Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vintage Fashion Shoot

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan egentligen väldigt lite om efterbehandling/rawbehandling, men kan tänka mig att du kan få till en lite liknande effekt genom låg färgmättnad, vitbalansen lite varmare än vad autoläget ger dig samt med en tiltning mot grönt. Dessutom ser det ut att vara låga kontraster i bilden där det mörkaste är relativt ljust, och tvärtom. Justera ljus/mörkerpunkterna närmare varandra och kolla vad du får. Prova också lägga på lite filmkornighet eller annat brus för mer vintagelook.

Borde kanske inte yttra mig som ny inom foto och bildbehandling men jag har på känn att det här kunde funka sisådär. Jag tar inte illa upp om någon ratar dessa förslag... ;-)

Provade Magnus idé med följande resultat. Orginal och behandlad.

Bilagor

• IMG_4139-2.jpg
    IMG_4139-2.jpg
    23.4 KB · Visningar: 261
  • IMG_4139-3.jpg
    IMG_4139-3.jpg
    22.8 KB · Visningar: 248
hmmm.. det blåa blev väldigt grönt... räcker troligen inte med endast justering av vitbalansen för att få färgerna "rätt"... Nån annan kanske har bättre tips?

Det finns en färdig preset ( och många actions på nätet ) med en Crossprocessing effekt i Curves man kan utgå ifrån.

Viktigt för att efterlikna originalbilden är att vattna ur den, att ta bort det djupaste svarta. Det kan man ankelt göra i Levels genom att flytta upp svartpunkten ( regeln längst till vänster ).

Provade med lite rött i skuggpartierna och tycker det blev lite bättre. Är ingen fantom på bildredigering direkt. Brukar nöja mig med att justera exponering och lite kontrast normalt sett.

Bilagor

• IMG_4139-2.jpg
    IMG_4139-2.jpg
    22 KB · Visningar: 194
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar