Annons

Visa bilder med DVD-spelare

Produkter
(logga in för att koppla)

kirre

Aktiv medlem
Nu har jag fått funderingar över bildkvaliteten i min dvd spelare, då jag spelar upp ”hembrända” dvd och cd skivor med, bilder tagna med digitalkamera.

Jag får ingen skärpa i bilderna då jag visar dem en och en i TV:en . Är de däremot gjorda med ett bildspelsprogram så blir skärpan riktig.

Likaså hade jag en bekant hos mig med en film som han filmat med videokamera, och spelat in på dvd där var också skärpan perfekt. Men då vi skulle se på hans stillbilder på som han hade på en dvd-skiva så var bilderna suddiga.

Har även provat med mindre bildstorlek, men det blir samma oskärpa som tidigare. Jag kollade även bilderna jag hade i bildspelet och de hade större storlek än de som inte blev skarpa.

Som anslutning använder jag HDMI, men jag har även en komponentkabel jag provat. Men resultatet blev inte till det bättre.



Någon som kan ha några tips att komma med?
 
DVD har ganska låg upplösning för att visa stillbilder.

Se följande länk för upplösningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/DVD-video

Tipset är att göra bilderna till denna uppslöning innan du lägger in dem i bildspelet, annars kommer programmet att skala ner dom. Med risk för att skärpa förloras.

/Magnus


Nu har jag fått funderingar över bildkvaliteten i min dvd spelare, då jag spelar upp ”hembrända” dvd och cd skivor med, bilder tagna med digitalkamera.

Jag får ingen skärpa i bilderna då jag visar dem en och en i TV:en . Är de däremot gjorda med ett bildspelsprogram så blir skärpan riktig.

Likaså hade jag en bekant hos mig med en film som han filmat med videokamera, och spelat in på dvd där var också skärpan perfekt. Men då vi skulle se på hans stillbilder på som han hade på en dvd-skiva så var bilderna suddiga.

Har även provat med mindre bildstorlek, men det blir samma oskärpa som tidigare. Jag kollade även bilderna jag hade i bildspelet och de hade större storlek än de som inte blev skarpa.

Som anslutning använder jag HDMI, men jag har även en komponentkabel jag provat. Men resultatet blev inte till det bättre.



Någon som kan ha några tips att komma med?
 
Nu har jag fått funderingar över bildkvaliteten i min dvd spelare, då jag spelar upp ”hembrända” dvd och cd skivor med, bilder tagna med digitalkamera.

Jag får ingen skärpa i bilderna då jag visar dem en och en i TV:en . Är de däremot gjorda med ett bildspelsprogram så blir skärpan riktig.

Likaså hade jag en bekant hos mig med en film som han filmat med videokamera, och spelat in på dvd där var också skärpan perfekt. Men då vi skulle se på hans stillbilder på som han hade på en dvd-skiva så var bilderna suddiga.

Har även provat med mindre bildstorlek, men det blir samma oskärpa som tidigare. Jag kollade även bilderna jag hade i bildspelet och de hade större storlek än de som inte blev skarpa.

Som anslutning använder jag HDMI, men jag har även en komponentkabel jag provat. Men resultatet blev inte till det bättre.



Någon som kan ha några tips att komma med?

Vad har du för TV? CRT eller LCD/Plasma?

Bilder tappar sin skärpa när dom förminskas.
Kanske skärper bildspelsprogrammet upp bilderna.
Har du en LCD/Plasma kan du gå in i instruktionsboken och kolla tvns upplösning. Förminska bilderna till exakt denna upplösning och skärp dem, då borde dom bli skarpa.

På en LCD/Plasma kan du även ställa skärpan på tvn.
 
Tv:en jag har är en Panasonic TH-42PX80E så det är plasma skärm.

Jag har ändrat både upplösning och skärpa på TV:en, men det blir inte bra ändå

Har även provat med mindre bildstorlek, men det blir samma oskärpa som tidigare. Jag kollade även bilderna jag hade i bildspelet och de hade större storlek än de som inte blev skarpa.

Bildstorleken är väl lite varierande mellan 0,7KB-1,5MB.
Vissa bilder i bildspelet var betydligt större någon var 8,48MB. Å andra sidan så var det ju de som det blev skärpa på.

Bildspelet har jag gjort med Elements 6.
 
Jag fick byta den gamla Centrum:en mot en Panasonic, tycker det var hyggligt av NetOnNet för jag köpte ju den första förra sommaren.

Troligen var det inget fel på den, utan bara dålig kvalitet.

Så nu får jag skarpa bilder på Tv:en, trodde knappt det var sant då jag såg skärpan. Då jag vet hur den varit tidigare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.