan skriva ut bilderna. Går det att göra det med FastStone?

Det är ju riktigt synd att det inte fungerar i OS X, det är ett krav för mig att bildspelet ska fungera på så många plattformar som möjligt och vara så lättanvänt som möjligt :(

Det är ju riktigt synd att det inte fungerar i OS X, det är ett krav för mig att bildspelet ska fungera på så många plattformar som möjligt och vara så lättanvänt som möjligt :(
Det enklaste är väl då att göra bildspelet i form av ett webbgalleri. Webbläsare lär ju både Mac- och Windowsanvändare ha på sin dator.

Är inte hemma i dessa så kallade webbgallerier, hur går jag tillväga?
Jag tror nog att vilket någorlunda modernt bildhanteringsprogram som helst kan skapa ett webbgalleri med bildspelsfunktion. Tyvärr är jag inte så hemma på Windows, så jag kan inte föreslå något program,.

Något sådant vore bättre än en .mov-film där personen i fråga inte ens kan skriva ut bilderna. Går det att göra det med FastStone?

Om den som gör bildspelet bockar i en ruta som heter "Lägg till Exportera-knapp" kan mottagaren trycka på en motsvarande knapp och därefter välja eller skapa en mapp så sparas bilderna i bildspelet i mappen som enskilda bilder. Eftersom programmet inte komprimerar eller förändrar bilderna på något sätt så bibehålls kvaliten.

I det försättsblad som man kan göra när bildspeles görs kan man skriva instruktioner till mottagaren.

Jalbum

Är inte hemma i dessa så kallade webbgallerier, hur går jag tillväga?

Ladda ner gratisprogrammet Jalbum så kan du skapa webgallerier som kan visas i olika storlekar (t.ex storlek som går utmärkt att köra i fullskärmsläge) och med olika bildövergångar (t.ex. tonade övergångar). Detta program fungerar utmärkt att använda också för visningar med projektor då du kan välja storlek på bildfilerna eller länka till färdiggjorda bilder för aktuellt medium.

Går det att bränna Webgallerier från Adobe Bridge till skiva? Då kanske det skulle vara en lösning men jag vet inte riktigt hur jag skulle bära mig åt i så fall. Ser ju bara funktionen hur man publicerar på web.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto