l1nd3c0n
Aktiv medlem
Har ett 24-70/2.8G som råkade ut för något som gjorde att linserna hamnade fel, jag fick ett Till-Shift utan att behöva ändra några inställningar
Nåväl, objektivet har nu varit inne på reparation hos Nikon NPS och de har justerat den optiska axeln och bytt bajonett. Tilt-shift effekten är borta.
MEN, jag har tidigare bara använt objektivet på DX (D300s) och när jag nu äntligen fick tillbaka mitt reparerade 24-70 så upptäckte jag att på nya FX kameran så ger det kraftig vinjettering.
Har gjort lite mer prov idag och kunnat konstatera att det är värst i vidvinkel 24 mm för att sedan avta ju längre brännvidd som zoomas. Provade även både med respektive utan motljusskydd för att se om det påverkade, men resultaten blir desamma.
Skall ett nyreparerat proffsobjektiv verkligen vara så här på en FX kamera?
Nåväl, objektivet har nu varit inne på reparation hos Nikon NPS och de har justerat den optiska axeln och bytt bajonett. Tilt-shift effekten är borta.
MEN, jag har tidigare bara använt objektivet på DX (D300s) och när jag nu äntligen fick tillbaka mitt reparerade 24-70 så upptäckte jag att på nya FX kameran så ger det kraftig vinjettering.
Har gjort lite mer prov idag och kunnat konstatera att det är värst i vidvinkel 24 mm för att sedan avta ju längre brännvidd som zoomas. Provade även både med respektive utan motljusskydd för att se om det påverkade, men resultaten blir desamma.
Skall ett nyreparerat proffsobjektiv verkligen vara så här på en FX kamera?