Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virus

Produkter
(logga in för att koppla)
Rent tekniskt är det väl möjligt men jag tror det dröjer ett tag innan vi upplever det i praktiken. Det enda sättet nu skulle i så fall vara om man laddade ner en ny mjukvara som egentligen var ett virus. Men i framtiden så har vi säkert Windows i kamerorna och ett vidareutvecklad WLAN. Då kan ju bilderna laddas över direkt till datorn där hemma och man behöver inte längre minneskort. Men den dagen den sorgen...

/A\

andreasc89 skrev:
Men i framtiden så har vi säkert Windows i kamerorna och ett vidareutvecklad WLAN. Då kan ju bilderna laddas över direkt till datorn där hemma och man behöver inte längre minneskort. Men den dagen den sorgen.../A\

Tja blir väldigt intressant att se det WLAN som kan ladda över mina bilder från kameran till min dator där hemma när jag springer i fjällen *S*

Frågan är väl vad du menar med virus. Ett program som sprider sig själv mellan enheter kanske är svårt att göra på kameror som de ser ut idag eftersom det inte finns något direkt medium för dem att spridas via. Även med WLAN så är det bilddata som överförs, inte exekverbar kod.

Jag undrar om kamerans processor kan exekvera kod hursomhelst. Den kör ju inget från minneskortet som det ser ut idag utan isåfall skulle det vara firmwaren som blev utbytt och som försökte sprida sig vidare. Men åtminstone på min D70 så ska man manuellt sätta igång firmwareuppgraderingen. För att byta ut ett "riktigt" firmware måste man alltså ha användarinteraktion, därefter skulle man kunna tänka sig ett scenario där kameran laddar ny firmware från minnesmedia utan användarens vetskap och som sprids på så sätt.

Samtidigt ska man aldrig säga aldrig. Man kan aldrig veta vad teknikerna har bakat in för hemliga och outnyttjade godsaker i den lilla kameran...

Det är klart att framtidens kameror kommer att se lite annorlunda ut än idag (konstigt vore väl annars) och en möjlig utveckling är att hårdvaran blir mer mångsidig och generell med de fördelar och nackdelar det innebär.

Zebulah skrev:
Tja blir väldigt intressant att se det WLAN som kan ladda över mina bilder från kameran till min dator där hemma när jag springer i fjällen *S*
Men att få trådlös koppling i kameran som ger uppkoppling även i de mer avlägsna områdena i vårt land är kanske inte sådan science fiction som man kan tro. Du har väl ändå mobiltäckning i delar av fjällvärlden? Dessa master kommer byggas ut och även ersättas med modernare nät. Om man nu slår samman näten, och inte har separata nät för telefoni och datakommunikation (läs: VoIP), så kan du nog mycket väl ha täckning för din trådlöst uppkopplade kamera även på din fjällvandring i framtiden. Den som lever får se.

andreasc89 skrev:
Rent tekniskt är det väl möjligt men jag tror det dröjer ett tag innan vi upplever det i praktiken. Det enda sättet nu skulle i så fall vara om man laddade ner en ny mjukvara som egentligen var ett virus. Men i framtiden så har vi säkert Windows i kamerorna och ett vidareutvecklad WLAN. Då kan ju bilderna laddas över direkt till datorn där hemma och man behöver inte längre minneskort. Men den dagen den sorgen...

/A\

Den dag vi har Windows i kamerorna kommer jag att sluta fotografera!!

Zebulah skrev:

Jag menar alltså inte det WLAN som finns idag (WiFi 802.11b/g) utan förstås en vidareutveckling. Och som sagts säkert kommer att kunna använda mobiltelenätet för överföring. Trodde du t.ex. att man skulle kunna prata videosamtal när de första "mobiltelfonerna" (som vägde ett antal kilo) kom? Eller att mobilerna skulle väga under ett hekto?
Ingenting är omöjligt...

/A\

ThomasC skrev:
Canons kameror kör ju DOS, så det är säkert bara en kamerageneration bort ;-)

(jaja, det är inte MS DOS, men såvitt jag förstått det så är Datalights variant i princip utbytbar med MS DOS)

maxzomborszki skrev:Du har väl ändå mobiltäckning i delar av fjällvärlden?

En försiktig gissning är att du inte fjällvandrar *L*.

Kan säga att under en normal fjällvandringsvecka har jag mobilkontakt i ungefär en timme dvs första och sista halvtimmen. Då använder jag mig av den mobiloperatör som har bäst täckning i Norrland. Med de andra två stora GSM-operatörerna har jag ofta inte ens täckning på bilvägen fram till där min fjällvandring startar. Och då pratar vi ändå om en europaväg. Visst kan man ha visioner om att mobiltäckningen byggs ut till 100% av landets yta men tror inte att någon mobiloperatör är beredd att lägga ut den stora summa pengar som krävs för de små inkomster det kommer att generera.

andreasc89 skrev:
Jag menar alltså inte det WLAN som finns idag (WiFi 802.11b/g) utan förstås en vidareutveckling. Och som sagts säkert kommer att kunna använda mobiltelenätet för överföring. Trodde du t.ex. att man skulle kunna prata videosamtal när de första "mobiltelfonerna" (som vägde ett antal kilo) kom? Eller att mobilerna skulle väga under ett hekto?
Ingenting är omöjligt.../A\

Nej ingenting är omöjligt och tur är väl det och självklart säger jag inte att det på något sätt skulle vara det i framtiden. Inte heller säger jag att jag är motståndare till det. Säger dock att som så ofta annars är det "marknaden", dvs möjligheten till inkomster, som styr vad aktörerna satsar sina pengar på.

Som parentes kan jag säga att 3G-operatörerna så smått lobbar nu för att slippa bygga ut 3G i delar av norrland och vill man inte bygga ut det man tagit på sig vid anbudsförfarandet så inte fasiken lär man ta på sig att bygga ut ännu mer "olönsamma" områden. Dessutom vore det trevligt om åtminstone GSM skulle fungera i bebyggda trakter av norrland och jag pratar då inte om sjumilaskogen utan om bebyggda områden.

Senast ändrad:
ThomasC skrev:

Det är väl inte enbart windows i sig självt som är dåligt utan mera kombinationen av snabba nätuppkopplingar kombinerat med att folk laddar hem en massa sk*t från nätet samtidigt som de inte har antivirusprogram och brandväggar aktiverat.

Kör man en session på dc++ och laddar hem crack till program så tar ett bra antivirusprogram hand om säkert 90% av filerna för att de innehåller trojaner. Likaså om man går till en hemsida där man kan ladda hem crack så skriker antivirusprogrammet direkt om att man laddat hem 4-5 olika trojaner.

Därmed säger jag inte att jag tycker att windows är perfekt men det betalar en stor del av min lön *flinar*. En kamera skall man kanske inte använda till att surfa med så där kan man slippa en hel del av problemen med virus och trojaner.

Zebulah skrev:
En kamera skall man kanske inte använda till att surfa med så där kan man slippa en hel del av problemen med virus och trojaner.

Säger vem? Det finns inga tekniska förhinder för att man skulle kunna surfa med en kamera. Och om kunderna efterfrågar internet i kamerorna så dröjer det inte länge förrän vi har det. Tillverkarna har ju fått för sig att man ska bygga in så många produkter som möjligt i en.
Tänk bara på mobilernas utveckling...

/A\

andreasc89 skrev:
Säger vem? Det finns inga tekniska förhinder för att man skulle kunna surfa med en kamera. Och om kunderna efterfrågar internet i kamerorna så dröjer det inte länge förrän vi har det. Tillverkarna har ju fått för sig att man ska bygga in så många produkter som möjligt i en.
Tänk bara på mobilernas utveckling...

/A\

Tja självklart har du rätt. Tänker lite för mycket i nutid. I kombination med det trådlösa nätverket som finns inbyggt medför det att alla foton man tar kommer automagiskt och ögonblickligt att läggas på hackersiten "yournudephotos" för allmän beskådan *L*.

Men min telefon (SE K700) tar jag bilder, urkassa förvisso, och skickar dem sedan med helt vanlig e-post från telefonen.

Naturligtvis kan jag även tanka ner tagna bilder till datorn med Bluetoth.

Eftersom telefonen stöder Java, så finns ju risken redan i dag, att jag råkar installera ett virusliknande program.

Tex en funktion som gör att Bluetoth automatiskt aktiveras, och skickar över bilder...

Stackars satar som skulle sitta o suga i sej bilder från alla kameror. Jag har fullt upp med att hantera mina egna bilder :)

Zebulah skrev:
En försiktig gissning är att du inte fjällvandrar *L*.
Nej, inte längre. Efter mina upplevelser har jag ingen större kärlek till de svenska fjällen och ingen lust att besöka dem, men det är en annan historia. När jag vandrade var det radio eller NMT som gällde även om folk hade börjat byta till GSM.

Jag är fullt medveten om att det kommer ta tid innan man är uppkopplad överallt och självklart kommer operatörer att försöka slingra sig för att slippa bygga ut i olönsamma områden. Påstår inte att utbyggnaden kommer ske imorgon eller nästa år, förhoppningsvis plåtar du fjällvärlden även långt fram i tiden. Men helt klar är att utbyggnaden fortgår. Om sedan trenden med ett nätverk för all typ av trafik fortsätter kan utbyggnaden ske i helt annan form.

Den som lever får se...

Tolka inte det här som att jag är någon teknikevangelist. Tvärtom så har jag ett ganska stort motstånd mot många nya saker då jag tycker att de saknar praktiska skäl till att använda dem, trots att, eller kanske på grund av att, jag arbetar med teknik. Men flera av de saker jag varit tveksam till har visat sig anammats av den stora massan på ett sätt som jag inte kunnat tro. På gott och ont. Ibland har det gått över mina förväntningar, ibland har bara mina farhågor besannats. En sak är jag säker på, att jag inte kan sia om framtiden och numera också börjar se fler möjligheter även om jag personligen inte bryr mig om många av dem.

Angående virus till kameror så kommer det säkert om ingenjörerna inte är smarta och tänker efter lite. Varför ska en kamera kunna exekvera godtycklig programkod? Varför skall programkod kunna spridas mellan enheter? Det enda jag kan tänka mig är att man vill underlätta uppgradering av firmware. I en framtid där produktcyklerna blir kortare och kortare och där konsumenterna ständigt kräver nyare och häftigare saker kan det bli ett behändigt sätt för tillverkarna att fixa saker efter att en produkt är släppt. Personligen tillhör jag nog ändå det gäng som då hellre går till serviceverkstaden eller agenten och får det fixat än risken att få godtycklig smörja instoppad i min kamera. YMMV.

maxzomborszki skrev:
Tolka inte det här som att jag är någon teknikevangelist. Tvärtom så har jag ett ganska stort motstånd mot många nya saker då jag tycker att de saknar praktiska skäl till att använda dem, trots att, eller kanske på grund av att, jag arbetar med teknik. Men flera av de saker jag varit tveksam till har visat sig anammats av den stora massan på ett sätt som jag inte kunnat tro. På gott och ont. Ibland har det gått över mina förväntningar, ibland har bara mina farhågor besannats. En sak är jag säker på, att jag inte kan sia om framtiden och numera också börjar se fler möjligheter även om jag personligen inte bryr mig om många av dem.

Angående virus till kameror så kommer det säkert om ingenjörerna inte är smarta och tänker efter lite. Varför ska en kamera kunna exekvera godtycklig programkod? Varför skall programkod kunna spridas mellan enheter? Det enda jag kan tänka mig är att man vill underlätta uppgradering av firmware. I en framtid där produktcyklerna blir kortare och kortare och där konsumenterna ständigt kräver nyare och häftigare saker kan det bli ett behändigt sätt för tillverkarna att fixa saker efter att en produkt är släppt. Personligen tillhör jag nog ändå det gäng som då hellre går till serviceverkstaden eller agenten och får det fixat än risken att få godtycklig smörja instoppad i min kamera. YMMV.

Måste säga att vi nog är rätt överens i det stora hela. Jobbar själv inom IT-branschen och är väl inte så förvånad över att en del av mina kollegor kastar sig över allt nytt så fort det kommer. Är däremot lite förvånad över att den stora massan tar till sig all ny teknik utan att ens fundera på om de har behov av den eller om den kan medföra eventuella intrång på något sätt. Fast samtidigt måste man kanske acceptera att kan "dom" sälja allt till "oss" så måste behovet finnas. För vi köper väl inte senaste tekniken bara för att den finns......

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar