Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Virus i Nikon D90?

Produkter
(logga in för att koppla)

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag har en D90 och använt mig av Elements och brukar uppdatera ca vart annat år och en anledning har varit att det ständigt krånglat. Organiseraren har varit svår att öppna och stänga. Nu har jag bytt till Mac och Elements 13 och nytt minneskort, men problemen verkar finnas kvar och nu krånglar dessutom redigeringsprogrammet. Adobe svarar varken på mail eller telefon så där finns ingen hjälp att få.

Virus i kameran, någon som vet mer?

Minneskortsproblem

Hej.
Jag skulle tanka ner Sandisk rescue(?)
Laga kortets info med den samma, (tar ett par timmar)

Med största sannolikhet (för mig) är ditt minneskort korrupt och behöver formateras om.
Detta hände mig ett par gånger med Nikon för ett antal år sedan. Oftast berodde det på att jag dragit ut kortet utan att trycka på koppla ifrån minneskort eller helt enkelt att sladden dragits ur av misstag.

Det finns fler räddningsprogram men Sandisk funkar för mig oberoende kort. Kolla Lexar också.

Tips i framtiden är att köra kabel till kameran direkt och låta kortet sitta kvar i kameran.

Hej.
Jag skulle tanka ner Sandisk rescue(?)
Laga kortets info med den samma, (tar ett par timmar)

Med största sannolikhet (för mig) är ditt minneskort korrupt och behöver formateras om.
Detta hände mig ett par gånger med Nikon för ett antal år sedan. Oftast berodde det på att jag dragit ut kortet utan att trycka på koppla ifrån minneskort eller helt enkelt att sladden dragits ur av misstag.

Det finns fler räddningsprogram men Sandisk funkar för mig oberoende kort. Kolla Lexar också.

Tips i framtiden är att köra kabel till kameran direkt och låta kortet sitta kvar i kameran.

Jag laddar alltid med sladd. Har bara tagit ut minneskortet en gång och det var när jag bytta till ett större. Problemen kvarstår. Nu har jag skaffat en Mac mini - och Elements fortsätter att krångla. Har fått Elements 13 på skiva och hoppas att det äntligen skall fungera

DCIM betyder någonting i stil med Digital Camera IMage, den filen är nog inget att
varken bry sig om eller lita på just nu.
Hitta något image rescue program så ordnar det sig tror jag.

Bilder på ett minneskort lagras enligt en gemensam standard i en mapp som heter DCIM. Eftersom antivirusprogrammet säger nåt om "DCIM.exe" så låter det som att ett virus (?) har maskerat sig som DCIM-mappen och när man försöker öppna det som man tror är DCIM-mappen så startas istället DCIM-virus-programmet.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto