Annons

Vinjettering EF 28-135 IS?

Produkter
(logga in för att koppla)

Arlemo

Aktiv medlem
Två frågor angående nyinförskaffat EF 28-135 IS:

1. Jag har tagit några testrullar. När jag tagit några bilder i extremläget 28 mm, har jag fått vinjettering i de två hörnen till vänster (liggande bild) och de två hörnen överst (stående bild). Som jag vrider kameran vid stående bilder är det samma hörn alltså.

Är detta normalt?

Jag använde polfilter och motljusskydd.

Tycker det är märkligt att vinjetteringen endast dyker upp på en sida och har funderat över om polfiltret ställer till det, eller motljusskyddet. Jag är ganska säker på att de var monterade riktigt.

Någon som varit med om något liknande?

2. Inbyggd blixt i kombination med detta objektiv? Är det uteslutet? Objektivet skymmer, men skymmer det i alla lägen? (EOS 500N)

Osäker på om nästa testrulle hinner komma i tid före kommande resa, så jag hoppas någon kan hjälpa mig! (Försökte söka på vinjettering och objektivnamn, men fann inget.)

M v h
Tomas

Jag upplevde det ett par gånger med den liknande lins som jag hade.

MEn det berodde helt enkelt på att motjusskyddet inte satt helt i korrekt läge utan hade glidit nend en anings på sidan.

Fota utan filter och motljusskydd, blir det bra då så har du i alla fall elliminerat felet till tillbehören.

/Mvh Niclas,

Tack för svar!

Det är möjligt att jag fipplat med motljusskyddet eftersom det var skitkallt. Vore skönt om det var det som var orsaken. (Får se när testbilderna kommer.)

Någon annan?

/Tomas

Hej Tomas

hoppas du trivs med mitt gamla objektiv, förutom vinjetteringen!

Viss vinjettering i 28 mm läget uplevde jag med samma polfilter. Just det polfiltret sticker ju ut mer än motsvarande typ skylightfilter. jag har inget minne dock av att det skulle bara ha varit på ena sidan. Om jag minns rätt så brukade min vinjettering försvinna när jag monterae diabilderna i ramar, som ändå kapar lite av bilden

För min del fotade jag inte med inbyggd blixt på eos 30 med detta objektiv pga skuggning.

Nic

Jag har kört en del med min 28-135:a med både polfilter och motljusskydd. Jag har inte märkt av någon vinjettering alls faktiskt

Jag ska ändå dubbelkolla när jag kommer hem nu när det blev påtalat. Den kan ju finnas där, fast det var så lite så jag inte märkte det...

Dock har jag haft ett annat problem med den gluggen. Jag hinner ibland trycka av - antagligen innan stabilisatorn har fixerat sig så att bilden blir suddig. Dock verkar detta vara ett generellt problem på den gamla versionen av IS. Det har dock bara hänt några få gånger.

Ruskigt skarp glugg för dom pengarna annars! Eller hur?! =o)

Mvh /Peter

nic_k skrev:
Hej Tomas

hoppas du trivs med mitt gamla objektiv, förutom vinjetteringen!

Viss vinjettering i 28 mm läget uplevde jag med samma polfilter. Just det polfiltret sticker ju ut mer än motsvarande typ skylightfilter. jag har inget minne dock av att det skulle bara ha varit på ena sidan. Om jag minns rätt så brukade min vinjettering försvinna när jag monterae diabilderna i ramar, som ändå kapar lite av bilden

För min del fotade jag inte med inbyggd blixt på eos 30 med detta objektiv pga skuggning.

Nic

Jag är mycket nöjd med objektivet i övrigt. Jag ska väl bara lära känna det...och motljusskyddet verkar det som...

Tomas

Jag brukar få vinjettering om jag glömmer att blända ner när jag inte orkar ta bort skylightfiltret före jag slänger på ett polfilter.

Annars är det kalas, det är inte skarpast på något vis, men det är svårt att klå 5x zoom, IS, USM och den närgränsen i ett och samma paket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar