Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visar fel slutartid?

Produkter
(logga in för att koppla)

Harlequinesque

Aktiv medlem
Ska se om jag kan beskriva det här på ett begripligt sätt.

När jag fotar med min K10d med 18-55 kit-objektiv i P läget med auto iso mellan 100-400 så sker någonting märkligt.

Om jag trycker på grön knapp så ställer den in en slutartid på tex 1/30 och bländaren på 3.5 med iso 400.

Om jag då ställer ner slutartiden själv så sjunker isotalet. Men när jag ökar slutartiden igen så går det inte utan strecket under slutartiden blinkar. Kameran ställer alltså inte upp iso igen.

Hur kommer det sig?

//Andreas

Jag har försökt efterlikna situationen du beskriver men får inte dina resultat. Har du sett om inställningarna under "Spec.Inställ" och "Programrad" har någon betydelse? Det är det enda jag kan komma på.

För att den tycker du gör fel.

Finns en tråd om det här någonstans. *leta*

Pentaxforums

Där har du det, fast på utrikiska.

Vad jag förstår tycker inte K10D att du ska underexponera bilden och den begriper inte riktigt vad du vill göra, så den väljer att inte göra något alls.

Tydligen är det fixat i Firmware 1.10, så har du inte uppdaterat kameran kanske det är dags att fundera på det. :D

Antar att Peter och jag båda har uppdaterat, för jag kan inte heller få problemet att visa sig.

En del rekommenderar att man bara uppdaterar till 1.10 om man inte har HSM objektiv. Kan vara värt att tänka på, innan du uppdaterar. Själv har jag 1.30.

om man ändå vill justera med hjulen och ha funtionen auto iso ställ in kamran på TAv
ger bättre kontroll.

Zewrak skrev:
För att den tycker du gör fel.

Finns en tråd om det här någonstans. *leta*

Pentaxforums

Där har du det, fast på utrikiska.

Vad jag förstår tycker inte K10D att du ska underexponera bilden och den begriper inte riktigt vad du vill göra, så den väljer att inte göra något alls.

Tydligen är det fixat i Firmware 1.10, så har du inte uppdaterat kameran kanske det är dags att fundera på det. :D

Antar att Peter och jag båda har uppdaterat, för jag kan inte heller få problemet att visa sig.

Tack för svaren, men de hjälper mig inte så mycket tyvärr...jag har uppdaterat till v 1.3, det var bland det första jag gjorde för att jag ville kunna justera iso lättare..

Jag förstår att den inte vill att jag ska underexponera bilden men den borde ju kunna höja iso igen tycker jag så att man hamnar rätt. Trycker man på grön knapp så höjer den ju iso själv till auto isos högsta möjliga tal och då hamnar slutartiden rätt.

Konstigt att grön knapp kan göra det men inte jag själv =)

Zewrak: Vad är problemet med v1.3 om man inte har USM objektiv?

Version 1.30 gör så att du inte kan kalibrera fokuseringen tror jag det var. Innan den kunde man tydligen fixa bak/front fokus själv relativt lätt, som jag förstår det, måste man numer (1.30)lämna i kameran.

Zewrak skrev:
Version 1.30 gör så att du inte kan kalibrera fokuseringen tror jag det var. Innan den kunde man tydligen fixa bak/front fokus själv relativt lätt, som jag förstår det, måste man numer (1.30)lämna i kameran.

Jaså...okej, vad innebär bak och frontfokus?
Mycket jag inte kan om min pentax verkar det som =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar