Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa din bästa ridhusbild

Produkter
(logga in för att koppla)

niclaslind

Aktiv medlem
Efter att ha börjat ledsna ur helt på att fota i ridhus så söker jag nu lite inspiration. För mig räcker inte ens ISO 1600, f/2,0, 1/320s OCH blixt.

Vilken är din bästa ridhusbild? Posta den här och berätta hur du gjorde.

Alla som någonsin försökt vet hur svårt det är att fånga de snabbrörande ekipagen i vrålmörkret. Dessutom är det nästan omöjligt att slå blixten i taget pga höga takhöjder och ojämna strukturer. "Rak på blixt" resulterar i 9 fall av 10 i att hästen får kraftigt vita reflexer i ögonen.
AF har svårt att hitta sitt mål.

Under en lång tid har jag försökt ta åtminstånde _en_ tekniskt perfekt ridhusbild men det är svårt.

Suddig, jajjamensan :)

Ridhus är svårt, oftast väldigt mörkt. Men det handlar om att lägga skärpan rätt och panorera. De flesta bilderna blir på väldigt långa slutartider. Här ett exempel på 1/6 sekund, handhållet. ISO 400 F8 180mm.
Kallt som tusan, mitt i vintern (man ser hästens andedräkt tydligt). Tidig morgonsol som lyser in genom fönstren.

Bilagor

• _IGP3941-094315.jpg
    _IGP3941-094315.jpg
    46.7 KB · Visningar: 291
Har aldrig ens kommit på tanken att använda blixt. Hästarna är rätt skärrade ändå med en fotograf i närheten, vågar inte ens tänka tanken hur de skulle reagerat om man börjat bränna av blixtar, men kan kanske funka om man vänjer dem försiktigt... På tävling tror jag du skulle riskera bli slagen gul och blå om du förstör för någons program genom att använda blixt.

Jag gillar långa slutartider, men det blir många misslyckade bilder innan det blir en lyckad..

Bilagor

• _IGP0085_ca-203217.jpg
    _IGP0085_ca-203217.jpg
    78.3 KB · Visningar: 283
Senast ändrad:
Det svåraste tycker jag är att exponera rätt; belysningen i ridhusen är ju oftast ganska ojämn. Mörkt i vissa hörn och ljusare i vissa. Underexponerade bilder är bara att slänga, försöker man ljusa upp dom så resulterar det bara i ett fruktansvärt brus.

Kul att se Era exempelbilder. Gillar de långa slutartiderna. En drömbild vore en liknande bilden som handbollspelaren vranjes hade i sin julintervju, fast med en häst i ökad trav istället.

Jag har inte haft så mycket problem med exponering, däremot med vitbalansen innan jag skaffade ett gråkort.

Vill bara visa min duktiga kompis som fotar hästhoppning och dressyr för jämnan. Ute på tävlingar och fotar. Så himla duktig är hon! Hennes ridhusbilder är gudomliga! :)

http://www.madick.se/

Hon använder Nikon D700 och D300.

Hennes tips för bra ridhusfoto (från gästboken):

"Har du några tips på inställningarna när man fotar i ridhus?

Madick: Högsta ISO din kamera ger vettiga bilder med, fota i RAW om du har möjlighet. Ställ in vitbalansen. Största möjliga bländare för ditt objektiv (minst siffra) och sen den tid som då blir. Blir tiden långsammare än 1/320 får du träna på att panorera. 090123 7:36"

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar