Annons

Vinkelgrunka

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har behov av att montera kameran vertikalt på stativ. Problemet är att mitt stativ, Velbon C-600, inte har någon vinklingsmöjlighet, så jag skulle behöva ett tillbehör för det.

I princip ett bandjärn bockat 90 grader med stativgänga på ena benet och skruv på det andra.

Det borde ju vara en standardpryl, men jag har inte hittat nån. Skulle vara enklare att veta vad en sån manick kallas så att man kan söka på det.

Några tips?


/Mats
 
Haha!

Började bli lite irriterad på att alla dessa simpla grejer kostar runt tusen kronor, så jag var och shoppade en vinkelplåt på Biltema för 9.50 istället. Skruvar hade jag redan och efter ett par minuters fixande så var det klart! Detta var alltså innan jag såg ditt inlägg :)

vinkelgrunka1.jpg
vinkelgrunka2.jpg

Jag ska använda det för panorama. Mitt stativ har som sagt ingen kulled, men redan ett ypperligt inbyggt panoramahuvud så det var bara den här vinkelgrunkan som fattades.

/Mats
 
Haha!

Började bli lite irriterad på att alla dessa simpla grejer kostar runt tusen kronor, så jag var och shoppade en vinkelplåt på Biltema för 9.50 istället. Skruvar hade jag redan och efter ett par minuters fixande så var det klart! Detta var alltså innan jag såg ditt inlägg :)

Visa bilaga 104225
Visa bilaga 104226

Jag ska använda det för panorama. Mitt stativ har som sagt ingen kulled, men redan ett ypperligt inbyggt panoramahuvud så det var bara den här vinkelgrunkan som fattades.

/Mats

Din "vinkelgrunka" :) funkar säkert för panorama med begränsat antal bilder. Men skall du stitcha många bilder behöver du kunna just. kameran i längdsled också för att hitta nodalpunkten. Detta är speciellt viktigt vid 360° panorama.
Jag har använt ett likadant järn som du men mont. ett rakt järn för längdsled. Kolla länken här:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?p=1391702#post1391702

/perhel
 
Snyggt bygge.

Jag kommer nog förfina mitt med tiden och säkert utveckla det om det behövs. Är nybörjare på detta än så länge och vet inte ens vad "nodalpunkten" är :)

Förstår inte riktigt vad du menar med att justera i "längsled". Mitt stativ går dels att panorera i sidled mjukt dämpat och fint med en skala som kan bytas ut och dessutom tiltas upp och ner också med en skala. Vattenpass finns också inbyggt. Tycker det borde räcka så och sen tänkte jag börja med MS ICE eller Photoshop så får vi se. Jag kommer som sagt att behöva studera detta mera och ska genast ta reda på vad nodalpunkten är. :)

Blev i allafall imponerad och inspirerad av Mats Ögrens jobb över Helsingborg, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119212


/Mats
 
Snyggt bygge.

Jag kommer nog förfina mitt med tiden och säkert utveckla det om det behövs. Är nybörjare på detta än så länge och vet inte ens vad "nodalpunkten" är :)

Förstår inte riktigt vad du menar med att justera i "längsled". Mitt stativ går dels att panorera i sidled mjukt dämpat och fint med en skala som kan bytas ut och dessutom tiltas upp och ner också med en skala. Vattenpass finns också inbyggt. Tycker det borde räcka så och sen tänkte jag börja med MS ICE eller Photoshop så får vi se. Jag kommer som sagt att behöva studera detta mera och ska genast ta reda på vad nodalpunkten är. :)

Blev i allafall imponerad och inspirerad av Mats Ögrens jobb över Helsingborg, http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119212


/Mats

Detta tipset för att justera in NODALPUNKTEN fick jag av Johan Oscarsson. har själv använt mig av det och det funkar mycket bra:

Johan skriver:

Du har ett panoramahuvud antar jag? I så fall är det bara att fästa kameran på detta. Sikta på två fasta punkter, en nära och en lite längre bort. Rotera nu kameran i sidled. Om den bakre punkten flyttar sig åt höger i relation till den främre när du roterar kameran åt höger och vice versa så måste du flytta kameran bakåt på panoramahuvudet. Om den bakre punkten flyttar sig åt vänster när du roterar kameran åt höger (och vice versa) måste du flytta kameran framåt. Fortsätt att experimentera så här tills punkterna inte rör sig i relation till varandra när du roterar kameran. Voila! Du har hittat "nodal"-punkten (just namnet på denna punkt diskuteras ofta, själv föredrar jag NPP, no parallax point) på din kamera/ditt objektiv.

Att använda ett panoramahuvud är det absolut enklaste och mest exakta sätt att hitta nod, men det går säkert att fixa på andra sätt också...

Om du inte har ett panoramahuvud och ändå lyckas hitta nodalpunkten på din kamera kan du använda ett Philopod för att ta bilder handhållet. Det består helt enkelt av ett lod (fäst runt nodalpunkten på objektivet) och ett vattenpass för att kunna hålla kameran rakt.
 
Tack för alla tips!

Förstår teorin bakom NPP och har lyckats mäta in något så när, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara avgörande eller ens mätbart vid fotografering med teleobjektiv och motivet är c:a 100 m. bort.

Egentligen ska ju tiltningen också vara i linje med objektivet, vilket det blir på din konstruktion Per om du tiltar med vagnsbulten. På mitt stativ finns en bra tilt med skala och mjuk rörelse och låsskruv, så jag vill helst använda den. Provar så först och får väl göra om ifall det inte blir bra.

Jag konstruerade om min grunka lite så att dels kameran kunde flyttas bakåt, men också så att den kommer ner så mycket som möjligt så att objektivet kommer närmare tiltningsleden. Målade också svart så att det ser lite snyggare ut :) (Det rosa som tittar fram i skruvhålen är ett par postit-lappar för att skydda kameran mot ev. avskavd färg.)

Vinkel2-1.jpg

Vinkel2-2.jpg


Det får duga så här tills vidare. Nu ut och fota!

/Mats
 
Tack för alla tips!

Förstår teorin bakom NPP och har lyckats mäta in något så när, men jag kan inte tänka mig att det skulle vara avgörande eller ens mätbart vid fotografering med teleobjektiv och motivet är c:a 100 m. bort.

Egentligen ska ju tiltningen också vara i linje med objektivet, vilket det blir på din konstruktion Per om du tiltar med vagnsbulten. På mitt stativ finns en bra tilt med skala och mjuk rörelse och låsskruv, så jag vill helst använda den. Provar så först och får väl göra om ifall det inte blir bra.

Jag konstruerade om min grunka lite så att dels kameran kunde flyttas bakåt, men också så att den kommer ner så mycket som möjligt så att objektivet kommer närmare tiltningsleden. Målade också svart så att det ser lite snyggare ut :) (Det rosa som tittar fram i skruvhålen är ett par postit-lappar för att skydda kameran mot ev. avskavd färg.)

Visa bilaga 104250

Visa bilaga 104251


Det får duga så här tills vidare. Nu ut och fota!

/Mats

En vacker konstruktion hittar du på följande länk från Nikon D70sverige. Problemet är att den troligtvis bara finns till Nikon och att kulleden kostar rejält och finns bara att köpa via USA.
http://www.d70sverige.se/forum/viewthread.php?tid=11923
 
En vacker konstruktion hittar du på följande länk från Nikon D70sverige. Problemet är att den troligtvis bara finns till Nikon ...

Väldigt smidigt. Jag har sett den tidigare, finns till Canon också, men även om den är snygg så lider den av problemet att rotationspunkten inte är i objektivets nodalpunkt.

Så småningom köper jag nog ett bättre tele som har en ringgördel med stativfäste, den är också vridbar så då är problemet löst. Min lösning funkar finfint och får duga tills vidare. Jag har lyckats med ett par bra panoramor, en av dom 3,5 Gigapixel.

/Mats
 
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto