Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visma Enskild firma.

Produkter
(logga in för att koppla)

bolojen

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag startade mitt företag i höstas, och köpte då på inrådan av många vänner Visma Enskild firma för att sköta bokföringen.

Nu har jag kommit på ett antal svårigheter med detta program:

för det första, det fungerar ej till mac, och spcs verkar inte ha några planer på att utveckla detta inom en snar framtid.

Men det andra, och betydligt mer störande är att programmet inte har stöd för försäljning till utlandet.
Jag som nu har ett jobb till utlandet blir därmed tvingad att byta program om jag inte vill förlora hela smidigheten med detsamma.

Vad har ni för tips på program? Dels till PC dels till MAC.

Jag gillar Björn Lundéns program BL Administration som finns i olika varianter, varav en enklare särskilt för enskilda firmor (BLA start). Jag tycker att det är väldigt enkelt och lättarbetat jämfört med Visma, Hogia och Agresso (har jobbat med alla). BLA har ett snyggare gränssnitt än de andra också.

I den enkla versionen kan man välja "superlätta"varianten vid bokföringen eller mer manuell hantering där man anpassar och gör mer själv. En väldigt bra sak är att det finns bra stöd för att göra förenklat årsbokslut, man får tom ut deklarationsblanketterna färdigiskrivna. Enda nackdelen är att fakturering inte finns med.

Vad du vill ha för stöd för utlandsförsäljning vet jag inte, men det är inga problem att lägga upp konton för utlandsförsäljning, utländsk moms osv.

950 kr exkl moms för BLA start. BL Administration har flera olika moduler man kan välja tex fakturering - de är lite dyrare, dock inte superdyra.

Jag har tyvärr ingen aning om de fungerar på en Mac, men det borde vara enkelt att kolla upp.

/AK

ps. Kul att det går bra med försäljning och jobb!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar