Annons

Vinterdräkter..(fågel..)

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Hejsan !

Jag bor på Svalbard och fåglarna har så smått börjat visa sig..

Jag studerade en liten grupp tobisgrisslor idag och reagerade på att två av de var klädda i nästan 100%idag sommardräkter.

Hur kan detta komma sig, här uppe där vi har haft svart natt dygnet runt fram till bara ett fåtal veckor sedan ? Är det normalt ?

Jag har fotograferat en del tobisgrisslor på många platser längs Lofotens och Vesterålens vinterkuster men aldrig har jag väl sett de i sommardräkt i feburari .. !

Vad tänker ni om detta :
*Normalt ??
*Global uppvärmning ?? (hmm,,)

Bilden ni ser här är på den ena av de två "svarta". Inga väldans bra bilder men dock ok dokument.

MVH Niclas,

Bilagor

• teist06-25-mini-_2-07.jpg
    teist06-25-mini-_2-07.jpg
    9.7 KB · Visningar: 301
Mors!

Har tyvärr inget vetenskapligt svar på din fråga, men detta "fenomen" har funnits länge (jag har sett detta hos flera olika arter så länge som jag har skådat), varför jag personligen inte tror det har med klimatet att göra.

En fågels ruggningsmönster är nog mer genetiskt och cykliskt betingat samt till en viss grad även kopplat till födotillgång (ruggningen är mycket energikrävande).

Vid ringmärkning av fåglar kan man faktiskt ibland se svaga mörka band på stjärt- och vingpennorna. Detta visar att den pågående fjäderutväxten har avstannat tillfälligt, pga brist på föda.

Blev'ru nå klokare nu?

Fridens
Oscar

Hejsan!

Ja, kanske lite klokare.
Fick ett svar (mail) från en släktning (som också bor här på svalbard..) nu nyss.

Han är en mycket engagerad ornitolog och har många fågelrelaterade uppdrag här uppe..

Han berättar i sin mail att teisten (tobisgrissla på norsk) inte låter växa ut ny sommardräkt utan gör en såkallad slitageruggning tidigt varje vår. Alltså, sommardräkten ligger under vinterdräkten. Pga detta så går det mycket fort när de sätter igång..

Ligger nog mycket i det ni båda skriver.

MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar