Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Visa bilder på DVD-spelare - hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesfo

Medlem
Hej!

Min morfar och mormor (närmare 90 år) har en DVD-spelare kopplad till TV:n. Det skulle vara kul att göra en DVD med bilder och korta filmsnuttar med barnbarnsbarnet på, som de kan titta på under långsamma stunder.

Problemet: Jag vet inte hur jag gör. Bränna en DVD kan jag, men hur lägger jag bilderna och filmsnuttarna för att de ska gå lätt att titta på? Det måste vara bus-enkelt för dem att titta, för jag kan inte telefonsupporta varje gång de stoppar i skivan. Själv har jag bara DVD i datorn och vet inte om det funkar lika med "TV-DVD".

Tips?!
 
Om du kör Mac kan du jobba med iMovie och iDVD för att få en DVD-skiva med både film och bildspel som går att köra i TV:n. Lättanvända program som brukar vara förinstallerade.
 
Läste i senaste tidningen Foto om programet Boinx Foto Magico 2.0 som fick väldigt bra betyg och som inte är farligt dyrt. Här kan man göra snygga bildspel och bränna ut det för visning på DVD-spelare. Har själv inte provat det ännu men tänkte göra det i dagarna då jag själv har varit på jakt efter detta. Ska tydligen vara enkelt att jobba med.
 
Om du har PC så följer ofta Nero med brännaren. Den kan skapa DVD-Video (som formatet heter) med filmer och bildspel. Om du vill lägga ner lite mer tid och resurser på att göra DVD:er så rekommenderar jag annars Adobe Premiere Elements 3, det kostar runt tusenlappen.
 
Hmm, jag har något som heter "My DVD" på datorn, det verkar som man kan göra DVD-filmer med det (kan lägga till filmer och bildspel). Det blir som "kapitel" för varje sak man lägger till, så då måste man väl välja att starta varje avsnitt med [piltangenter] och [OK] -knappar varje gång man ska titta?

Jakob, återkom gärna med recension om du testar Boinx Foto Magico 2.0.

Annars kanske det är värt att lägga en tusenlapp på Premiere, Adobes program brukar ju vara lätta att lära sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.