Annons

Vinter + inspirationslös = fototävling behövs!

Produkter
(logga in för att koppla)

Picture

Aktiv medlem
Jaja... jag vet att det fanns en tråd här på forumet häromdagen om det här med fototävling. Det var en tråd som Carola Lundmark startade i våras och som fick nytt liv för en tid sedan. Sedan blev allt tyst.

Alltså - jag köpte en ny Canon 10 D med ett par gluggar för ett par veckor sedan. Efter att ha varit systemkameralös i över ett år trodde jag att det här köpet skulle inspirera mig till nya bilder - men nähä då! Den här (j-a) vintern gör att inga idéer verkar poppa upp i mitt huvud och jag tror att fler än jag behöver hjälp med inspirationen. Det behövs en TÄVLING!!!! Under den här säsongen känns det för lätt att föreslå julen som tema, men kanske något som har med vinter, mörker och de sysslor man kan ägna sig åt då kunde vara något? Vad gör ni på er fritid under den mörka perioden? Pysslar ni? Läser ni? Kort sagt - vad gör ni? Föreslår därför en tävling som kan kallas "Sysslor i vintermörkret" eller något liknande. Kan det vara något?

Kom igen nu... visst är det kul med tävlingar? Inte för att vinna utan för att man får inspiration och för att man tvingas tänka till.

Ja nu tjatar du Hans! =) Men jag inrättar mig i ledet. Tycker verkligen att det är dags för en tävling. Börjar undra om dom har tröttnat killarna som driver fotosidan?

Vaddå? Man gör väl precis som vanligt...

/AnWi - På skämthumör.

Bilagor

• _dsc2249.jpg
    _dsc2249.jpg
    32 KB · Visningar: 445
Ere förra årets MFS kalender som hänger där?!? den lär vara sällsyntare än Pirellikalendern har jag hört...

HDFS) (KGS skrev:
Ere förra årets MFS kalender som hänger där?!? den lär vara sällsyntare än Pirellikalendern har jag hört...

Måste ju bli en superkalender! Det är bara att köra, råttan på repet, repet på..............
/Göran

HDFS) (KGS skrev:

Menar du kalendern på min bild är det "bara" Body Shop. Hur köper man förresten en ny kropp?

/AnWi

Att behöva inspiration låter lovande. Tekniknördar kan ju tllfredsställa sig med ett par superskarpa makrobilder på snöflingor eller blinka med sina lampor av olika slag mot kameran...

Nåja, det finns ju olika orsaker till att man fotograferar. Det kan vara en utmaning att ta en bra bild i ösregn, och om man klarar det så kan man vara nöjd och kanske delge sina tips till oss andra. Jag respekterar nördarna (alltså halva mig själv) eftersom de ibland kan hjälpa de som bara vill fotografera men kanske inte får till det av tekniska omständigheter.

Om inte tekniska utmaningar duger som inspiration så är väl ändå jultiden ett eldorado för den som vill fästa känslor på bild. De mest lättilgängliga är väl barnens förväntan, men man kan ju se ödet i vitögat och försöka fånga de mindre lyckligt lottades jul...

Det är ju läskigt att fotografera andra människor! Men om man är lite intresserad av att ha kontakt med sin art så är kameran faktiskt en utmärkt ursäkt för den blyge. Jag försöker använda kameran som orsak att ta kontakt med folk. Om jag fokuserar mig på att jag vill lära känna lite av en främmande människa och bara använder kameran som en orsak att ta kontakt så brukar det bli ganska roliga resultat. Det behöver inte bli bra bilder alla gånger, men åtminstone en trevlig stund eller i värsta fall en erfarenhet i livet.

Så ställ dig hos julgransförsäljaren med din kamera och plåta utav bara fan, när du kommer hem tre timmar senare tror jag att du kommer att känna dig nöjd med åtminstone en bild, kanske bara för att du fick ett gott samtal med motivet, kanske för att det blev en bra bild.
/Tomasz

Hmmm... tråden jag startade tog en vändning jag inte hade räknat med. Det borde jag ha räknat med... :eek:)

Bara för det så lägger jag inte ut någon bild med mig framför datorn. Ha! Nu gick ni miste om något...

Vems dumma idé var detta som man inte kunde låta bli utan satt uppe ännu en kvart mitt i natten? Ibland letar man efter ursäkter.. =)

ps. Kan det va KG Stolt på skärmen? ds.

Bilagor

• jag vid datorn.jpg
    jag vid datorn.jpg
    47.7 KB · Visningar: 273
Picture skrev:
Hmmm... tråden jag startade tog en vändning jag inte hade räknat med. Det borde jag ha räknat med... :eek:)

Bara för det så lägger jag inte ut någon bild med mig framför datorn. Ha! Nu gick ni miste om något...

Hörru Hans, det blev ju en liten "fototävling"...kom igen nu, in me en bild!
/Göran

OK, det blev inga julgranar då... jag går och tar bilderna själv! Men ni får mitt skrivbord:

Bilagor

• skrivbordet.jpg
    skrivbordet.jpg
    39.7 KB · Visningar: 163
Man kan ju inte sitta framför datorn jämt. Blir en del i soffan och fåtöljen med katter och X-Box. Några hyllmeter fotoböcker har man ju också att kolla igenom i skenet av julbelysningen.

Bilagor

• kattman-img_8652.jpg
    kattman-img_8652.jpg
    37.1 KB · Visningar: 104
Barnsligt. Så här ser mitt kaotiska skrivbord ut för tillfället (om nu bilden följer med):

Bilagor

• dkdesk.jpg
    dkdesk.jpg
    22.2 KB · Visningar: 95
ANNONS