Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vinjettering i hörn D50 + Sigma 18-50

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
En fråga till (när jag ändå är i farten...)

- Märkte just att jag har mörka hörn på flera bilder jag tagit med D50'n samt budgetlinsen Sigma 18-50 3.5. Hade motljusskyddet på.

Ligger denna begränsning i kamera eller objektiv?

Det är ju inte så fint med mörka hörn på en annars blå, härlig himmel =P

Mvh
/Fredrik

18-50 vinjetterar på 20d med eller utan motljusskydd, alltså borde den göra det ännu mer på d50 eftersom den har större sensor

Är lösningen annorlunda brännvidd på sitt zoomobjektiv eller bara ett bättre objektiv av annat märke? =/ Kände att det var lite surt.

/Fredrik

Sigma 18-50/3.5-5.6 vinjetterar kraftigt vid 18mm och f3.5. Bländar du ned till f8 bör den inte vara lika markerad. Är den det så är det något fel. T.ex. att motljusskyddet sitter aningen snett?

Kör helrunt motljusskydd, men jag ska testa lite - faktiskt redan idag på olika bländare för att verifiera att detta är problemet.

Är det typrelaterat eller märkes/modell-relaterat?

/Fredrik

nifo skrev:
Kör helrunt motljusskydd, men jag ska testa lite - faktiskt redan idag på olika bländare för att verifiera att detta är problemet.

Är det typrelaterat eller märkes/modell-relaterat?

/Fredrik

Det är modellrelaterat.
Om du har CS2 så kan du lätt kompencera för vinjetteringen där.

Njä..har inte råd med CS. Kör Elements 4. Men vilket objektiv av samma typ har inte problemet? Nikkor?

/Fredrik

Man kan inte säga att just Nikkor inte har några objektiv som inte vinjetterar. Det beror helt och hållet på den optiska konstruktionen och objektivets egenskaper. Vidvinklar vinjetterar så gott som alltid. Vissa mer, andra mindre.

Blända ner, så försvinner det.

nifo skrev:
Njä..har inte råd med CS. Kör Elements 4. Men vilket objektiv av samma typ har inte problemet? Nikkor?

/Fredrik

Nikkor 18-70 vinjetterar också i vidvinkelläge men inte lika mycket. Uppbländning till 4-5,6 löser det problemet.

Ska du ha helt vinjetteringsfritt bör du kika på objektiv som är avsedda för "fullformat".

Nikkor 17-35 2.8 bör inte vinjettera alls med din kamera.

Makten skrev:
Maila om du vill sälja det Fredrik. Jag vill köpa ett skitobjektiv nämligen:-D

Vill du påminna mig om kvallen på objektivet eller är du allvarlig och är köpsugen? Köpte just kameran, så jag lär leva med det objektivet ett tag. =) Jag återkommer annars!

Mvh
/Fredrik

nifo skrev:
Vill du påminna mig om kvallen på objektivet eller är du allvarlig och är köpsugen? Köpte just kameran, så jag lär leva med det objektivet ett tag. =) Jag återkommer annars!
Jag är allvarlig, haha! :-D Jag vill köpa ett billigt objektiv och har inga som helst krav på kvalitét. Det var inte alls menat att klanka på dina prylar, hehe. Men det är ju typ det billigaste på marknaden, och då får man nog räkna med lite vinjettering och annat jox. Själv tycker jag det mest är fint;-)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto