Annons

Visa bilder på egen hemsida...

Produkter
(logga in för att koppla)

PITCH

Aktiv medlem
Vet inte i vilket forum denna fråga passar bäst så jag tar det här.

Letar febrilt efter bildvisnings script till min hemsida.

Jag har en hemsida där jag tänkte visa mina bilder. Tänkte först ha alla bilder i kategorier (såklart)... när man väljer en kategroi så ser man på nästa eller kanske samma sida alla bilder i tumnaglar. När man trycker på en sådan så dyker en större variant av bilden upp sidan om.

Skulle gärna vilja att det visas på en flash-sida... då det är svårare för folk att stjäla bilderna.

Behöver förslag på lämpliga script och var jag isåfall hittar dem.

Senast ändrad:
Flash gör det inte direkt svårare att sno bilder, hört talas om printscreen? Flash är bara jobbigt. Förövrigt har jag aldrig sett några sådana färdiga flashgrejer.

Men kolla PHP'n på www.hotscripts.com, det borde finnas något galleri.

Anddje skrev:
Flash gör det inte direkt svårare att sno bilder, hört talas om printscreen? Flash är bara jobbigt. Förövrigt har jag aldrig sett några sådana färdiga flashgrejer.

Men kolla PHP'n på www.hotscripts.com, det borde finnas något galleri.

Att köra printscreen är den sämre varianten att stjäla från flashfilm. Den bättre varianten är att skaffa en flashdekoder som skapar en fla-fil av din kompilerade flashfilm. Då får du bilderna som de var.

Tyvärr finns det ingen skydd mot bildstöld ännu. Det jag kan rekomendera är att ha lågupplösta bilder och högupplösta bara för registrerade användare.

PITCH skrev:
Skulle gärna vilja att det visas på en flash-sida... då det är svårare för folk att stjäla bilderna.

Fundera nu en stund på vad datorkommunikation är för något... Hur kan man "tjäla" något du ger bort?

Det är nämligen så att: Om dina sajtbesökare kan se bilderna i sin dator, då har du gett dem kopior av dina bilder, de har fått den bildinformationen av dig (har du för vana att ta tillbaks presenter du ger bort?). Den informationen som då finns i deras datorer, är då i deras ägo, de har dock inte upphovsrätten till det.

Detta skiljer sig inte nämnvärt mot om du skulle lägga fysiska kopior i deras brevlådor, dessa kopior är då deras egendom, och att förvägra någon information som är i deras egen ägo eller att ta egendom ifrån någon är bokstavligen stöld, detta oavsett om det är ägaren till egendomen som har upphovsrätten eller inte. Tro mig, skräpreklamen som kommer i din brevlåda är din egendom, privat får du göra vad du vill med det, du äger dock inte upphovsrätten till det.

Gillar du inte detta förhållande, att du faktiskt ger bort kopior till vem som helst när du publicerar på Internet (ge bort kopior av information är vad servrar gör), så råder jag dig att publicera någon annan stans, t ex. ett galleri på stan.

Nja. En Flash-film kan ju dynamiskt ladda bilderna, de behöver INTE vara inbakade i filen och då hjälper det föga om du försöker dekompilera den. Exempelvis SimpleViewer som länkats ovan laddar de jpeg-bilder den hittar i samma directory. Vet du inte vad bilderna heter så kan du inte heller adressera dem direkt och då är enda enkla lösningen att göra en skärmdump.

Däremot undrar jag om man verkligen SKA publicera sina bilder på nätet om man är så rädd för att någon ska spara ner dem lokalt?

Re: Re: Visa bilder på egen hemsida...

steelneck skrev:
Fundera nu en stund på vad datorkommunikation är för något... Hur kan man "tjäla" något du ger bort?

Det är nämligen så att: Om dina sajtbesökare kan se bilderna i sin dator, då har du gett dem kopior av dina bilder, de har fått den bildinformationen av dig (har du för vana att ta tillbaks presenter du ger bort?). Den informationen som då finns i deras datorer, är då i deras ägo, de har dock inte upphovsrätten till det.

Detta skiljer sig inte nämnvärt mot om du skulle lägga fysiska kopior i deras brevlådor, dessa kopior är då deras egendom, och att förvägra någon information som är i deras egen ägo eller att ta egendom ifrån någon är bokstavligen stöld, detta oavsett om det är ägaren till egendomen som har upphovsrätten eller inte. Tro mig, skräpreklamen som kommer i din brevlåda är din egendom, privat får du göra vad du vill med det, du äger dock inte upphovsrätten till det.

Gillar du inte detta förhållande, att du faktiskt ger bort kopior till vem som helst när du publicerar på Internet (ge bort kopior av information är vad servrar gör), så råder jag dig att publicera någon annan stans, t ex. ett galleri på stan.

Ja, så är det idag. Tyvärr är tekniken begränsande. I framtiden kommer det vara att när du visar en bild på din webbsida så kommer det vara som att du möter en person, visar din bild, och sen går vidare med bilden under armen.

Att kryptera bilden, göra det omöjligt för printscreen att ta, och inte låta browsern cacha den, borde inte vara så himla omöjligt att implementera i framtiden. Men vi får väl se när (och om) det kommer hur det blir.

Re: Re: Re: Visa bilder på egen hemsida...

zoki skrev:
Ja, så är det idag. Tyvärr är tekniken begränsande. I framtiden kommer det vara att när du visar en bild på din webbsida så kommer det vara som att du möter en person, visar din bild, och sen går vidare med bilden under armen.

Att kryptera bilden, göra det omöjligt för printscreen att ta, och inte låta browsern cacha den, borde inte vara så himla omöjligt att implementera i framtiden. Men vi får väl se när (och om) det kommer hur det blir.

Du missar helt att vi talar om kommunikation, caching och kryptering har inte med saken att göra. Skall du se bilden måste du få ta del av den information bilden består av, detta oavsett om bilden är krypterad. Detta gäller även om det så är telepati vi talar om.

Vad du talar om som "framtid" är artificiella begränsningar av tekniken, som alltså gör datorn mindre kompetent än vad den är idag. Ett sätt för upphovsrättsägare att med stöd av upphovsrätten i kombination med tekniken skapa sina egna regler som går låååångt utanför samma upphovsrätt och reglerar i den strikt privata sfären över folks egendom. Det strider faktiskt mot delar av det som ingår i vad man kallar mänskliga rättigheter. För det är ju fortfarande så att: om du skall kunna behandla information i din databehandlignsmaskin, då måste denna få sig tillsänt informationen i fråga. Samma sak med din TV. Vad du ropar efter skulle vara samma sak som ett förbud att spela in program från TV - Något förbudsivrarna idag är på väg att få uppfyllt.

Idag är våra datorer Universella Turing Maskiner, dvs. de kan beräkna allt beräkningsbart, men för att tillmötesgå de internationella mediebolagens monopoliver och hunger efter våra pengar så jobbar starka krafter för att dels göra vissa beräkningar olgliga och dels förmå tillverkarna att göra datorer som inte längre är Turingmaskiner, dvs. att inte längre kunna beräkna allt beräkningsbart. Mao. ett 50-årigt tillbakasteg vad gäller det almännas möjligheter till databeräkning.

Läs gärna:
Rätten att läsa (underhållande liten essä) och Cory Doctorows Microsoft Research DRM talk (lärorikt), eller varför inte Lawrence Lessigs bok Free Culture (finns bla. i 2,5Mb PDF a 352 sidor) som handlar om hur dagens närmast våldtäckt på upphovsrätten riskerar att påverka hela vår kultur som vi känner den (Lessig är professor inom juridik). Bokens undertitel säger en del om vad det handlar om "How big media uses technology and law to lock down culture and control creativity."

Senast ändrad:
Det där kommer kanske att inträffa i framtiden. Problemet med beskrivningen är dock att för att se bilden *måste* den finnas okrypterad hos tittaren. Att lösa det problemet är inte helt enkelt och kräver, för att det ska bli säkert, DRM-funktionalitet i hårdvara och att hårdvaran inte går att kringgå. Det medför dock en massa otrevliga konsekvenser.

Det du beskriver som "stöld" är heller varken stöld eller ens upphovsrättsbrott. Om jag hittar en bild på nätet så har jag rätt att använda den för personligt bruk - som tex skärmbakgrund eller skriva ut den och hänga dem som en tavla på väggen (har jag för mig).

Edit: Svaret avser Zoran Pucar postning ovan

Nu var det inte riktigt upphovsrätt och så jag var ute efter. Men ALLT ovanför var helt klart intressant läsning. Kan kanske vara skönt att få ventilera en del frågor.

Det jag hade tänkt mig och vad jag var ute efter var ett script (gratis variant) som försvårar för folk om de skulle tanka ner mina bilder, vilket de egentligen gör ioch med att de besöker min hemsida. Men om man bakar in bilderna i en flash animering så har man iallafall försvårat för dem som kanske inte känner till att man kan dekompilera en sådan fil.

Jag satt just och funderade på om man kan lägga upp bilderna i en databas istället och på den vägen plocka ut dem och visa dem för den som besöker min hemsida...

Sant så som Zoran vill komma fram till... man behöver inte lägga ut de högupplösta bilder...

Räcker helt klart med mindre varianter. Om någon sedan är intresserade av bilderna så lär de ju höra av sig...

PITCH skrev:
Men om man bakar in bilderna i en flash animering så har man iallafall försvårat för dem som kanske inte känner till att man kan dekompilera en sådan fil.

Nu har vi snart digitaltv här i sverige, vad skulle du säga om SVT tänkte likadant, dvs. försvårar inspelning så att endast de duktiga datornördarna kan spela in program som går på någon för tillfället obekväm tid, eller när de krockar tidsmässigt?

Å vad händer om vi får en lag som förbjuder kringående av "skyddsåtgärder" såsom vår justitieminister förslagit? Jo, då kan de duktiga som kan skriva program eller tillverka apparater som fixar TV-inspelandet för medelsvensson åttalas . Dvs. åttalas för vad någon annans dator gör, när denne person, på eget initiativ låter sin dator tolka "den duktiges" publicerade skrivna verk (datorprogrammet). Snacka om "Piracy", att trampa på upphovsrätt och i slutändan yttrandefrihet (eftersom datorprogram är skrivna verk).

Anledningen till att jag går på så hårt om det här är för att detta "tänk" får så otrevliga konsekvenser för gemene man i slutändan (läs Rätten att läsa), i synnerhet eftersom detta "tänk" har fått sån spridning, så högt upp i våra statsapparater(med lobbyisters goda hjälp), å pga. denna oerhörda spridning (global hjärntvätt?) så protesteras det inte.

Jag satt just och funderade på om man kan lägga upp bilderna i en databas istället och på den vägen plocka ut dem och visa dem för den som besöker min hemsida...

Återigen.. kan de se bilderna så har du gett dem kopior. Enda sättet att undvika detta är att publicera IRL i den fysiska världen, t ex. ett galleri på stan. Publicera inte på Internet om du inte accepterar hur det fungerar.

För en dator handlar det om information, datorn struntar fullständigt i om datan utgör en bild eller om det är vanlig text, för datorn är det bara data, ettor o nollor. Kan besökaren läsa texten - så har besökaren fått en kopia, samma sak för en bild eller ljud. Å det är här upphovsrätten kommer in i bilden, ja tom. själva anledningen till att vi har en upphovsrätt, annars skulle ju många inte publicera sina alster, ovsett om vi talar om litteratur, konst, foto, musik film osv..

Sant så som Zoran vill komma fram till... man behöver inte lägga ut de högupplösta bilder...

Just precis. Du kan också "vattenstämpla" de lågupplösta bilderna, t ex. med ditt namn såsom många andra gör. Detta kan du göra med PS och med många andra program som också klarar att processa många filer i "batch".

steelneck skrev:
Nu har vi snart digitaltv här i sverige, vad skulle du säga om SVT tänkte likadant, dvs. försvårar inspelning så att endast de duktiga datornördarna kan spela in program som går på någon för tillfället obekväm tid, eller när de krockar tidsmässigt?
Lite så kommer ju hdtv fungera.
Dock att man kan spela in en kopia till sig själv enkelt.

Magnus:
Nu är det dags att vakna... vem som helst fattar väl att allt det som visas på ens skärm från nätet kan man stjäla, ingen här är väl förhoppningsvis nybörjare på det området. Visst SVT ger ut sina sändningar på nätet... men om man streamar upp det,då är det är det mindre lätt att stjäla det. Om man tvunget vill ha det så finns det programvara som tar ut det som visas på skärmen... men till vilket pris...... sämre kvalite möjligen.... och vem vill ha sämre kvalite... De som tvunget vill se det laddar ner det,. men det var inte det som jag var ute efter.

Det jag letade efter är ett script som gjorde det svårare att sno mina bilder (helst med flash) och om de så gjorde det så får de bara låg upplösta bilder (allt enligt Zorans förslag).

Printscreen... vad hjälper det. Man får fortfarande bara dåliga bilder redan då baserade på lågpplösta bilder via nätet...

ÄN EN GÅNG... Det jag är ute efter är ett script som försvårar att mina bilder själs.. JUST DE BILDER JAG LÄGGER PÅ M.I.N. HEMSIDA....

Senast ändrad:
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto