Annons

visa En animerad rutt på en karta

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
är ute efter ett program eller ett lätt sätt att ordna en rutt på en karta som visas i animerad form.
Att det är ett streck som åker omkring som visar min resväg till exempel.

som den här
https://www.youtube.com/watch?v=a_870oQjKYw

Jag har ingen lust att köpa program för tusentals kronor så finns det billiga sätt så är jag nöjd :)

Tycker inte det verkar vara svårt att fixa egentligen. Bara ha en karta, sen rita upp din rutt för hand och sen sköter programmet resten.

Hittar dock inget när jag gogglar förutom typ after effects, och det har jag inte.

Du behöver ett videoredigeringsprogram om du skall få rörliga bilder.
Enklast är att du belyser en karta o någon filmar när du ritar med handen. Klart
GoPro tillhandahåller en enklare videoredigeringsprogramvara på sin hemsida.
Den tar gissningsvis alla videofiler av modernt snitt.

haha vet inte om jag tycker det var den bästa iden om att filma när jag ritar med en penna på en karta :D

Har dock forskat lite mer i det och det verkar som att man kan göra dessa saker i powerpoint.

det vore väl ett billigt sätt att åstadkomma din önskade animation- rita-fota-rita-fota etc ad nauseam

men varför vill alla att jag ska rita för hand. Det är inte det jag söker.
Jag söker ett program som fixar en animation på en karta. Exakt så som på filmen.

svårare är det inte.

Tyckte timelapse iden var bra! :) ...jag gör sånt med Photoshop och Vegas movie, finns tutorials på tuben och programmen finns som trial..

men varför vill alla att jag ska rita för hand. Det är inte det jag söker.
Jag söker ett program som fixar en animation på en karta. Exakt så som på filmen.

svårare är det inte.
För att du ville ha en billig lösning.

Bra men inte billigt
Adobe After effects är väl detmest lämpliga. Premiere Pro fcp

Billigt men jag vet inte omprogramvaran klarar det du vill.
Adobes Premiere. Sony Vegas(känt för ett användarvänligt gränssnitt)

Gratis
gopro

Lycka till

GPS data

Det är GPS data från en Garmin GPS importerad i Google Earth, den skapar ett spår som du sen kan animera, kolla tex denna på Trepassleden, nu gjorde jag den på 5 min så den är ju inte så snygg direkt...
http://youtu.be/lBtlhdUynAM

Det där såg kul ut Peter. Det näste jag kolla närmare på.
Tack för det tipset och tack alla andra också som kommit med förslag än så länge :)

måste man göra spåret i gps innan för att sen importera, eller kan man inte göra spåret direkt i GE?

Jag vill ju kunna göra rutten innan jag åkt/gått den

Det där såg kul ut Peter. Det näste jag kolla närmare på.
Tack för det tipset och tack alla andra också som kommit med förslag än så länge :)

måste man göra spåret i gps innan för att sen importera, eller kan man inte göra spåret direkt i GE?

Jag vill ju kunna göra rutten innan jag åkt/gått den

Det borde väl gå att först plocka ut GPS-punkter ur google-maos för att sen stoppa tillbaka dem och animera dem. Du kan ju rita en sträcka för hand (i google maps då, inte på gröna kartan) och sen plocka punkter ur den.

Mina spår/my tracks fixar det på en "Android nalle". Spelar in vart du går/åker och visar på Google Earth. Det går att exportera trippen i några olika format.

Det går dessvärre inte att göra rutten i förväg.

//Lars

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar