Annons

Vinjettering FX?

Produkter
(logga in för att koppla)

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Har ett 24-70/2.8G som råkade ut för något som gjorde att linserna hamnade fel, jag fick ett Till-Shift utan att behöva ändra några inställningar ;)

Nåväl, objektivet har nu varit inne på reparation hos Nikon NPS och de har justerat den optiska axeln och bytt bajonett. Tilt-shift effekten är borta.

MEN, jag har tidigare bara använt objektivet på DX (D300s) och när jag nu äntligen fick tillbaka mitt reparerade 24-70 så upptäckte jag att på nya FX kameran så ger det kraftig vinjettering.

Har gjort lite mer prov idag och kunnat konstatera att det är värst i vidvinkel 24 mm för att sedan avta ju längre brännvidd som zoomas. Provade även både med respektive utan motljusskydd för att se om det påverkade, men resultaten blir desamma.

Skall ett nyreparerat proffsobjektiv verkligen vara så här på en FX kamera?

Bilagor

• 2012-12-09_by_Ola_Linde_pic1.jpg
    2012-12-09_by_Ola_Linde_pic1.jpg
    64.2 KB · Visningar: 448
  • 2012-12-09_by_Ola_Linde_pic107.jpg
    2012-12-09_by_Ola_Linde_pic107.jpg
    60.2 KB · Visningar: 429
Ja, de flesta objektiv vinjetterar mer eller mindre på största eller de största bländarna. Att det varierar med brännvidd är inte heller ovanligt.

Jag kan bara instämma med min namne: Det är i själva verket mycket få objektiv som inte vinjetterar vid max bländaröppning med småbildssensor (FX).

Ett eller två steg är helt normalt, men i de flesta fall avtar det sedan snabbt när man bländar ned.

Det ser ut som mitt 24-70 fullt öppet. Är man van vid FX-optik på DX-sensor kommer vinjetteringen som en överraskning när man byter till FX tyvärr.

Linskorrigering

När man aktiverar"objektivkorrigering" i Lr/ Ps så hittar programmet ditt objektiv och elleminerar effekten.
Det är ju å andra sidan en effekt som gillas av många och läggs på i efterhand.

När man aktiverar"objektivkorrigering" i Lr/ Ps så hittar programmet ditt objektiv och elleminerar effekten.
Det är ju å andra sidan en effekt som gillas av många och läggs på i efterhand.

Jo, jag gillar också effekten ibland, men just den här gången så blev det ju lite väl svart på den vita snön och de vitkalkade väggarna. Men visst objektivkorrigering tar nog en del. Något jag får lära mig leva med uppenbarligen ;)

Jag brukar använda objektivkorrigeringen och sedan lägga på vinjettering i efterhand ;)

Korrigeringen påverkar ju också distorsionen, och den vill jag ofta ha bort och hur vinjetteringen ska te sig vill jag påverka själv.

Den 24-70 jag hade till D3 betedde sig precis likadant för övrigt, så du får lära dig leva med det ...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar