Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

VisibleDust har smetat ner sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

vifra

Aktiv medlem
Hej alla och Gott Nytt år på er.

Så här i början av året och med en lugn dag efter nattens firande, kunde vara läge att i lugn och ro ha en liten stund med kameravård.
Kollade båda husen och fann att det var lite damm på sensorerna. Dom har aldrig tidigare blivit rengjorda. Har för ändamålet införskaffat en VisibleDust Artic Butterfly 724. Kollade för säkerhets skull på nätet och hittade några instruktionsfilmer, så att allt skulle gå rätt till.
Tog bilder före regöring och såg att det var nog läge att ta bort lite damm. Gjorde så gick ut och 2 nya bilder och får till min förskräckelse se att hemska avlånga streck i bilderna. Lika i båda husen. Dammfläckarna försvann förvisso, men nu blev sensorerna istället ännu hemskare.
Arbetsflödet var spinna VDn ett par gånger i 5 sek, för att ladda upp stråna. Drog ett drag i dx huset och 2 drag överlappande i fx huset. Det är allt. Det verkar nästan som att det finns nåt fett eller oljigt som har smetats ut. Är det någon som blivit drabbad av nåt liknande och går det att med swabs få rent det eller är det så att husen måste till stockholm? Någon som har erfarenhet??

Bild 1 - Före VisibleDust
Bild 2 - Före VisibleDust nedre hörn
Bild 3 - Efter VisibleDust
Bild 4 - Efter VisibleDust nedre hörn

Bilagor

• FöreVD.jpg
    FöreVD.jpg
    18.2 KB · Visningar: 654
  • FöreVD-nedre-hörn.jpg
    FöreVD-nedre-hörn.jpg
    19.1 KB · Visningar: 650
  • EfterVD.jpg
    EfterVD.jpg
    19.5 KB · Visningar: 650
  • EfterVD-nedre-hörn.jpg
    EfterVD-nedre-hörn.jpg
    23.8 KB · Visningar: 652
Well...
Sensorpenslar är det sista jag skulle sticka ner i min kamera.
Själv har jag använt VD´s Green Swabs ihop med rengöringsvätskan och det är överlägset. Jag var väldigt emot att försöka göra rent själv förut, men efter timmar av läsning i forumena här på FS så gav jag mig på det. Det är lätt och så länge man inte trycker in hela handen i sensorkammaren finns det inte så mycket som kan gå fel. 2-3 droppar vätska på en swab och sätt ner den med 45-60 graderslutning över ena kortsidan på sensorn och gör ett bestämt men lätt drag mot andra sidan. Ta en ny swab och upprepa vid behov. =)

Du har helt rätt. Det är olja du smetat ut på filtret framför sensorn. Åtminstone på Canon finns det oftast olja eller fett på ramen runt filtret. Om du använder Swabs och Eclipse tvättar man bort det så efter ett par gånger kan du använda penseln utan att få ränder.
Nu får du använda våtmetoden först för att få bort kletet. Se till att göra ren din pensel också före du provar den igen.

Ja som trodde att Canon var ensamma om problemet med olja. Tydligen är den japanska brodern lika oljig. Kommer att införskaffa swabs i två storlekar och lämpligt medel. Anses VD vara bäst eller finns det andra alternativ.

Jag har råkat ut för liknande. Fast jag använder Sensor Swab. Man applicerar en droppe av ett medel på den, och sen stryker över sensorn. Medlet avdunstar, men jag hade för mycket och det blev såna ränder.. Dessa ränder var kvar ett tag.. men så tog jag en torr swab, och drog över sensorn. Rent!

Jag har gjort precis samma sak med min butterfly och min Canon 5D.
Problemet i mitt fall var att jag råkade komma emot sidan i kammaren med penseln när jag skulle använda den för första gången. Jag hade vid den tidpunkten ingen aning om att det kunde vara lite oljigt där och körde sen ner penseln mot sensorn och fick fin-fina smetmärken och tillhörande panik.

Jag löste det genom att köpa sensor swabs och lämplig vätska och all olja/smet försvann utan problem efter ett par försök. Sen skaffade jag också rengöringstabletter för penseln, "Sensor Brush Wash" (såg att Scandinavian Photo säljer dem: http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=6490214 ), som effektivt löste upp all skit i penseln. Jag har använt den flera gånger utan problem sedan dess, om än något mer försiktigt.

Det var kanske sån olja i kanten jag smetade ut.. för den vätskan man tar på swaben borde ju avdunstat....
tur att det oftast räcker med blåsbälgen :)

Jag har säkert också varit utanför sensorn med penseln. Skönt att höra att det har förekommit och att det verkar enkelt att åtgärda.

Oljan är nog ett känt problem/fenomen?

Vifra,

Det framgår inte på vilka Nikonmodeller du haft problemet, men Thom Hogan skriver så här (längst ner på sidan under "drawbacks") om Nikon D3:

"New D3 bodies have a tendency to throw oil on the sensor, which is a pain to clean that first time. But dust bunnies like the D3 sensor more than any other recent Nikon. You'll be cleaning more often."

Vifra,

Det framgår inte på vilka Nikonmodeller du haft problemet, men Thom Hogan skriver så här (längst ner på sidan under "drawbacks") om Nikon D3:

"New D3 bodies have a tendency to throw oil on the sensor, which is a pain to clean that first time. But dust bunnies like the D3 sensor more than any other recent Nikon. You'll be cleaning more often."

Hej

Både en D3 och D300 fick sensorerna nedkladdade. Bilderna är från D300. D3 ser ännu värre ut.

Hej

Både en D3 och D300 fick sensorerna nedkladdade. Bilderna är från D300. D3 ser ännu värre ut.

Råkat ut för precis samma sak på min D3. Lämnade in den på Nikon och tvättade rent min VD därefter har jag inte haft några problem.

Har gjort rent min D200 tidigare utan några som helst problem så det varierar nog mellan olika modeller.

Jag har kommit fram till att det bästa är att inte röra sensorn med penseln utan föra den fram och tillbaka strax ovanför så gör den statiska laddningen jobbet.

//Leif

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar