Annons

Vilse bland inställningarna på min nya D70s.

Produkter
(logga in för att koppla)

J0£L

Aktiv medlem
Jag misstänker att jag får en hel drös människor där ute att dra på smilbanden när ni läser detta men det tänker jag bjuda på för alla har ni väl varit nybörjare någon gång.

Som ni ser i bilden har jag på något sätt lyckats ställa in en egen inställning AF-områdesläget på ett specifikt område, nämligen till höger och när jag nu tittar i sökaren lyser endast kvadraten längst till höger röd när jag försöker fokusera. Det är tämligen irriterande så om någon vet hur man kan få tillbaka fokusen till den mittersta kvadraten i sökaren UTAN att byta till "närmaste motiv"-inställningen så vore jag glad.
 

Bilagor

  • kameraproblem.jpg
    kameraproblem.jpg
    20.5 KB · Visningar: 715
<Tryck en gång till vänster på fyrvägsknappen bakpå kameran. Funkar inte det så finns det en liten skjutomkopplare där under. Den skall inte stå på L
 
Bra att det löste sig. Nu kan du ställa skjutomkopplaren i L läget så blir det inte fel i framtiden! :)


Edit: Någon annan svarade likadant men jag var först. ;-)
 
Senast ändrad:
Du kan även låsa fyrvägsknappen med skjutreglaget intill. Ställ fokuseringspunkten i mitten och lås.

Edit:Samma svar kom medan jag skrev mitt. :)
 
Oj, vilken respons jag fick. Skjutomkopplaren är härmed ställd på L... Fast någon gång kanske det kan vara trevligt att flytta fokuseringspunkten under förutsättning att jag vet hur jag får tillbaka den i mittläget igen.

Bengt Johnsson> Vi tar en sak i taget här va ;). Jag sitter fortfarande och lusläser manualen eftersom inställningarna på min D70s var något fler jämfört med min gamla Ixus 400.
 
J0£L skrev:
Bengt Johnsson> Vi tar en sak i taget här va ;). Jag sitter fortfarande och lusläser manualen eftersom inställningarna på min D70s var något fler jämfört med min gamla Ixus 400.

...och efter ett år med min D70 får jag ofta samma fel som du med felaktig fokuspunkt...

Det riktigt luriga är att om man råkar slå över till motivprogrammen försvinner möjligheten att välja fokuspunkt. Undantag: "blomprogrammet".
 
Allt det här bör väl stå i manualen, om du inte har den så finns den att ladda ner hos Nikon.
 
Oj, du har vitbalansen (WB) inställd på automatisk (A) dessutom - inget som jag skulle föreslå särskilt när du väljer att inte använda RAW-formatet. Det är mycket bättre att försöka ställa in vitbalansen efter vilka väder-/ljusförhållanden som råder i den stund du fotograferar.

Lycka till med manual-läsandet!

Hälsningar
Nonno
 
Låst fokuspunkt gör väl ingen glad, L är onödigt och du frågar mig. Byta fokuspunkt är ju kanonbra om man anväder af-c mkt, som jag gör.
 
JOEL:

Kör med så mycket automatik du bara kan i början. Det är viktigare att lära sig komposition och hur man håller kameran än att lära sig alla teknikgrejer.

Sen kan du sakta börja med att göra manuella val. Jag skulle nog börjat med att köra bländarförval.

Att fota RAW eller inte är ett svårt val. I början brukar mängden bilder vara roligt och att kunna välja hur djup bilden skall vara. Då är inte färgerna hela världen och är det inte extrema situationer så funkar kamerans egna vitbalans alldeles ypperligt. Att då behöva krångla med RAW konvertering kan bli lite överväldigande, samt att en RAW bild ser vädligt tråkig ut innan man lagt på kurvorna.
 
Jag tror jag håller med Joachim. Börja med mycket automatik. Sedan kan du börja fippla med fokuspunkter, vitbalans och alla andra sjutusen inställningar.

Försöker man lära sig hela kameran på en gång blir man bara trött och orkar inte ta bilder.
 
Tackar så mycket för alla tips! Jag uppskattar verkligen all respons som strömmar in :).

Att bara köra med automatik känns lite trist men det kanske är bra till en början innan man börjar få klämm komposition av bilder och hela den biten...
 
J0£L skrev:
Att bara köra med automatik känns lite trist men det kanske är bra till en början innan man börjar få klämm komposition av bilder och hela den biten...

När jag började fotografera med min D70 blev jag hemskt besviken på återgivningen av ljus och färger i mina bilder. Spelade ingen roll hur välkomponerade eller fiffiga bilderna var. Jag tappade nästan sugen ett tag - bilderna blev ju nästan bara tråkiga. När jag sedan upptäckte hur stor skillnaden blev när jag slutade använda automatisk vitbalans - blev det plötsligt mycket roligare. Att få koll på inställning av AF och vitbalansen var de två avgörande bitarna initialt som gjorde att fotograferandet blev riktigt roligt. Jag håller fortfarande på att lära mig digitalt fotograferande och har kanske inte kommit så långt ännu. Ändå skulle jag rekommendera dig till att relativt snabbt börja på att bekanta dig med lägena A och S för att inte fastna i de olika förvalda programlägena.
Men ta det i den takt som känns kul - det ska ju vara lustfyllt att fotografera. :)

/Nonno
 
Strunta i fruganläget, det är väl inte för att fota i fullautomatik som du köpt en Dslr ?

Lär dig hur bländaren påverkar bilden och använd bländarförval till att börja med, det blir roligare då.
 
Spring iväg och köp dig Thom Hogans Guide till Nikon D70. Den finns även som e-bok (vilket gör att du kan ladda hem den på stört och börja läsa).

Där står allt som borde stått i manualen på ett sätt som är lätt att ta till sig.
 
Daniel: Går den verkligen köpa den nerladdningsbart från från Thom:s sida? Är själv sugen på den, och ser endast detta på hans hemsida:

This eBook is mailed to you in CD-ROM form (Priority Mail in the US, airmail outside the US), and is in Adobe Acrobat format (requires free Acrobat Reader 6.x or later). I'd love to provide a downloadable version, but it's not practical at this time. The eBook is cross referenced with full bookmarks for the complete Table of Contents. You may print a copy of the eBook for your own personal use.

Har jag missat något?
 
blixa skrev:
Daniel: Går den verkligen köpa den nerladdningsbart från från Thom:s sida? Är själv sugen på den, och ser endast detta på hans hemsida:



Har jag missat något?

Jag såg att den fanns som e-bok på amazon.com och tog då för givet att man kuna ladda hem den själv.

Ska man ändå sitta och vänta på att någon ska skicka en CD så kan man ju lika gärna köpa pappersversionen.

Det blir ju dessutom lättare att ta med sig boken in på toa och läsa den medan man gör nr2...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.