Annons

Visa med projektor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Efter att ha sett de nyaste projektorerna in action med DVD-filmer är jag lite impad av hur bra bildkvalitet det faktiskt är.
Har någon här en nyare projektor och använder den som 'dia-projektor' för digitala bilder?
Hur bra blir det egentligen? Stillbilder på min TV blir inte så imponerande...

Faktiskst ganska så Ok, MEn dem bästa är ju fortfarande svindyra;/

För enklare visning fungerar de såklart bra,,

Hur bra de absolut bästa är just nu vet jag inte,,

Att visa högupplösta frames blir ngt annat än att se film i låg upplösning,,,

mvh Niclas, som till nu INte blivit impad jämfört med en diaprojektor.

Är det någon som kan tipsa om en återförsäljare/distributör som som verkligen kan "allt" om ämnet?

Dessa projektorer har ju, svjv, tämligen låg upplösning och går inte alls att jämföras med en diaprojicering. En DVD-film har en upplösning om 0.4Mpix/bildruta.
Att titta på video är åxå en helt annan sak än att titta på en statisk bild. Med rörliga bilder är man inte alls lika känslig för oskärpa och liknande.
Sedan beror det ju på hur stort man projicerar såklart och hur hög upplösning den klarar om man tex ansluter den till en dator via VGA-ingången, men det är väl rätt få som klarar mer än 1024x768 iaf...

Njae, med HDTV får du 1080 linjer "interlaced" eller 720 linjer progressivt. Med 1080 linjer har du en upplösning på 1900 på bredden.
Sen visas ju iofs bara 540 linjer åt gången.
Men en full 1900x1080 bild blir nästan 2MP.
Dom billiaste HDTV-projektorerna är nere i strax över 15 000:- idag.

Kolla detaljskärpan på en bra HDTV. Man blir slagen av kontrasten mot en vanlig TV, speciellt om källan är i full upplösning. Det är en enorm skillnad. För familjen som i regel inte bryr sig ett skit i hur det är exponerat eller att skärpan ligger på ögat istället för på näsan så kvittar det i regel.
Det är ingen annan än fotografen själv som bryr sig oftast.

Det kan säkert se bättre ut på en sådan. Jag har inte tittat på en HDTV-projektor faktiskt. Fast även med 2Mpix har man ju en bra bit kvar till dia. :)
Vad gäller vanlig HDTV med bildrör så haf jag bara kollat på källor med 720x576 punkter (DVD) och visst är det skillnad, men det är inte så att man tappar hakan direkt. Det är möjligt att det skulle bli mycket större skillnad om källan till bilden hade full upplösning åxå, men det har jag inte haft möjlighet att testa. Vi har ju inte mycket till HDTV-utsändningar här i sverige...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar