Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
visa rawformat i windows
- Trådstartare JP Collén
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Microsoft har en RAWViewer
Vad du än gör, kryssa inte i att den skall visa TIFF. Den låser fielr den visar.
Sök på RAWViewer
Roine
Vad du än gör, kryssa inte i att den skall visa TIFF. Den låser fielr den visar.
Sök på RAWViewer
Roine
Fred H
Aktiv medlem
Micro$ofts RAW viewer kräver ServicePack2 till Win XP, vilket jag vägrar installera efter så mycket strul SP2 orsakat.
En bra RAW viewer är dpMagic som tar dessutom DNG formatet också, visar en enkel EXIF lista och även histogramet.
Det fins en demo variant men den skarpa, Plusversionen kostar mindre än 10$.
/Fred
En bra RAW viewer är dpMagic som tar dessutom DNG formatet också, visar en enkel EXIF lista och även histogramet.
Det fins en demo variant men den skarpa, Plusversionen kostar mindre än 10$.
/Fred
andreascarnesten
Aktiv medlem
Lite off-topic kanske, men vad menar du med "mycket strul som SP2 har orsakat"? Jag har installerat det på en mängd burkar och aldrig haft något som helst problem...
Fred H
Aktiv medlem
Själv har jag bara läst om det att SP2 har sina egna säkerhetsdelar som gör att vissa program inte går att köra, sin egen brandvägg är svårt att avinstallera. Allt detta kom i de svenska datatidningar, så som PC För Alla, Datormagazin mm. Om man beskriver en massa speciella knep för att SP2 skall "uppföra sig" då stannar jag vid SP1 och avstår från Micro$ofts halvdana mediaprodukter.andreascarnesten skrev:
Lite off-topic kanske, men vad menar du med "mycket strul som SP2 har orsakat"? Jag har installerat det på en mängd burkar och aldrig haft något som helst problem...
Samtidigt vill jag inte påverka andra med mina åsikter. Jag tala bara om vad jag använder för program.
/Fred
cbr1000
Aktiv medlem
Microsoft RAW viewer.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/raw.mspx
Fungerar utmärkt, iallafall för Canon CR2-filer.
Jag kör XP SP2 och har inga som helst problem med det.
http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/raw.mspx
Fungerar utmärkt, iallafall för Canon CR2-filer.
Jag kör XP SP2 och har inga som helst problem med det.
P.R.
Aktiv medlem
Nej du talar inte alls bara om vilka program du använder. Du skriver svepande om påstådda problem med SP2 och använder uttryck som "Micro$ofts halvdana mediaprodukter" vilket gör det alldeles uppenbart att du försöker påverka.Fred H skrev:
Samtidigt vill jag inte påverka andra med mina åsikter. Jag tala bara om vad jag använder för program.
Det finns mycket sannolikt bättre program än MS Raw Viewer och man skall använda det man själv gillar bäst men om man baserat på okunnighet bedriver skräckpropaganda mot SP2 visar man att man själv tillhör målgruppen som allra bäst skulle behöva den. Förstår man däremot grundläggande datasäkerhet och inte är en fullständig novis i Windows klarar man sig faktiskt bra utan SP2.
Ett av de allvarligaste problemen på och hoten mot Internet är hemanvändares lathet när det gäller att vidta bara de enklaste åtgärder för att skydda sig. Det är just detta som SP2 försöker ändra på genom att få folk att använda antivirusprogram och brandväggar.
Det finns säkert fortfarande några enstaka applikationer som inte fungerar med SP2 eller är så klantigt skrivna att de inte går att kombinera med en brandvägg på ett vettigt vis men har de programmerarna inte på så här lång tid lyckats prestera något som fungerar med SP2 är de så katastrofalt inkompetenta att man snarast bör överge dem och byta till ett bättre program.
Att köra utan antivirus och brandvägg därför att man inte klarar av att ställa in dem med programmen man använder är oansvarigt och dumt. Antingen kan man lära sig eller så ber man andra om hjälp. Det finns mängder av forum på nätet med mycket hjälpsamt folk.
Fred H
Aktiv medlem
Förtydligande:
Ja, jag använder dpMagic för att visa mina bildfiler.
Jag använder Ulead Media Studio Pro 8 INTE Micro$oft media för mina videofiler.
Jag använder CaptureOne Pro för att bearbeta mina .NEF filer (tyvärr går det inte med .DNG.
Jag använder Photoshop CS2 engelsk för mina bilder.
Jag anvender INTE Microsofts s.k. säkerhetstillägg.
Jag använder en regelbundet uppdaterat NOD32 antivirusprogram. Jag kör med en Netgear DG835G router med inbyggd firewall, dessutom ZoneAlarm Pro, men inte Micro$ofts branvägg, som, enligt andra (jag har inte provat) SP2 har svårt att koppla bort. Så, hängsle och livrem som den salige Gunnar Sträng.
Jag var nätverk/dataansvarig i företaget där vi arbetade mycket med AutoCad och jag vet en hel del om datorer och säkerhet, men nu är jag en glad pensionär och bara bryr mig om min egen dators säkerhet. Knack-knack det går bra, än så länge.
Men, allt kan man aldrig veta. Man lär sig livet ut. Dessutom är jag tillräckligt gammal för att inte ge mig i en onödig debatt om just Windows SP2.
/Fred
Ja, jag använder dpMagic för att visa mina bildfiler.
Jag använder Ulead Media Studio Pro 8 INTE Micro$oft media för mina videofiler.
Jag använder CaptureOne Pro för att bearbeta mina .NEF filer (tyvärr går det inte med .DNG.
Jag använder Photoshop CS2 engelsk för mina bilder.
Jag anvender INTE Microsofts s.k. säkerhetstillägg.
Jag använder en regelbundet uppdaterat NOD32 antivirusprogram. Jag kör med en Netgear DG835G router med inbyggd firewall, dessutom ZoneAlarm Pro, men inte Micro$ofts branvägg, som, enligt andra (jag har inte provat) SP2 har svårt att koppla bort. Så, hängsle och livrem som den salige Gunnar Sträng.
Jag var nätverk/dataansvarig i företaget där vi arbetade mycket med AutoCad och jag vet en hel del om datorer och säkerhet, men nu är jag en glad pensionär och bara bryr mig om min egen dators säkerhet. Knack-knack det går bra, än så länge.
Men, allt kan man aldrig veta. Man lär sig livet ut. Dessutom är jag tillräckligt gammal för att inte ge mig i en onödig debatt om just Windows SP2.
/Fred
eon
Aktiv medlem
Jag laddade ner Raw-wiever i tron att SP2 bara var rekommenderat. Började installationen, men den avbröts med skarp varning att det inte går att installera utan SP2. Snopet.
Jag kommer inte installera SP2 på min nuvarande dator, vilken är nästan tre år gammal.
Tillverkaren skriver på sin hemsida att deras datorer äldre än förra hösten inte fungerar med SP2.
Innan den officiella kommentaren så gick ryktet att många datorer hade hängt sig efter installation av SP2.
Det kallar jag allvarliga problem.
Jag kommer inte installera SP2 på min nuvarande dator, vilken är nästan tre år gammal.
Tillverkaren skriver på sin hemsida att deras datorer äldre än förra hösten inte fungerar med SP2.
Innan den officiella kommentaren så gick ryktet att många datorer hade hängt sig efter installation av SP2.
P.R.
Aktiv medlem
Möjligt att debatten är onödig men eftersom jag ogillar vilseledande uppgifter kommer jag att korrigera dem så länge du fortsätter att sprida dem eller lyckas övertyga mig om att du har rätt.Fred H skrev:
Dessutom är jag tillräckligt gammal för att inte ge mig i en onödig debatt om just Windows SP2.
För den som till äventyrs tycker det är svårt att stänga av MS brandvägg kommer här en enkel instruktion:
Starta Kontrollpanelen, välj Nätverksanslutningar, Anslutning till lokalt nätverk, knappen Egenskaper, fliken Avancerat, knappen Inställningar, kryssa i rutan Av och tryck på knappen Ok. Inalles åtta steg som inte torde vara speciellt komplicerade för någon med den minsta erfarenhet av Windows. Ja SP2 kommer naturligtvis att klaga på det faktum att man inte har något brandväggsskydd, det är just det som är en av SP2:s viktigare funktioner, men det är då bara att installera den brandvägg man själv föredrar istället så blir SP2 tyst igen.
För de allra flesta användare finns det dessutom ingen anledning att stänga av XP:s egen brandväggsfunktion. Som så ofta med MS applikationer så är den inte marknadens bästa, det finns definitivt säkrare (också kostnadsfria) och förmodligen mer lättanvända brandväggar, men den erbjuder ett grundläggande skydd som är betydligt mycket bättre än ingenting.
I ett avseende hade också jag fel. Du använder tydligen både antivirusprogram och personlig brandvägg, vilket är utmärkt. Att du dessutom kombinerar den personliga brandväggen med en router är smart då de har olika förtjänster och är nyttiga mot olika typer av hot. Som alla med kunskap om datasäkerhet vet så är det just med olika typer av skydd (både hängslen och livrem) som säkerhet skall byggas för att vara effektiv.
Fred H
Aktiv medlem
Pelle, du har rätt.
Förlåt mig om du tycker att jag sprider osanning.
Jag har fel, men jag kör inte SP2, än så länge och livet går vidare för mig.
Var och en kan använda vad man vill. I fortsättningen kommer jag att hålla mina fingrar i styr från att skriva om saker jag har inte provat.
/Fred
Förlåt mig om du tycker att jag sprider osanning.
Jag har fel, men jag kör inte SP2, än så länge och livet går vidare för mig.
Var och en kan använda vad man vill. I fortsättningen kommer jag att hålla mina fingrar i styr från att skriva om saker jag har inte provat.
/Fred
P.R.
Aktiv medlem
Bortsett från att jag undviker att blint lita på rykten från personer vars kompetens jag inte har den blekaste aning om håller jag med om att en dator som hänger sig självklart är ett allvarligt problem och har man en sådan dator bör man givetvis låta bli att installera SP2.eon skrev:
Däremot är en enstaka hårdvaruleverantörs inkompabilitet absolut ingen anledning till att utfärda en generell varning mot SP2. Tala om vem tillverkaren är och var uppgifterna står att läsa istället så har du gjort forumdeltagarna en tjänst istället för att bidra till oseriös ryktesspridning.
JonasFA
Aktiv medlem
Köpte dpMagic, men avinstallerade det igen, eftersom det hände märkliga saker med mina RAW-filer (EOS 350D).
Bl.a. så döptes filerna om från IMG_1234 till _MG_1234 när jag kopierade dem från kortläsaren till katalog på datorn. Det verkar dessutom som om jag förlorade endel av EXIF-informationen.
Vet inte vad detta beror på, grävde inte ner mig djupare i frågan efter att jag avinstallerat dpMagic och allt återgått till det normala.
/J
Bl.a. så döptes filerna om från IMG_1234 till _MG_1234 när jag kopierade dem från kortläsaren till katalog på datorn. Det verkar dessutom som om jag förlorade endel av EXIF-informationen.
Vet inte vad detta beror på, grävde inte ner mig djupare i frågan efter att jag avinstallerat dpMagic och allt återgått till det normala.
/J
diver1
Aktiv medlem
JonasFA skrev:
Köpte dpMagic, men avinstallerade det igen, eftersom det hände märkliga saker med mina RAW-filer (EOS 350D).
Det beror nog inte alls på dpMagic utan en inställning på kameran för färgrymd.
När man har ställt in kameran på AdobeRGB så skapar den filnamn som börjar med _MG istället för det "vanliga" IMG som man får vid sRGB.
JonasFA
Aktiv medlem
diver1 skrev:
Det beror nog inte alls på dpMagic utan en inställning på kameran för färgrymd.
När man har ställt in kameran på AdobeRGB så skapar den filnamn som börjar med _MG istället för det "vanliga" IMG som man får vid sRGB.
Där ser man. Lär sig nåt nytt varje dag.
Plåtar bara RAW, så jag håller inte koll på vilken färgrymd kameran är inställd på.
Måste nog installera dpMagic igen och kolla.
Det är lite lustigt att namnbytet/byte av färgrymd sammanfallit med att jag installerat/avinstallerat dpMagic. På två datorer. Vid två olika tillfällen.
MVH
Jonas
reflux
Aktiv medlem
Problemet är att det i vissa fall är Microsofts programmerare som ställt till det, som i fallet med Firewire-drivrutinerna i SP2. Trots MS-patch och registryhack finns det bara en lösning på att komma till rätta med problemen som SP2 orsakat med realtidspreviews via Firewire för många videoredigeringsproblem; att lägga tillbaka drivrutinerna från SP1 och se till att XP inte kopierar tillbaka SP2s drivrutiner från auto-protect backupen.P.R. skrev:
Det finns säkert fortfarande några enstaka applikationer som inte fungerar med SP2 eller är så klantigt skrivna att de inte går att kombinera med en brandvägg på ett vettigt vis men har de programmerarna inte på så här lång tid lyckats prestera något som fungerar med SP2 är de så katastrofalt inkompetenta att man snarast bör överge dem och byta till ett bättre program.
Jag höll på att bli GALEN efter en ominstallation på min redigeringsmaskin innan jag insåg vad det var frågan om. Hann med fyra ominstallationer på tre dagar och åtskilligt googlande innan jag hittade lösningen djupt ner i en tråd på Adobes forum.
eon
Aktiv medlem
P.R. skrev:
Bortsett från att jag undviker att blint lita på rykten från personer vars kompetens jag inte har den blekaste aning om håller jag med om att en dator som hänger sig självklart är ett allvarligt problem och har man en sådan dator bör man givetvis låta bli att installera SP2.
Däremot är en enstaka hårdvaruleverantörs inkompabilitet absolut ingen anledning till att utfärda en generell varning mot SP2. Tala om vem tillverkaren är och var uppgifterna står att läsa istället så har du gjort forumdeltagarna en tjänst istället för att bidra till oseriös ryktesspridning.
Du är inte så seriös själv, som gör allt för att hindra att SP2 'smutskastas'.
Jag gjorde enbart klart att SP2 inte är tillförlitligt. Man måste helt enkelt själv undersöka saken innan man installerar SP2.
http://support.acer-euro.com/drivers/winxp_sp2.html
/Erik