Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettering med FOV CROP?

Produkter
(logga in för att koppla)

pablito

Aktiv medlem
///Läste precis om Nikkor 24/2.0 att den "vinjetterar hejdlöst" på största öppningen.

Är det någong som har några tips om hur man "får" vinjettering med en Dslr? JAg har läst lite om tjocka filter (som skymmer för ljuset), men undrar om det inte finns nån glugg som vinjetterar även med D1:an?

D1-serien har ju varit standard för pressfoto ett tag och jag undrar om inte någon vinjetterad bild smygit sig in via de sensorerna också?

// Är för övrigt helt förälskad i det "skönhetsfelet" som vissa gluggar medför.

Smartare att lägga på effekten efteråt än att leta upp ett så dåligt objektiv som möjligt...

Vill du ha vinjettering kan du ju pröva att skruva på ett motljusskydd för tele på en vidvinkelglugg, det borde skymma tillräckligt även med DSLR.

ehh. typ som när man för ringblixt på vidvinkel? nää, det blir fult med skarpa runda hörn, dessutom tänker jag ju inte skaffa motljusskydd som inte är funktionella. Undrade bara vilka gluggar som används av pressfotografer idag, eller om vinjkettering sköts av bildredigerare som vill ge bilderna den där "känslan".

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar