Annons

Visa dina "miniatyrvärldar" här!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus77

Aktiv medlem
Visa dina "miniatyrvärldar" här! Tekniktips och förklaring!

Hejsan!

Jag blev otroligt inspirerad av fotografen David Burnett. (Titta extra noga på albumen "Aftermath" och "Olympics -2004"!)

Eftersom jag inte har råd med kamera och objektiv för att skapa denna optiska effekt "på riktigt" sökte jag guider för att efterlikna det i Photoshop. Det finns några stycken - här är en. Fake model photography

Det skulle vara roligt om alla postade sina testbilder här så kan vi se vilka typer av bilder som fungerar bäst när det gäller att använda sig av Photoshoptekniken!

Mvh, Magnus
 
Senast ändrad:
Ingen som har testat detta..? Postar en till testbild.
 

Bilagor

  • minibil400.jpg
    minibil400.jpg
    48.7 KB · Visningar: 4,359
Kul liten metod. Här kommer en modell av franska riviäran från 2006.
 

Bilagor

  • model-of-france2.jpg
    model-of-france2.jpg
    40.6 KB · Visningar: 4,312
pepperazzi skrev:
Det här såg kul ut! Måste söka rätt på några lämpliga bilder och prova.

Ett tips är bilder som är tagna i ganska hårt solljus så att kontrasterna och skuggorna blir skarpa (som om de var belysta av en lampa), sen att de är tagna lite i fågelperspektiv (så som vi är vana att titta på modeller).
Alltså precis som Christians exempel.

/jer.
 
Jag vet inte hur viktigt solljuset är. Jag drog upp histogramkurvan precis som i länken med instruktionen (Magnus första inlägg) för att få den effekten.

Lilla Prag är för övrigt helt fantastisk.. :>
 
cla skrev:
Jag vet inte hur viktigt solljuset är. Jag drog upp histogramkurvan precis som i länken med instruktionen (Magnus första inlägg) för att få den effekten.

Jag tog en titt på beskrivningen du hänvisar till och tyckte det var roligt att där finna nästan ordagrant stöd för mitt tips:

"We're used to seeing models from above, so the mind can more easily be fooled by pictures taken looking down than those looking up or at eye level. But almost as important is the lighting in your photo. Models are usually lit by a lamp, so you'd expect to see sharp, directional shadows and bright, almost harsh light."

Klart det är bra att dra upp kontrasterna, men ljusriktning och skarphet i skuggorna kan du inte efterkonstruera på nåt bra sätt. Så jag framhåller nog att ett bra utgångsbild gör det hela mycket mer övertygande.
I din ursprungsbild har du ju för övrigt just ett sådant perfekt ljus.

Men nu släpper vi snacket och tittar på fler bilder istället tycker jag.
/jer.
 
Jag älskar sådana här, så pass mycket att jag köpte ett för ändamålet lämpligt objektiv. Dock har jag inte ansträngt mig så mycket för att ta just sådana bilder. Jag har ett par på lager, men de har inte tagits med sådan tanke så de blir inte riktigt lika bra som era. Jag ska gräva upp lite fler från arkivet, men dessa hade jag lättillgängliga.

Följande har jag fått många miniatyrkommentarer om på Flickr:
 

Bilagor

  • img_7151_proof_foum.jpg
    img_7151_proof_foum.jpg
    82.3 KB · Visningar: 4,218
Och med det sagt måste jag säga att dina exempel är lysande Magnus! Gillar även din Christian.

Ska se om jag lyckades få något vettigt ut av gårdagens trip till St Eriksplan också...
 
Den här vart väl bättre?
 

Bilagor

  • miniatyr.jpg
    miniatyr.jpg
    54.1 KB · Visningar: 4,098
Bilen var mycket lyckad. Där fick du verkligen till det!

Här är en liten båt på Nissan:
 

Bilagor

  • litenbatnissan.jpg
    litenbatnissan.jpg
    26.6 KB · Visningar: 4,078
Det där var ju rätt kul effekt. Men man ska nog göra som i Bengts bild med fotograferna och jobba lite mer med masken...
 

Bilagor

  • modell.jpg
    modell.jpg
    72.1 KB · Visningar: 2,132
Det blir lite bättre med PS än med TS-E, uppenbarligen, men skam den som ger sig. Det blev flera sköna bilder igår, men inte så många som passar bra i denna tråd. Denna kom närmast:
 

Bilagor

  • img_8668_forum.jpg
    img_8668_forum.jpg
    96.8 KB · Visningar: 2,111
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.