Annons

Visning av digitala bilder på TV

Produkter
(logga in för att koppla)

younso

Aktiv medlem
Jag tar bilder med en digital Sony SLR och har problem med visning av bilderna på min HD-ready plasma. Kopplar jag kameran till TV:n blir kvaliteten urusel. Alternativet är att använda mig av ett program på datorn, göra om dom till ett bildspel på en DVD. Jag vill ha ett program som inte kovertera bildformatet dvs dom skall fortfarande vara 3:2, dels vill jag har ett enkelt program dvs behöver inte massa roliga tricks. Jag vill bara visa bilderna på min TV. Kan någon föreslå något enkelt och gärna gratis dvs freeware?
 
Beroende på vad du har för DVD-spelare så kan det räcka att bara bränna ut bilderna på en skiva, i jpg-format. De flesta spelarna klarar att visa detta, sen beror det på tillverkare och modell hur bra det blir. Vissa spelare förvränger bilden, andra har urkasst gränssnitt osv. Bäst resultat får du med till exempel en Sony Playstation 3 och HDMI-kabel mellan den och teven.
 
Beroende på vad du har för DVD-spelare så kan det räcka att bara bränna ut bilderna på en skiva, i jpg-format. De flesta spelarna klarar att visa detta, sen beror det på tillverkare och modell hur bra det blir. Vissa spelare förvränger bilden, andra har urkasst gränssnitt osv. Bäst resultat får du med till exempel en Sony Playstation 3 och HDMI-kabel mellan den och teven.

Skulle precis föreslå en PS3 men du hann före :)

Det är ett mycket bra och skarpt sätt att visa bilderna på, zooma, bildspel...allt finns där och användningsgränsnittet är så enkelt att man med fördel kan lämna kontrollen till gästerna.
 
Beroende på vad du har för DVD-spelare så kan det räcka att bara bränna ut bilderna på en skiva, i jpg-format. De flesta spelarna klarar att visa detta, sen beror det på tillverkare och modell hur bra det blir. Vissa spelare förvränger bilden, andra har urkasst gränssnitt osv. Bäst resultat får du med till exempel en Sony Playstation 3 och HDMI-kabel mellan den och teven.


Har testa jpg direkt på skiva men jag tycker att det går så långsamt med byten mellan varje bild.
 
Har testa jpg direkt på skiva men jag tycker att det går så långsamt med byten mellan varje bild.

Det är nog rätt vanligt på DVD-spelare tyvärr. Kanske prova skala ner bilderna till ett mindre format och bränna ut en skiva speciellt för DVD-visning, med lågupplösta bilder? Det borde kunna snabba upp tiden det tar att växla bild tycker man.
 
Har du en sladd från dator till TV är det bara att använda windows inbyggda skärmhantering. Låt TV:n bli din sekundära skärm. Bildskärm - egenskaper - uttöka skrivbordet "med den här skärmen". Sen köra vad som helst, tex windows fotogalleri som bildspel. Flytta applikationen till det expanderade skirvbordet och klicka Alt-Retur för att maximera. Upplösningen ställer du i egenskaperna så allt får rätt proportioner helt automagiskt.
 
Jag tror att jag ger upp. Jag har ingen PS3, ingen Popcorn och datorn är inte kopplad till min TV. Det är riktigt dumt, kopplar jag min Canon kompakt till TV ser bilderna bra ut, kopplar min SLR så är dom skit.Hur svårt skall det vara att bränna en bild visning på en DVD så att jag kan visa släkten bilderna!?
 
Jag tror att jag ger upp. Jag har ingen PS3, ingen Popcorn och datorn är inte kopplad till min TV. Det är riktigt dumt, kopplar jag min Canon kompakt till TV ser bilderna bra ut, kopplar min SLR så är dom skit.Hur svårt skall det vara att bränna en bild visning på en DVD så att jag kan visa släkten bilderna!?
Det är inte svårt. Ta reda på tevens upplösning, skala ner och komprimera, bränn på DVD så kommer det gå snabbt.
 
Rimligen kan du i så fall ställa om TV:n som en nödlösning. Den har ju också formatinställningar. Det har t.o.m min gamla tjock-TV.

"Vanliga" TV-kanaler skickar numer en signal om vilket format dom sänder på, så TV:n kopplar om automatiskt när man byter kanal. Förut kom inte signalen och därför satt en stor andel av Sveriges befolkning och glodde på fel format, antingen var personer för tjocka eller tvärtom och ibland rätt. Men det gick att ställa om i 95% av fallen. Din DSLR skickar säkert ingen sån signal, det är överkurs och tog alltså tvkanalerna flera år att få till. Så kolla TVs manual, där ska du nog hitta en knapp på fjärren...
 
Lite bökigt att man är tvungen att skala om alla sina bilder till en lämplig format innan man kan se på dom :(.

Jo men om din DVD-spelare inte gör det automatiskt på ett bra sätt så får du väl hjälpa den.

I längden kommer du tröttna på DVD-förstås. Så nån gång måste du införskaffa en mediaspelare. Jag använder PS3 för film (bluray), musik och bilder. Den är vrålsnabb på att visa bilder som kan zoomas och roteras momentant utan att behöva skalas. Jag kör med mina orginalbilder som ligger på 10MB styck, 4000x3000pixlar.
 
Jo men om din DVD-spelare inte gör det automatiskt på ett bra sätt så får du väl hjälpa den.

I längden kommer du tröttna på DVD-förstås. Så nån gång måste du införskaffa en mediaspelare. Jag använder PS3 för film (bluray), musik och bilder. Den är vrålsnabb på att visa bilder som kan zoomas och roteras momentant utan att behöva skalas. Jag kör med mina orginalbilder som ligger på 10MB styck, 4000x3000pixlar.

Jo, det är väl så jag får göra så småningom. Har redan en PS2 och har svårt att motivera en PS3 just nu. Kanske en popcorn...
 
Jo, det är väl så jag får göra så småningom. Har redan en PS2 och har svårt att motivera en PS3 just nu. Kanske en popcorn...

Popcorn Hour är inget vidare på att visa bilder. Långsam och segt gränssnitt, inga direkta funktioner för bildspel.

Jag hade sparat pengarna till en PS3 och under tiden gjort vanliga DVD-videoskivor (DVD+RW om du vill ha omskrivningsbara) med videobildspel på. Alltså, utrenderade filmer med stillbilder i vanligt MPEG2-format, precis som om det hade varit en långfilm, istället för lösa JPEG-filer. Du får visserligen lägre upplösning, max 720 * 576 som stretchas till 1024 * 576 vid visning, men de flesta DVD-spelare är helt enkelt värdelösa på att visa stillbilder från JPEG-filer.

Testa Microsofts gratisprogram Photo Story 3 som du hittar här: http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/PhotoStory/default.mspx
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.