Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjetteringens vara eller icke vara

Produkter
(logga in för att koppla)

pennywally

Aktiv medlem
Hej!

Har alltid gillat vinjettering. Första gången jag kommer ihåg att jag stötte på det var när jag såg en diabild min då fotointresserade bror hade tagit på en gemensam roadtrip i USA.

Bilden föreställde en gammal "pizzafabrik" som inte längre var i användning. På fasaden, som var gjord i tegel, så fanns den klassiskt slitna fasadmålningen med pizzerians namn och logga. Dians kraftiga färger - klarblå himmel, skön färg på teglet - och, kraftig vinjettering.

Jag sa det till honom. Att jag speciellt gillade den bilden, och varför.

Svaret vart; "Är inte så nöjd med den själv, vinjettering är nåt man helst slipper och beror på ett mindre bra objektiv."

Redan då började jag fundera... Varför tyckte jag om det? Enligt mig så gjorde det hela bilden (i kombination med de fina färgerna från dian såklart).

Nu när jag gått över till digitalt så blir det så lekande lätt att lägga på (mer eller mindre, oftast mer!) vinjettering i efterbehandlingen. Tycker det blir apsnyggt - skapar ett sug in i bilden - men är rädd för att överdriva.

Har fått ett par kommentarer i stil med "Vad är det för mörkt i hörnen. Det är fult och ser enbart billigt ut.". Medans andra har applåderat och tyckt att det är snyggt.

Vad tycker ni?!

Jag använder ofta pålagd vinjettering i någon mån. Framförallt då jag fotar porträtt. Bilden blir en aning mer tredimisionell och får motivet att stå ut. Ibland tycker jag även att riktigt kraftig vinjettering kan ha en god funktion som i den här bilden: http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/738618.htm?set=lp

Tanken har här varit att verkligen föra fram motivet, samt få bakgrunden att inte bli så platt. För att inte tala om den lite mystiska, skitiga känslan som kan vara en gynnsam bieffekt.

Ser pålagd vinjettering i olika grad i väldigt många bilder, såväl dagspress som i mer seriösa modetidningar. Vinjettering är ju inget nytt. Det var relativt lätt att fixa en schysst vinjettering i mörkrummet. Men allt kan ju förstås missbrukas och överdrivas :) Men det kan ju vara grej det med.

Mvh

David

I vissa bilder ja, i andra nej.
Att något beror på taskig optik är ju inget som talar emot det. Snarare talar det för taskig optik, som dessutom är billigt.

Ett ofta jättebra sätt att koncentrera bilden till det viktiga. Men som med allt annat måste man ha öga för det.

Det viktiga i all kopiering är att träna upp ett öga för vad som är viktigt och inte i bilden, och därmed lyfta fram och hålla tillbaks de olika delarna för att nå sitt mål med bilden.

det var precis lika lekande lätt att lägga på vinjettering i mörkrummet oxå.
på med förstoringsapparaten i några sekunder extra och hålla en pjatt för huvudmotivet...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar