ANNONS
Annons

Vinterfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

hakan0176

Ny medlem
I vintras fotograferade jag en del motortävlingar med min D200.

Jag hade då mkt stora problem med serietagningar där kameran i princip vägrade seriefoto.

Jag använde batterigrepp med nyladdade "varma" batterier.
Jag provade utan batterigrepp.
Det var ngt bättre utan batterigrepp, men inte mkt. Tungt å lite svårt med 70-300 VR utan batterigrepp.
Borde kanske haft enbensstativ.

Jag upplevde det hela som om kameran stelnade, ungefär som om slutare mm var infettade i ett för trögt fett, som vart stelt i kylan.
En kväll på en skoter tävling strejkade den helt. Ute temp ca -20.
Övriga fototillfällen varierade tempen mellan -10 och till ca -20 grader.

Det tråkiga var att jag vid flera tillfällen hade "proffs" bredvid mej som plåtade på som om inget hade hänt.

Har någon några bra trix på lager till kommande vinter.

Jag bor i Skellefteå.
Kameran är välanvänd och i bra skick.

Håkan Kinnestrand

Efter att ha varit en säsong på Sydpolen med en D200 kan jag garantera att de tål kyla bra!

Jag märkte ingen skillnad alls mot vanliga temperaturer annat än att displayerna segade ned sig och batterierna varade bara 45 minuter.

Jag hade temperaturer nedåt -47 och normalt runt -25 - -35 där och jag tog nog 5-6000 bilder totalt. Just seriebildstagning använde jag inte så mycket, möjligen någon gång när något plan landade eller så, men jag kände aldrig att den segade ner sig för att det blev kallt. Mekaniskt alltså. Då hade min kamera gått över 30k exponeringar och var väl använd.

Tanken på kondens slår mig, du skulle kanske ta av objektiv och allt och låta kameran ligga varmt i en lite längre tid.

En annan möjlighet skulle kunna vara att fett eller något liknande stelnar i kylan. Vad jag vet ska det inte finnas fett på de delarna som har med slutaren och liknande att göra, men det kan ju ha kommit dit på något sätt. En Check&Clean eller genomgång hos Nikon eller Lasses kameraservice kanske skulle vara på sin plats?

Tyvärr verkar ingen av dem ha någon som helst koll på vad som får en kamera att fungera eller inte fungera i kyla, det fick jag veta när jag frågade dem om råd inför min resa till Antarktis.

Nikon garanterar väl inte att kameran ska funka i minusgrader. Iaf står det 0-40 grader under driftstemperatur i manualen till min D300 och det står något liknande för D70:n.
Båda två funkar fint i -20, men det är, som sagt, inget som Nikon garanterar att de ska göra.

Nikon garanterar väl inte att kameran ska funka i minusgrader. Iaf står det 0-40 grader under driftstemperatur i manualen till min D300 och det står något liknande för

Jo, men det handlar ju om att den ska fungera perfekt antar jag, det gör den ju inte med tanke på batterierna och displayerna. Dessutom är det säkert en garantifråga också...

Efter att ha varit en säsong på Sydpolen med en D200 kan jag garantera att de tål kyla bra!

Jag märkte ingen skillnad alls mot vanliga temperaturer annat än att displayerna segade ned sig och batterierna varade bara 45 minuter.

Jag hade temperaturer nedåt -47 och normalt runt -25 - -35 där och jag tog nog 5-6000 bilder totalt. Just seriebildstagning använde jag inte så mycket, möjligen någon gång när något plan landade eller så, men jag kände aldrig att den segade ner sig för att det blev kallt. Mekaniskt alltså. Då hade min kamera gått över 30k exponeringar och var väl använd.

Tanken på kondens slår mig, du skulle kanske ta av objektiv och allt och låta kameran ligga varmt i en lite längre tid.

En annan möjlighet skulle kunna vara att fett eller något liknande stelnar i kylan. Vad jag vet ska det inte finnas fett på de delarna som har med slutaren och liknande att göra, men det kan ju ha kommit dit på något sätt. En Check&Clean eller genomgång hos Nikon eller Lasses kameraservice kanske skulle vara på sin plats?

Tyvärr verkar ingen av dem ha någon som helst koll på vad som får en kamera att fungera eller inte fungera i kyla, det fick jag veta när jag frågade dem om råd inför min resa till Antarktis.

Tack för dina kommentarer.
Jag får prova igen nu till vintern.
Nu e kameran genomgången av Lasses, så jag hoppas att det ska bli bra..........
Håll tummarna

H

Nikon garanterar väl inte att kameran ska funka i minusgrader. Iaf står det 0-40 grader under driftstemperatur i manualen till min D300 och det står något liknande för D70:n.
Båda två funkar fint i -20, men det är, som sagt, inget som Nikon garanterar att de ska göra.

Hej.

Tack för ditt svar.
Att Nikon säger så känns ju inte bra, när jag inte kan plåta, å andra runt mej plåtar på utav bara fa.......... kändes skit trist.
Men som sagt var, nu e den genomgången av Lasses, så jag får prova igen till vintern....

H

Gott att höra!

Hoppas det går bättre för dig nu då :)

Tack för ditt svar.
Att Nikon säger så känns ju inte bra, när jag inte kan plåta, å andra runt mej plåtar på utav bara fa.......... kändes skit trist.

H

Det där med "Nikon garanterar" kan du ta med en nypa salt. De tar till i underkant så ingen ska komma och gnälla om att kameran inte har 100% prestanda i många minus när de garanterat det. De garanterar att det ska funka över 0°C, det betyder ju inte att de garanterar att det inte ska funka under 0°C.

Tyvärr/lyckligtvis tror jag bara det var din kamera det var fel på.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar