Annons

Vinterfoto av fåglar

Produkter
(logga in för att koppla)

vbg_snake

Aktiv medlem
Hejsan, jag undrar om det är någon / några här som bedriver vinterfotografering utav småfåglar / Rovfåglar?

Undrar vad det bästa sättet är, Jag vet inte om jag är sugen på att sätta upp ett fågelbord utanför lägenheten, eftersom då får jag inte rätt miljö, Man kanske istället skulle hitta ett bra ställe i skogen och börja sätta ut lite talgbollar / havre osv där och göra det svåråtkomligt för kråkor / skator? Och sen bygga ett gömsle runt detta?

Tråkiga med utfodring runt huset är ju oftast att man blir sittandes innanför en fönsterruta, som förstör en del av bilden, oftast...

Har ni några Ideer?

MvH

Martin

Åtel

Hej,

Om jag skall fotografera rovfåglar så brukar de inte vara kring mitt fågelbord, däremot småfåglar...

Ett tips för att lättare komma åt rovfåglar är att lägga ut någon form av kadaver, köttrester osv
I kombination med gömsle så brukar det förbättra oddsen en hel del. Ett bra teleobjektiv är att föredra beroende på avståendet till platsen för åtel.

Efter ett tag märker du att fåglarna sitter bara i vissa träd och på vissa grenar, genom denna studi kan du således avgränsa möjliga platser för foto.

Iblan har man tur som jag med denna bild (beskuren), 18 mm vidvinkel... Vild... Fri.. EJ HÄGN...

Bilagor

• 003_b.jpg
    003_b.jpg
    47.4 KB · Visningar: 328
Stämmer bra Wolfgang, man måste även ha tillstånd av länsstyrelsen för att få lägga ut slaktavfall.

Mvh
Lars-Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar